Gå til innhold

Hvorfor lager USA sprekere biler enn i Europa??


irock680

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hehe, tøft! Se hvor mange mødre du finner i norge med en slik bil  :p

 

minst 2 mener jeg å ha hørt/lest om. Står div slike artikler i Amcar med jevne mellomrom

 

--------

 

En av de beste tingene i norge er hvordan "vei etaten" legger veier som kunne gått rett i svinger...FOR Å MINSKE ULYKKER?? sånn jeg ser det er det noe lettere å drite seg ut i en sving enn på en rett fin og oversiktlig vei. Kanskje det går litt fortere når veien er rett, men det blir skitt ikke mer ulykker!

 

Bortsett fra at det er mye lettere å bli ukonsentrert på en rett og lang veistrektning. Er man litt sliten er det lett å duppe av

 

--------

 

Pøh, Amerikanerne lager ikke fetere biler. Stygge store vrak. Bah!

Kan jeg nevne Europeiske biler som Ferrari og Lamborghini? Hmmm?

 

Hver sin smak. Men hvis det gjelder pris/ytelse så vinner nok enkelte amerikanske biler. Sånn er det bare. Jeg sier ikke at slike italienske superbiler er stygge ;)

Lenke til kommentar
Åja er det snakk om gamle biler er det jo noe annet.

 

Men da burde kanskje tråden hete: "Hvorfor LAGDE USA..."  :wink:

 

Men hvis jeg idag skulle valgt mellom en japansk eller amerikansk bil i samme prisklasse ville jeg helt klart gått for japsen.

Ja, idag så, jeg liker de gamle amerikanerene, men de nye er ikke akkuratt til å skryte av...De gamle er best, skal man ha ny bil i dag, bør man vell gå for en Europeer eller japse bil, hvertfall ikke amerikaner!

Lenke til kommentar
hvor mange turboer hadde denne 2,4 literen da?

Kva er gale med teknisk innovasjon?

Når det går an å auke yting utan å auke bruken av ikkje-fornybare brennstoff, kvifor ikkje gjere det?

Enkelte likar betre å kjøre bil enn å stå på bensinstasjon og fylle tanken.

 

Hva mener du? Ved å f eks doble ladetrykket med en turbo, vil jo også forbruket fordobles... eller mente du noe annet?

Lenke til kommentar
hvor mange turboer hadde denne 2,4 literen da?

I ordentlige biler så bruker man ikke Turbo eller kompressor.

noen amcar bruker kompressor da...

 

Det var en 2998cc supra motor. Hadde ikke turbo, hadde turbin. Man bruker turbo i ordentlige biler ja, hva skal du frem til?

 

Jeg ler av 2 ventiler teorien, halv parten av forbrenningen går til lyd og vibrasjon i 2 ventilers 8liter motorer. Japse motorer har som regel mindre slagvolum, men har til gjengjeld mye bedre teknologi for å optimere forbrenningen. Mekaniske deler er mye mer balansert og er av høyere kvalitet enn amcar motorer (de er store og robuste vil noen si). Stempler er blitt konstruert ved hjelp av CFD programmer for å få best utforming for akkurat den motoren de lager (med tanke på aerodynamikk), og veier mye mindre enn amcar stemplene, som simpelten er ett sylinder med lokk på toppen :D. Og 4-5 ventiler er vanlig på alle japse motorer. Det fleste punktene gjelder også for europeiske biler som Audi og BMW.

 

Turbo er også vanlig å finne i "japse motorer", noe som kan få en 3000cc motor til å forbrenne like mye bensin som en 6000cc meget lett. Dette er reele hester til tross for at folk kaller det for falske hester, på testbenker er hestene like mye verdt som "bigblock" hester. Turbo betyr også høyere dreietall en bigblockene.

 

Konklusjon: Amerikanske motor selskaper forsøker å kutte ned teknologiske kostnader ved å benytte høyere slagvolum for å få god ytelse. Japser og europere bruker fin-teknikk og teknologi for å yte bra.

Noe som betyr at japse motorene er bedre og bedre designet, og koster mer og lage enn bigblockere.

 

Personlig ville jeg heller tatt en 3l japsemotor med 2bars turbo, enn en 8l bigblock :lol:.

 

En turbo er en avgassdrevet turbin... eller mente du at det var en turbinmotor (jetmotor)?

 

På vanlige normale biler, også fra USA, vil motorene ha 4 ventiler per sylinder.

Lenke til kommentar

Det er også mye mer imponans med en motor som har 400 hester uten turbo enn en som har 450 med turbo' date=' syntes du ikke?

jeg mener ikke at turbo er feigt i rally osv, men det blir for slapt i forhold til en kompressor, da du har samme trykket hele tida.

 

Jeg mener at turbo er bedre enn kompressor. Skulle jeg lage en motor og velge mellom kompressor og turbo ville jeg valgt turbo fordi jeg da får høyere virkningsgrad.

Lenke til kommentar

Turbin blir ikke drevet på avgass men er koblet direkte til motoren via reim eller kjede. Man kan oppnå høyere trykk og fjerne turbo lageen ettersom man bruker en CVD for å holde turbinen i optimal fart hele tiden. Turbiner er ofte konstruert helt annerledes enn turboer, de er ofte en innkapslet avlang sak som ligger vannrett i motorrommet. De er konstruert som som du nettopp sier turbin motorer. Blir ikke brukt så mye egentlig, ettersom vanlige avgass drevet turboer gjør jobben nesten like bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...