Gå til innhold

Ingen vil ha Vista "N"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  Go-Xian skrev:
Menneskets egenskap til å velge selv...

8716433[/snapback]

Mannen i gata har ikke kunnskaper til å forstå hvor ille det er å låse seg til stygge proprietær løsninger. De som derimot er litt smarte, og i tillegg ikke lar seg styre av monopolselskaper som Microsoft, kan derimot fritt velge åpne og bedre løsninger. Et godt eksempel er piratgrupper (mye kompetanse) som gir ut i formater som xvid, x264 osv. mens en del folk med lite kompetanse kanskje ripper musikken sin til WMA fordi det er default i Windows Media Player, selv om dette innebærer at man låser seg til et proprietært format. Hadde alle virkelig skjønt konsekvensen, hadde vel ingen brukt WMA når det fins bedre frie løsninger som Ogg Vorbis. Forskjellen er WMA utvikles av verdens mektigste softwarefirma, mens Ogg lages av Xiph (ideell organisasjon?).

Er vel ikke mer enn en uke eller to siden at en jente jeg kjenner sendte en mail til meg og et par andre. Hun skjønte ingenting da hun fikk tilbakemeldinger om at ingen fikk åpnet tekstfila. Det viste seg da at hun hadde brukt et bundlet program på PCen sin, MS Works, som lagret i et helt ukjent og obskurt format som default. Dermed måtte jeg gi henne en liten leksjon i frie filformat, og nå idag bruker hun OpenOffice :thumbup:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
  kjeklulf skrev:
  HavarN skrev:
Tull og tøys, den paragrafen forbyr ikke å distribuere programvare som bryter kopisperrer. Hva er et effektivt teknisk beskyttelses-system? DVD-John saken bl.a. viser at retten mener at den ikke er effektiv hvis den kan brytes eller omgås. Og da blir hele paragrafen bare tull så fort kopisperren kan omgås. DRM har dessuten heller fint lite med kopisperrer å gjøre.

8715895[/snapback]

Det virker ikke som du helt har forstått bakgrunnen for denne paragrafen. Til orientering kom den etter saken mot DVD-Jon, nettopp fordi myndighetene så behov for å tilpasse lovverket til en ny virkelighet.

Ellers skjønner jeg ikke hvorfor du blander inn kopisperer her, jeg har ikke sagt noe om det i det hele tatt.

8716111[/snapback]

Godt mulig du ikke skjønner det, men det ser heller ikke ut som du forstår paragrafen. Tidspunktet loven kom fjerner ikke ordet effektiv fra lovteksten. Pr i dag eksisterer ingen effektiv kopibeskyttelse. Og det vil nok aldri komme til å eksistere heller.

Det står dessuten:

§53a første ledd skrev:
Det er forbudt å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer som rettighetshaver eller den han har gitt samtykke benytter for å kontrollere eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av et vernet verk.

Eksemplarfremstilling:

Åndsverkloven §11a skrev:
Når tilfeldig eller forbigående fremstilling av midlertidige eksemplarer utgjør en integrert og vesentlig del av en teknisk prosess som har til eneste formål å muliggjøre

a) lovlig bruk av et verk, eller

b) en overføring i nettverk av et mellomledd på vegne av tredjeparter,

omfattes slik eksemplarfremstilling ikke av eneretten etter §2, med mindre den har selvstendig økonomisk betydning.

Lovlig bruk er bl.a. å se filmen hvis du har betalt for den eller ta en sikkerhetskopi.

Siden du ikke skjønner hvorfor jeg bruker ordet kopisperre er det fordi:

Kopisperre er dagligtale for "tekniske beskyttelsessystemer som rettighetshaver eller den han har gitt samtykke benytter for å kontroller eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten"

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
  Langbein skrev:
  Go-Xian skrev:
Menneskets egenskap til å velge selv...

8716433[/snapback]

Mannen i gata har ikke kunnskaper til å forstå hvor ille det er å låse seg til stygge proprietær løsninger. De som derimot er litt smarte, og i tillegg ikke lar seg styre av monopolselskaper som Microsoft, kan derimot fritt velge åpne og bedre løsninger. Et godt eksempel er piratgrupper (mye kompetanse) som gir ut i formater som xvid, x264 osv. mens en del folk med lite kompetanse kanskje ripper musikken sin til WMA fordi det er default i Windows Media Player, selv om dette innebærer at man låser seg til et proprietært format. Hadde alle virkelig skjønt konsekvensen, hadde vel ingen brukt WMA når det fins bedre frie løsninger som Ogg Vorbis. Forskjellen er WMA utvikles av verdens mektigste softwarefirma, mens Ogg lages av Xiph (ideell organisasjon?).

Er vel ikke mer enn en uke eller to siden at en jente jeg kjenner sendte en mail til meg og et par andre. Hun skjønte ingenting da hun fikk tilbakemeldinger om at ingen fikk åpnet tekstfila. Det viste seg da at hun hadde brukt et bundlet program på PCen sin, MS Works, som lagret i et helt ukjent og obskurt format som default. Dermed måtte jeg gi henne en liten leksjon i frie filformat, og nå idag bruker hun OpenOffice :thumbup:

8716456[/snapback]

Du og mange andre her på forumet har vel da et "annsvar" for å få dette utbredt/kjent bla folk.

Feks kunne det opprettes et forum/tråd her på hardware som ikke bare linker til slike programmer men også forklarer hva de brukes til og hvordan de brukes,dermed er dere med å spre dette til flere brukere . :)

Lenke til kommentar
  Snekker`n skrev:
Du og mange andre her på forumet har vel da et "annsvar" for å få dette utbredt/kjent bla folk.

Feks kunne det opprettes et forum/tråd her på hardware som ikke bare linker til slike programmer men også forklarer hva de brukes til og hvordan de brukes,dermed er dere med å spre dette til flere brukere . :)

8716814[/snapback]

Forslag til endringer?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=678112

Lenke til kommentar
  HavarN skrev:
  Snekker`n skrev:

8716814[/snapback]

Forslag til endringer?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=678112

8716873[/snapback]

Joda har sett den og den er fin den bevares,men som det sies "den vanlige mann har ikke peiling" nettop derfor sier jeg "en bedre beskrivelse av hvert programm,hva det kan gjøre og hvordan det brukes .

For selv om tråden er fin for oss så er det mange som ikke skjønner bæra og skal en spre noe til mengden må en ofte bruke teskje (ikke negativt ment) :)

Bare for å sette det på spissen så et eksempel:

Sitat
Det har etterhvert blitt så mange forskjellige programmer, anbefalninger og kategorier at jeg har bestemt meg for å begynne å skjule teksten i hver kategori. Det kreves JavaScript for å få se kategoriene. Det hadde vært flott med tilbakemeldinger på om det behøves flere kategorier, om navnet på kategoriene er riktig eller om programmer ligger i riktig kategori.

Vel mange aner ikke hva javaskript er en link der hadde vært greit, men det trenger vi ikke ta her .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...