Lanka Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Jeg kan ærlig si at jeg ikke er den flinkeste til å være selvdisiplinert og lese til prøver og lignende. Det vil si da jeg gikk på VGS. Er i militæret nå, og jeg har faktisk vært mer motivert for matte og fysikk nå enn da jeg gikk på skolen og hadde diverse fag. Nå forstår jeg matte mye bedre enn da jeg gikk på skolen. Var ukonsentrert og tenkte kun på hva jeg skulle gjøre når jeg kom hjem. Gjorde innleveringene dengang da, og fikk greie karakterer på de. Det var på alle prøvene ting gikk nedenom. Men i år har jeg skjerpet meg. Fordi jeg har faktisk vokst litt som et menneske, og jeg leser faktisk mer enn det jeg egentlig må for å forstå alle tingene. Men jeg er litt i tvil om hva jeg kan gjøre for å styrke matteforståelsen min. Jeg kommer fra en familie hvor Pappa er lege, og begge mine storesøstre på 25 og 27 år er ferdigutdannede Kjemi- og Biologi-ingeniører. Begge har tatt Mastergrad. Og de har vel ikke vært 6-elever i matten på VGS. Jeg sliter også litt med å forstå en del ting som er for logisk på en måte. Så jeg velger å tro at matteforståelsesnivået ligger i familien. Men hva kan jeg da gjøre for å faktisk klare meg gjennom Siv.Ings-studiet på NTNU til høsten. Avla eksamen i matte 3mx idag som privatist. Og jeg syns eksamen var ganske så simpel. Men får uansett sikkert ikke mer enn 4 (kanskje 5) fordi jeg slurver litt (har terpet på det ja, men noe går aldri i orden). Jeg forstår heller ikke ting som de andre (5'erne) forstår raskt. Lurer på om det finnes en måte å bli bedre på. Jeg vet at det å regne masse oppgaver er smart. Men hvor nyttig er det i sammenheng med at forståelsen er på et minimum for nye emner som blir presentert for meg. Har faktisk vurdert å legge av en god del tid denne sommeren til å gå gjennom pensum i 3mx grundig for å forstå ALT. Men er det nytteløst, eller er det bare å ta hintet og forstå at jeg aldri vil bli et mattegeni, og at det er miljø+arv som gjør at hjernen min ikke takler vanskelige ting? Endret 21. mai 2007 av Lanka Lenke til kommentar
arnesef Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Ser ut som du allerede har funnet oppskriften. Du syntes 3mx var helt greit nå og da har du et godt utgangspunkt, og de vet allerede at å regne masse oppgaver er smart. Skaff deg i tillegg en gruppe(4-5 personer for ex) du gjör matten sammen med på NTNU til hösten og du skal se du kommer til å gjöre det meget bra. Lenke til kommentar
TWA Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 noe av det man lærer (eller kanskje det er bedre å si at man blir "tvunget til" ) på ntnu er å se ganske anderledes på matten. det er lagt mye mer vekt på forståelse og grundighet enn på VGS. i begynnelsen er dette hardt, men det kommer etter noen måneder. du må nok belage deg på å jobbe mye, men ting vil bli lettere å forstå etter hvert. Lenke til kommentar
Tjoehi2 Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Matte er et modningspråk. Såfremst du ikke har 1 gazzilion i iq så tar det tid før man forstår ting og kan bruke det man har lært. Noe jeg har lært fra min tid som student: *Gjør oppgaver *Les teorien (forstå den i hodet mens du leser det) *Gjør oppgaver Lenke til kommentar
trøls Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Høres ut som du har et greit grunnlag. Men fysisk intuisjon er nok vel så viktig som den matematiske. Lenke til kommentar
skromt Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Matte er et modningspråk. Såfremst du ikke har 1 gazzilion i iq så tar det tid før man forstår ting og kan bruke det man har lært. Noe jeg har lært fra min tid som student: *Gjør oppgaver *Les teorien (forstå den i hodet mens du leser det) *Gjør oppgaver 8670104[/snapback] Vil anbefale å lese litt før man faktisk prøver på oppgavene:P Om man da ikke har hatt forelesning i det 5 minutter tidligere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå