samba123 Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Kommer til og få en karakter jeg ikke er fornøyd med i matematikk (1T - vg1). Dette er et avsluttende fag, og det kreves karakteren 4 for å bli ingenør. Er det mulig og ta en eksamen til neste høst (over sommeren) for å forberede karakteren? Noen som har peiling? Lenke til kommentar
Aquageek Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Kommer til og få en karakter jeg ikke er fornøyd med i matematikk (1T - vg1).Dette er et avsluttende fag, og det kreves karakteren 4 for å bli ingenør. Er det mulig og ta en eksamen til neste høst (over sommeren) for å forberede karakteren? Noen som har peiling? 8668164[/snapback] Det er kun karakteren du får i matematikk R2(tilsvarer 3MX) som må være 4 eller høyere for å komme inn på siv.ing. på NTNU. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Vanlig høyskole ingeniør eller siv.ing ved andre læresteder krever ikke 4 eller bedre. Lenke til kommentar
samba123 Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 Tusen takk, men uans. vil den karakteren trekke ned på snittet mitt. Tror jeg skal klare en 5'er... Lenke til kommentar
samba123 Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 Kan noen bekrefte at det er R2 karakteren som teller? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Såvidt jeg vet så var dette her en prøveordning som NTNU fikk istand for å se om resultatene ble bedre av det her. Muligens den ikke vil gjelde når du er ferdig. Jeg trodde egentlig at det var gjennomsnitt av alle 3 årene med matte måtte være over 4. Kan dessverre ikke bekrefte el avkrefte. Lenke til kommentar
Aquageek Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Les dette dokumentet: Klikk her Lenke til kommentar
samba123 Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Tusen takk. Ifølge det dokumentet vil kun karakteren jeg får i R2 være tellende for kravene. Noen som vet hva snittet ligger på? (sånn ca. /u ekstrapoent) Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Snittet for hva? Står jo at bare 3MX el tilsvarende har karakterkrav. Lenke til kommentar
samba123 Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Snittet for å komme inn på ingeinør-linja på NTNU? Jeg har enda et spørsmål; kan jeg gå opp til eksamen i matematikk til privatist når jeg vil? Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 NTNU har flere ingeniørlinjer. Nedre opptaksgrense for de forskjellige studiene kan du finne på NTNUs nettsider. Så vidt jeg vet, vil varakteren du får i matte i år, komme på vitnemålet ditt, og vil følgelig påvirke snittet ditt. Hvis du tar fag opp igjen for å forbedre karakteren, må du huske på at du ikke lenger kan søke i primærkvoten, men kun ordinærkvoten – med primærvitnemål, som du får hvis du ikke forbedrer noen karakterer og ikke fyller mer enn 21 år året du søker, er du med i både ordinær- og primærkvoten. Mer info finner du i Søkerhandboka. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Snittet for å komme inn på ingeinør-linja på NTNU? Jeg har enda et spørsmål; kan jeg gå opp til eksamen i matematikk til privatist når jeg vil? 8692294[/snapback] På samordnaopptak.no vil du finne alle opptakskravene for å komme inn. Du spesifiserer ikke hvilken retning du vil gå, så det er vanskelig å gi deg et svar. Lenke til kommentar
samba123 Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2007 NTNU har flere ingeniørlinjer. Nedre opptaksgrense for de forskjellige studiene kan du finne på NTNUs nettsider. Så vidt jeg vet, vil varakteren du får i matte i år, komme på vitnemålet ditt, og vil følgelig påvirke snittet ditt. Hvis du tar fag opp igjen for å forbedre karakteren, må du huske på at du ikke lenger kan søke i primærkvoten, men kun ordinærkvoten – med primærvitnemål, som du får hvis du ikke forbedrer noen karakterer og ikke fyller mer enn 21 år året du søker, er du med i både ordinær- og primærkvoten. Mer info finner du i Søkerhandboka. 8692725[/snapback] Kan du forklare hva du mener med dette? Vet noen når man kan gå opp i eksamen hos privatist? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Les her om det å ta opp fag fra videregående. http://www.unginfo.oslo.no/nedlasting/ta_opp_fag.pdf Her er alle ingeniørlinjene NTNU har: Bygg- og miljøteknikk Datateknikk Elektronikk Energi og miljø Fysikk og matematikk Geofag og petroleumsteknologi Industriell design Industriell økonomi og teknologiledelse Ingeniørvitenskap og IKT Kjemi- og bioteknologi Kommunikasjonsteknologi Marin teknikk Materialteknologi Nanoteknologi Produktutvikling og produksjon Teknisk kybernetikk Ikke glem at det finnes mange andre læresteder de underviser i ingeniørfag også. Lenke til kommentar
samba123 Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2007 Les her om det å ta opp fag fra videregående. http://www.unginfo.oslo.no/nedlasting/ta_opp_fag.pdf Her er alle ingeniørlinjene NTNU har: Bygg- og miljøteknikk Datateknikk Elektronikk Energi og miljø Fysikk og matematikk Geofag og petroleumsteknologi Industriell design Industriell økonomi og teknologiledelse Ingeniørvitenskap og IKT Kjemi- og bioteknologi Kommunikasjonsteknologi Marin teknikk Materialteknologi Nanoteknologi Produktutvikling og produksjon Teknisk kybernetikk Ikke glem at det finnes mange andre læresteder de underviser i ingeniørfag også. 8705858[/snapback] Tusen hjertelig takk, men det står ingenting om de negative sidene med å ta opp igjen fag hos privatist - som Daniel var inne på? Også må jeg vite når man ta eksamen hos privatist. Hvis det er kun i slutten av termin 1, og termin 2, kan dette ha konsekvenser for min skolegang. Tenkte og jobbe i ferien Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Du kommer på sekundærvitnemålskvoten. Les mer på søkerhåndboken. Kontakt privatistkontoret for eksamensdatoer, er forskjellige datoer for hvert fag. Lenke til kommentar
linekaro Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Privatisteksamener foregår i november- desember i høstsemesteret og april-juni i vårsemesteret. Eksamensdatoene varierer fra år til år, du kan sjekke udir.no for å se om eksamensdatoene for 2007/2008 er satt ennå. Oppmelding til privatisteksamen pleier å være 15. september for høstsemesteret og 15. januar for vårsemesteret. Dersom du tar opp faget på høsten, vil det jo ikke kollidere med eksamener i andre fag, kun den ordinære undervisningen. MEN, det er riktig som noen sa tidligere, at med en gang du tar opp et fag er du ikke lenger kvalifisert for primærkvoten, og ved søking til de fleste studier betyr det at "snittet" blir høyere i større eller mindre grad. Jeg tør ikke å si det sikkert, men tror at hvis du stryker i et fag får du ta opp dette faget den påfølgende høsten uten å miste retten til primærvitnemål, kan være verdt å sjekke ut og så eventuelt jobbe med å stryke i stedet for bare en dårlig karakter Men som sagt, ikke ta det jeg sier som god fisk og stryk uten å ha sjekket det ut først, da! Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Slik jeg tolket skrivet fra NTNU så var det snittkarakteren i faget 3MX, altså 3klasse matta. Dette kan da ikke innebære 2mx og 1mx også? Da måtte de jo spesifisert det. Så slik jeg da ser det er at det er gjennomsnittet av det siste året du har matte som teller. Når det gjelder privatist så stemmer det som brukere før meg har sagt, dette teller nok kun på ordinærvitnemålet ditt. Primærvitnemålet får man ikke endret på. De karrakterene du får, vil stå der for alltid. Så, hvis du da skulle stryke i ett fag, eller få dårlig karrakter, så er det ordinærvitnemålet som teller. Her kan du tjene opp studiepoeng etter at du er ferdig med fagene "første gang". Hvis du tar opp et fag, så kommer det altså kun på ordinærvitnemålet, ikke på primær. Så, hvis du da tar opp igjen matta for å forbedre karrakteren din, så vil den nye karrakteren komme på ordinærvitnemålet. Den karrakteren du fikk nå første gang kommer til å stå på primærvitnemålet ditt for alltid. Så, når det er sagt, så er det slik som linekaro skriver. Man kan velge å enten søke på primærvitnemålet eller ordinærvitnemålet. Dette er to forskjellige køer, og man stiller på link linje uansett hvilken kø man velger å stelle seg i. Men, det er enklere å få bedre snitt på ordinærvitnemålet en primær. Så det beste er altså gode karrakterer på primærvitnemålet. Det er en sikker seier. Hvis ikke, må du tjene opp litt poeng på ordinærvitnemålet. Dette gjøres f.esk. ved å ta opp fag, årspoeng(hvor gammal du er), militærtjeneste, folkehøgskole osv. Egentelig så burte du ta opp dette med en rådgiver på skolen. de skal ha full innsikt i dette, og jobben dems er å sjekke opp dette så du kommer deg dit du vil. Lenke til kommentar
samba123 Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 Tusen takk for gode svar. Hvis det er slik vil jeg nok ta opp matten, siden ordinærvitnemålet mitt vil bli ganske bra (poeng 2FY og 3MX + folkehøgskole). Vil ikke dette lønne seg? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Har du først tatt opp fag, så kommer du inn på ordinær kvote. Har du tid kan du gjerne ta opp enda flere "lette" fag om du føler for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå