Gå til innhold

Hvilket hovedkort bør jeg velge til q6600?

Anbefalte innlegg

Har planer om å bygge meg ny pc og lurer på om noen har et hovedkort å anbefale? Har tenkt til å ha pcen en stund og vil defor ha noe osm kommer til å funke i et par år fremover :p

Planen var egentlig å vente med å kjøpe pc til prosessorprisene sank men klarer meg ikke uten pcen i 3 måneder og vil defor kjøpe ny nå (har akurat solgt den gamle)

Pcen skal brukes til gameing og jeg har tenkt til å legge meg på rundt 1500kr til det

Mine krav til det er som følger:

Det må funke med både den midletidige prosessoren jeg skal ha i 3 måneder nå mens jeg venter på prisfall (DENNE) og den skal også passe med den nye jeg skal kjøpe meg når prisfallet kommer (DENNE).

Hadde jo ikke gjort noe om det hadde støttet både DDR2 og DD3 (hvis dette går ann?)

Har ikke behov for SLI støtte.

Skal helst kunne få pressa hovedkortet inn i ET eller ET'

Pcen skal som sagt vare i et par år (i hverfall hovekortet) så hadde vært fint med et kort som ikke blir helt utdatert i løpet av året.

Vet ikke om jeg skal ha p35 brikkesett, dette er det vel egentlig liten vits i hvis den nyeste prosessoren som etter all sannsynlighet noen gang vil komme til å sitte i er q6600.

Har vurdert å bruke DENNE rammen, men har hørt spredte meninger om den, noen som evt har et bedre alternativ til rund 1000 lappen som passer til mitt tenkte oppsett?

Takker for alle svar og innvendinger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg gode erfaringer med MSI 975X Platinum PowerUp Edition. Et veldig stabilt hovedkort som gjør jobben. Kortet har kvalitetskomponenter, og rapporter jeg har fått tyder på at kortet også vil støtte Core2-prosessorer med 1333 MHz FSB inkludert Penryn.

Edit: dette er i hvert fall noe jeg har hørt fra MSI teknisk support. Kan også nevne at dette hovedkortet er fullt støttet i GNU/Linux, BSD og antakeligvis Solaris 10 hvis du skulle få lyst til å prøve noe annet enn Windows.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
@Stigfjell: Finnes det en tråd hvor du ikke nevner det MSI hovedkortet ditt?

8672809[/snapback]

Er det forbudt å nevne det, kanskje? Det er ikke alle brukere som leser alle tråder her.

8672993[/snapback]

jeg har et Gigabyte GA-P35-DS4 og er veldig fornøyd! :p

jeg skal bytt til DQS bare fordi jeg kan :D

Lenke til kommentar

Ville ha anbefalt Asus P5N32-E SLI, den er ganske framtids rettet. Den støtter prossesorer med 1333mhz fsb når det kommer ut, nå for øyeblikket går de fleste intel prossesorer på 1066mhz på fsb. Den du har nå går på 800mhz. Den tar også Dual og Quad core cpuer, som du har nå og skal få senere.

Den støtter ikke ddr3 ram, men ganske høy frekvens ddr2 ram.

Den støtter SLI, du sier at du ikke trenger det men kanskje du ombestemmer deg siden det er vel den enkleste måten å øke grafikk ytelse på pcen din.

Hovedkortet passer inn i kabinettet ditt, det vet jeg siden jeg har den selv :thumbup:

Anbefaler kortet på det sterkeste, har ikke hatt noen problemer med den, men har hørt om problemer hvis man bruker alle 4 minneslottene, men det gjelder vel de fleste hovedkort. :)

Lenke til kommentar

Takker for all hjlep og alle forslag så langt:

Ja da står valget mellom deres tips:

Gigabyte GA-P35-DQ6

Gigabyte GA-P35-DS4

EVGA nForce 680i SLI, nForce-680i SLI

MSI 975X Platinum PowerUp Edition

og

Asus P5N32-E SLI

Fører også opp noen som jeg har funnet selv:

Gigabyte GA-P35C-DS3R (kortet støtter DDR3 :) )

Asus P5K-E/WIFI-AP

Ja der er altså da lista jeg ahr å velge mellom. Blir kjempevanskelig å velge for meg her, så vil da høre deres råd om hvem av disse jeg burde kjøpe.

Tar gjerne også kritikk om kort slik at det blir lettre å eliminere noen fra lista.

Endret av Mathias666
Lenke til kommentar
Klarer ikke å komme til en konklusjon seøv, for å gjøre det enklere, er det noen av kortene jeg har listet opp over, som ikke støtter Quad core og jeg dermed kan utelukke?

8680443[/snapback]

Uansett hva du gjør, bør du velge et HK basert på P35 chippset, da de har vist seg å være veldig Quadvennlige. Både Asus og Gigabyte har gode kort der. MSI (p35)derimot, kom dårlig ut på hw.no testen.

Hvis du googler litt på hk med 680i chipsettet så er det en del tilfeller av dårlige oc resultater og død hardware. Men det er selvf untak der også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...