Roiku Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Jeg har en stund siklet etter nye fronthøyttalere, og femdobler min opprinnelige prisklasse. Setter 30.000kr som maks for paret. Jeg er imponert til vanvidd av lyden til B&W. Dali har jeg ikke hørt så mye på, og Cerwin Vega har kreftene, det har jeg kjent på kroppen flere ganger, men jeg vil gjerne ha musikalske egenskaper også. Jeg vil kunne både se film og høre på musikk (klassisk/metal/rock). Grunnen til denne emnetittelen er fordi de jeg ser på som mest aktuelle er nettopp B&W 703. Har ikke hørt disse i bruk ennå, men jeg skal ta turen nedom Hifiklubben i Grensen i morgen og se om de har de for demomontering. Har hørt DM309 og DM604S3. Ble mektig imponert over begge, og spesielt filmeffektene DM309 klarte å prestere til tross for den ekstremt lave prisen. Det jeg er ute etter er ideelt sett eiere av 703, men også de som har sammenligningsgrunnlag med andre B&W-høyttalere og gjerne alternative merker også. Broren min har Dali, og de gir fin lyd i musikk, men hvordan er det med kreftene og filmeffekter? Jeg skal sannsynligvis ha en tilhørende sub (12") også, om ikke det blir veldig overkill. Forsterkeren jeg har nå for øyeblikket er en NAD T743 med 5x50W kontinuerlig alle kanaler under 8 ohm. Vil den kunne drive disse? Slenger gjerne på en effektforsterker i tillegg hvis ikke, for jeg er blitt veldig glad i denne receiveren. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=760177 Endret 25. mai 2007 av Steffenm Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 703 er veldig gode høyttalerer det! Vet ikke helt hvordan de fungerer til metal. Men vet at Klipsch gjør en veldig god jobb med sånn musikk. De er også ekstremt lette å drive for forsterkeren. Men nå ligger jo stereofil og hifiklubben begge i grensen så ville hørt på begge hvis du har muligheten Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 Takk for tipset Kan se å ta turen innom når jeg er der nede. Poenget med den siste linken i førstepost var forresten å sammenligne med 600-serien, men det glemte jeg selvfølgelig å nevne. Er 700 overkill i forhold til den betydelig billigere 600? Selv har jeg litt vanskelig for å tro det, så lik 700 er 800, mens 600 er mer lik de nederste seriene. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Da har jeg tatt turen nedom HiFi-klubben i Grensen og fått testet disse herlige høyttalerne. Oppsettet var: NAD M3 Dual Mono integrert forsterker (2x180W kont. 8ohm) (24.998,-) NAD M55 DVD-spiller (15.998,-) B&W 703 (22.996,-) Etter en stund koblet vi også til B&W ASW750 Aktiv sub (14.998,-) Og resultatet? Vel, jeg kan ikke annet enn måpe. Har aldri hørt maken. Høyttalerne klarte seg fint uten suben, men med den i tillegg er det paradis på jord. Prislappen er stor, men dette vurderer jeg faktisk seriøst. Det ender på drøye 80.000kr inkludert ymse kabler, spikes osv. DVD-spilleren trenger strengt tatt ikke koste 16.000kr. Det er mer sannsynlig at jeg kjøper en Blu-ray-spiller til halvparten av prisen. Prioriterer HD over NAD-kvalitet i denne omgang. Om ikke NAD kommer med Blu-ray-spiller. Jeg skal tross alt ha flatskjerm også. Det jeg lurer på er om denne forsterkeren er voldsomt overdimensjonert i forhold til høyttalerne. Vil jeg spare unødvendige penger ved å heller kjøpe NAD C162 forforsterker (3.298,-) og NAD C272 effektforsterker (4.998,-) ? Mulig jeg tar turen nedom igjen for å teste dette oppsettet og sammenligne. Men M3'en har sin sjarm edit: Kan også nevne at vi koblet til B&W ASW700 (11.998,-), men denne merket jeg med en gang at den manglet noe der nede i kjelleren. Jeg må ha 12". Skal jeg senke prisklassen på sub må det bli en 6-serie heller. ASW650 kanskje. 12" må jeg ha uansett. ASW700 prøvde så godt den kunne, og jeg hørte den hadde veldig lyst, men fikk det bare ikke til. Endret 24. mai 2007 av Steffenm Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 En forsterker kan aldri bli for stor og du vil nok få veldig mye glede av dette sammen,som du selv sier så er dette utstyr som får så og si alle til å måpe. På den annen side så syns jeg ikke NAD-komboen du nevnte var spesielt dårlig,det skal passe sammen godt. Så det er vel opp til deg om du syns det er verdt pengene. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Nei, det er sant det du sier. Kjøper jeg M3 så har jeg forsterker for livet. Jeg kan til og med gjøre reperasjoner på den selv om det trengs i årenes løp. Fagbrev har jeg jo, så Det er godt mulig jeg kjøper enda større fronthøyttalere etterhvert. Dali Helicon 800 sto der oppkoblet fra før, så jeg prøvde naturligvis de også. De koster drøye 44.000kr og ga en fantastisk klar lyd på klassisk musikk, men de led mer enn 703'ene når jeg satte på ACDC - Back in Black. Jeg får ta enda en tur ned og ødelegge takplatene deres en gang for alle. Ja, takplatene danset faktisk rytmisk når jeg satte på basstesten jeg hadde med på CD og vrengte suben på 1000W helt rundt til maks. Endret 24. mai 2007 av Steffenm Lenke til kommentar
Novec Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Har du hørt på dynaBel Euforia? De har elementer og filterkomponenter i absolutt toppklasse, og spiller fletta av det meste i sin prisklasse og langt over. De sprekker budsjettet ditt om du kjøper dem ferdig, men så lenge du kan svinge en skrutrekker og loddebolt ender de på drøye 25k. Jeg har og har hatt diverse dynaBel i lavere prisklasse, og kan så absolutt anbefale dem. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2007 Jeg har hørt mye bra om Eltek sine produkter. Jeg kan trikse og svinge med alt mulig elektronikk-utstyr. Det fikk vi god trening i på VK2 serviceelektronikk. Men er jeg rar om jeg blir veldig skeptisk og forvirret av komponent-jungelen? Skal undersøke litt mer på Eltek sine sider. Ble litt pirret av dynaBel Brontes subwooferen. Er de oppgitte prisene inkl. mva, mon tro? Jeg tar meg i alle fall en tur innom butikken og demorommet deres. De virker som en serviceinnstilt gjeng, så der får jeg nok svar på det jeg trenger Takk for forslaget! Selvbygging (med tilhørende kasse, naturligvis) er absolutt et alternativ. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Det er godt å se en person som gjør ordentlig research! Det meste i denne prisklassen er veldig bra, så da blir det mere smak og behag. Så her er det egentlig bare å ta noen turer til diverse hifi butikker å finne det du syns låter best. Men er det bare høyttalere som skal kjøpes inn nå, eller har jeg missforstått? Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2007 Men er det bare høyttalere som skal kjøpes inn nå, eller har jeg missforstått? 8705727[/snapback] Det kommer litt an på egentlig! Forsterkeren jeg har nå, NAD T743 er ikke noen kruttpakke akkurat. Selv om den sannsynligvis vil klare å drive 703'ene sånn såvidt, så er det langt i fra optimalt og den vil sikkert vrenge ganske tidlig. Så det blir nok fortserker også, om ikke samme dag. Så alt i alt er jeg vel ute etter hele pakka egentlig Jeg endret emnetittelen også til å inkludere forsterker og annet utstyr. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Det settet som hifiklubben viste deg er ikke ett dumt valg. Men jeg personlig ville kanskje kjøpt en CDspiller i stede for DVD. Men det er vel fordi jeg ikke ser på filmer der hvor jeg har anlegget mitt. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2007 Jeg kommer til å høre på musikk samme sted, men jeg vet ikke hva som er best? En dedikert CD-spiller til 3-4000kr og en dedikert DVD-spiller til 6000kr (blu-ray da i så fall) eller en kombo til 13000kr? Alle DVD-spillere kan for så vidt spille av CD-er, men forestiller meg at kvaliteten i noen tilfeller er laber. Det er mange vanskelige valg å ta. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Hvis du skal se filmer er en kombo til 13lapper ett godt valg! Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) Da har jeg vært innom Stereofil og testet Klipsch RF-83 sammen med RT-10d. Jeg ble overrasket! Høyttalerne koster to lapper mer enn 703 og suben en lapp mindre enn ASW-750. Med 100dB følsomhet spiller de utrolig lett og dynamisk. Jeg ble sjokkert når butikkeieren sa at det var ikke monsterforsterkeren øverst i racket som spilte, men en billig Marantz på 2x70W til 5000kr i hylla under. Absolutt et mulig alternativ til 703. Fullt like klar lyd hadde de ikke, men som sagt var dynamikken helt topp og trøkken var enorm selv uten sub. Rock og film gjør mer rettferdighet til Klipsch enn 703. Klassisk høres best ut på B&W. Utrolig vanskelig valg. Utseendemessig er bege pene på sin måte. 703 er klassisk stilfull mens RF-83 er tøff og ubeskjeden. RT-10d kan stille fasen fra 0 til 180 grader med 1-graders steg og har medfølgende mic for romkorreksjon. Imponerende! Endret 5. juni 2007 av Steffenm Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Ja Klipsch er ikke noe dumt valg! Gjorde jeg valget litt vanskeligere nå? Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 Nei, egentlig ikke. Jeg tror jeg har nådd maksimal vanskelighetsgrad på egenhånd for lenge siden Med 126cm er Klipsch voksne. Den fysiske dybden er også større. 3x8" basselementer. Alt i alt en voksen høyttaler. Klipsch frister med den høye følsomheten, noe som gjør at jeg kan drøye forsterkerkjøpet litt og bruke NADen jeg har nå. Til film og rock/metal/pop låter RF-83 som sagt bedre. 703 derimot har den herlige diskanten. Neste punkt i jakten blir vel å få hørt RF-83 med en bedre forsteker. 703 hørte jeg tross alt med NAD M3 som koster mer enn selve høyttalerne. Den billige Marantzen tviler jeg på gir like bra uttrykk ved frekvensoverganger, stereoeffekter og trøkk. Lenke til kommentar
GeneralSvae Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Jeg har selv RF-63 og kan trykt anbefale deg Klipsch. Bassen er fullstendig upåklagelig. Dynamikken er det vel heller ikke noe å si på, men forvent gjerne en innspillingstid på 200t + før noe av potensialet kommer fram. Hornet kan virke noe skarpt til å begynne med, men løsner mer og mer etterhvert. Folk sier at det absolutte potensialet ikke kommer fram før etter en 2000-3000 t spilling. Pga av høy følsomhet og hornet, så kan fort "standby-sus" dukkke opp dersom elektronikken produserer unødvendig mye. Hør gjerne RF-83 på Parasound A-21. Den mørke klangen i Parasound passer de lyse horna til Klipsch godt. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Jeg har selv RF-63 og kan trykt anbefale deg Klipsch. Bassen er fullstendig upåklagelig. Dynamikken er det vel heller ikke noe å si på, men forvent gjerne en innspillingstid på 200t + før noe av potensialet kommer fram. Hornet kan virke noe skarpt til å begynne med, men løsner mer og mer etterhvert. Folk sier at det absolutte potensialet ikke kommer fram før etter en 2000-3000 t spilling. Pga av høy følsomhet og hornet, så kan fort "standby-sus" dukkke opp dersom elektronikken produserer unødvendig mye. Hør gjerne RF-83 på Parasound A-21. Den mørke klangen i Parasound passer de lyse horna til Klipsch godt. 8791279[/snapback] A-21 var veldig dyr for å ikke å være integrert. Hvor mye har forforsterkeren å si i et stereoanlegg egentlig? I hjemmekino er det naturligvis viktig med all prosesseringen og effektberegningene, men når det ikke er beregnet for film (stereo)? Jeg har blitt litt nysgjerrig på Rotel. Tenkte f.eks: http://www.stereofil.no/produkter/stereo/rotel_rc_1090.html http://www.stereofil.no/produkter/stereo/rotel_rb_1080.html Vil jeg ofre mye lydkvalitet om jeg heller går for RC-1070 som forforsterker? I så fall kan jeg kanskje koste meg på den hefigste effektforsterkeren. Spørsmålet er jo hva som i det hele tatt er poeng i å gjøre. Bang for buck, er vel temaet her. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Midgard Oberon serien er jo ganske spennende. link Har lest mye bra om de, men har ikke hørt de selv. Ellers så er det jo mange som har gode erfaringer med Klipsch og rør, så Vincent SP T100 (prisen er per stk og det er monoblokker) sammen med Vincent SA T1 Rør har som kjent en ganske "varm" lyd som fungerer bra sammen med hornet til Klipsch. Har ikke hørt det selv, men tror nok det kan bli en god match Endret 6. juni 2007 av GnoMiz Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Midgard ser spennende ut. Bang og Olufsen gir meg derimot en liten *host*overpriset*kremt* klump i halsen. Men teknologien deres er sikkert bra og dette er jo ikke deres merkevare. Overpriset ser de heller ikke ut til å være. Reagerte litt på lav vekt. Jeg får høre med Stereofil om de har noen Midgard-forsterkere inne så kan jeg få prøvd RF-83 med både Rotel og Midgard. Nå setter jeg kursen mot Økern for demo av nye B&W 6-serie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå