Gå til innhold

Hvorfor lager USA sprekere biler enn i Europa??


irock680

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tenkte hovedsaklig på 97 eller 98 modellen. Du kan sikkert få sitte på hvis du kommer til TG samme æret :p. Meget fin bil. Har ønsket meg en siden første gang jeg så den :). Styling muligheten er nærmest uendlige.

 

Registreringen i Norge koster dessverre mer en bilen koster å kjøpe (sånn cirka :) ) . En katastrofe  :cry:, men nå har jo visse politikere lovet mindre avgifter da så :roll:.

 

Jeg har hørt rykter om at dersom vi blir medlemmer av EU, så blir det ikke noen avgifter å betale lenger. Jeg skal hvertfall stemme JAJAJAJAJA dersom dette stemmer.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt rykter om at dersom vi blir medlemmer av EU, så blir det ikke noen avgifter å betale lenger. Jeg skal hvertfall stemme JAJAJAJAJA dersom dette stemmer.

In your dreams. Det er snakk om å redusere/avskaffe eingongsavgifta ja, slik at det blir vesentleg billegare å kjøpe bilen, men dette kjem garantert tikl å tas inn igjen på bruksavgifter, i form av drivstoffavgifter og vegprising.

Lenke til kommentar

ford excursion kan faktisk registreres som lastebil i Norge. Med de fordeler og bakdeler det innebærer. Aldri sett krasj-tester av biler i den størrelsen/klassen. Rimelig sikker på at man har litt større sjangs dersom man sitter i en slik, kontra en morris mini i en frontkollisjon ;)

 

Blir litt feil å sammenligne Mini Morris med excursion ettersom MM er en 30 år gammel bil. Men deersom man sammenligner med en ny Mini fra NMW eller en Toyota Yaris er begge disse klart sikrere i front mot front kollisjoner mot hverandre enn to Ford Exc. som krasjer mot hverandre.

Og sammenligner du Ford Exc. med en mer moderne bil av samme klasse f.eks Volvo XC90 vil du se at Ford Exc. sin konstruksjon og måte og tenke sikkerhet på er totalt avleggs. Den gammle tanke gangen var at dersom man bygger bilen stor (les: tung) og med en stiv ramme vil dette beskytte passasjerene. Resultatet er at USA, som har _mange_ slike biler har en langt høyere "dødsrate" i front mot front kollisjoner.

 

I krasj mot en Yaris vil de som sitter i Ford Exc. klare seg en god del bdre, men forskjellen er faktisk enda større i krasj mot fjellvegg. Da vil de som sitter i Yaris'en ha mye større sjanse til å overleve enn de i Ford Exc. For samfunnet som helhet er det _klart_ negativt at noen i det hele tatt kjører rundt i en Ford Exc. ettersom det øker risikoen for å daue også for de som kjører rundt i andre biler. Slik sett burde det vært _høyere_ avgifter på Ford Exc. enn hva det er i dag.

Ka? Noen som mener at avgiftene på Ford Exc. er høye nok allerede? Det er bullshit. Dersom man skal dekke inn de ekstra kostnaden man får ved krasj med Ford Exc. mot en anne bil, kontra Volvo XC 90 mot en annen bil, burde avgiftene på Ford Exc. typisk øke rundt 300-500%. Og det er et forsiktig annslag. Så en Ford EXc. 5 seter burder egentlig koste 1.5mil.++ [ikke at det kommer til å skje, ja fordi det ville jo være "feil" som FrP sier det] Og da har vi ikke engang begynt å snakke om miljøet...

 

Denne diskusjonen var vel egentlig ikke om sikkerhet, men dersom det er en del av det å være en "bra" bil har ikke amerikanske biler en sjangs.

 

http://www.bhny.com/pow/POW007.html

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...83818?vi=glance

 

Veldig bra bok faktisk.

Lenke til kommentar
Joda, blir sikkert noe avtaler, tviler på at det blir "tatt inn igjen" ettersom det er EU som bestemmer disse avgiftene også. I Tyskland kan man jo importere biler avgiftsfritt... Kun registreringa som koster $. :(

Nope eu har en spesiell avgift med import av ikke medlems land av eu. Er derfor mangen av de japanske bilprodusentene har frabrikker i et eu land + frakt kosdnadene er rimeligere og da.

Lenke til kommentar

Europeiske og japanske biler er jo mest sannsynligvis beregnet for kjøring på europeiske og japanske veier også.

 

Med den veistandarden man har i norge så er det ikke så veldig show å kjøre på smale veier på vestlandet med et stor amerikaner....

 

Men hvis jeg hadde bodd i USA, vel å merke på landet eller småby så ville jeg nok hatt en Hummer H2 ja, mye plass, meget god komfort, tar jeg frem overalt selv i -30 og + 30, selv om har 30/40 cm nysnø eller har oversvømmelser.

 

Dessuten så har man billig bensin, brede veier og disse kan gå mange mil uten en eneste sving nesten, så hvorfor skulle man gidde å kjøpe en liten toyota eller kansje Nissan Micra hvis man bodde i USA.

 

Dessuten så kan også være mangelfullt med offentlig kommunikasjon i noen delstater f.eks Texas og med de avstandene man har der så gidder man ikke å tøffe rundt i en daff japansk/europeisk familiebil....

 

For europeiske forhold så vil en sprek Morgan eller Mercedes SLK... ville vært ett bedre alternativ

Lenke til kommentar

Hva har amerikanske biler som ikke andre biler har?

 

Men hva handler denne diskusjonen om? Om blodtrimma supra-motorer i en tung svampete Tahoe? Eller BigBlock V8 i en Yaris?

For meg så handler det om kjøreglede! Selv kjører jeg en '86 Mazda 323, med 1.5L motor. Den drar ikke i det hele tatt, men lærer man den å kjenne kan den være morsom på vinterføre. innimellom kjører jeg en Polo av nyere dato, og jeg må si at den motoren er direkte morsom. Så liten, men likevel så hissig.. Man får ikke nødvendigvis bedre egenskaper av å putten inn en større motor i en bil.

Her er et eksempel:

 

TVR Tuscan. orginalt var den bilen tenkt med åtter. De testet med forskjellige motorer, og den endte opp med rekkesekser. Hvorfor?

På grunn av dreiemomentkurver, og motorkarakteristikk.

Åtteren var RÅSTERK på lave turtall, men gav opp etter 5500rpm

Sekseren derimot var litt svakere, men den ble bare sterkere og sterkere og har toppen rundt 7000rpm om jeg ikke husker feil.

 

Resultatet av dette var at med åtter under panseret og regn i luften, klaska man jernet i gølvet og åtteren ga alt den hadde av moment ut til de stakkars dekkene som ikke hadde kjangs i havet til å holde grepet; Resultat: Hjulspinn og sleng med alt dette medfører. (Tenk æksing ut av sving, og bilen nekter ligge rolig, og vil aller helst snurre rundt..)

 

Med sekseren hadde man en motor der det er mye lettere å kontrollere, da den ikke er plutselig sinna, men du får et jevnt skyv i ryggen hele veien. Og ikke misforstå at bilen ble tregere av den grunn, faktisk er den mer lettkjørt, og fleksibel, så den vil i de fleste tilfeller gå fortere en med åtteren. Husk at inn the end skal alle kreftene ned i asfalten og!

 

 

I USA har de ofte gjerne stor motor for komfortens skyld, ikke for at de skal går så fært. så understellet er dimensjonert deretter. Komfort, men prøver du å presse bilene hard, får du lett veltefølelsen..

 

I europa og resten av verden har vi avgifter på store motorer, og vi nøyer oss oftere med en moto som holder til det den må. Vil vi ha effekt, så gjør vi det rett og slett på en annen måte. vi putter inn en 2.7 liter, putter på noen turboer, og den yter 230HK. Akkurat passe til den bilen den skal sitte i. Husk at trimmer man for mye får man en motor som slites fortere, og blir kansje litt "overkill" i en familiebil? Samtidig har man en motor som ikke bruker veldig mye, og som har en fin karakter, med passe med krefter i hele registeret.

Både japanere og tyskere kan masse om variable ventiltider, variabel turbogeometri osv osv osv... Amerikanere kan også massse om å lage bra biler, men det virker rett og slett som de ikke tar seg bryet med å innføre alt "stasjet"? (kansje de sliter nok med å rette feil på det de har?? ;);) )

 

Vel det blir mye spekulasjoner

 

Anyways, en fyr jeg kjenner kjøpte nettopp en H2. Dro den ut på et frossent jorde i finklærne med dama ved siden av, og "KLUNK" Diffrensialen mellom forhjula datt fra hverandre!!! :o En smule flaut... Og det er ikke første Hummer H2'n det skjer med.

 

Vel hvis man skal diskutere teknikk, vil jeg tro at europeerne er ganske langt fremme, den W12 med Twinturbo som sitter i maybach, er den gammeldags? Er Opel's (jeg hater opel) nye dieselmotor som slipper ut omtrent en fis i motvind utdatert? Hva med dieselfjerten i Audi A2+ 0.3L per mil? Nå skal det sies at jeg er fan av europeiske biler...

 

Med alt dette pratet om hvem som liker ditt, og hvem som liker datt, så vil jeg bare si at jeg liker biler! ikke alle biler, men mange forskjellige.

 

Shelby mustang GT500 er en bil man kan si mye rart om, men den har sjel. Audi allroad er en bil md kansje litt mindre sjel, men hadde jeg hatt god råd, hadde jeg hatt den. Eller en BMW X5, eller kansje Porche Cayenne hvis jeg var rik.. Eller en Mazda6 AWD sport hvis jeg blir midre rik... ;) Det er biler med 4WD, som passer bedre i norge en en Supra, eller en Tahoe for den saks skyld. Amerikanske biler er ofte litt sure å starte i 30minusgrader. en i familien hadde en 99mod Tahoe, som måtte selges, siden den tålte ikke norsk vinter.... :s

 

anyways Modern måtte kjøre stefadern til jobb i dag tidlig fordi den gamle holken av en dieselpurke mercedes ikke starta. Men mazdaen er like trofast.

Lenke til kommentar
Diesel er motvillig når det er kaldt. Krever en viss temp før kompersjons tenningen skjer :). Så der er nok bensina tryggest. Ellers er jeg helt enig i innlegget ditt.

Det er ikkje mi erfaring (iallfall ikkje på mindre enn ti år gamle bilar). Eg bur på indre Østlandet, der det er kaldt om vinteren, og vår HiClass 2,4D -94 modell startar på første forsøk kvar einaste gong. Utan motorvarmar.

 

Men det er Toyota da....

Lenke til kommentar
Diesel er motvillig når det er kaldt. Krever en viss temp før kompersjons tenningen skjer :). Så der er nok bensina tryggest. Ellers er jeg helt enig i innlegget ditt.

 

Hæ?Har du diesel bil. Min far har og hadde du sakt dette til han ville han bare ha ristet på hode. Var nettopp ned på gjøvik med toyota.en sin en 2.5 diesel. Har aldri hatt start problemer med den, Kjøpte den i 94 var gått 14000km, nå har han kjørt 210000km. Han har foresten ikke byttet klutsjen heller ennå?

Lenke til kommentar

Vel, med den Mercedesen fikk jeg vite at glødepluggene hadde tatt kvelden, pluss at batteriet var litt dårlig. Men jeg vil vel ikke si det er så inmari stor forskjell på Diesel og bensin ang driftsikkerhet, fysikken sier at dieselen tenner dårlig i kulda, ja, men motorene har jo vanligvis noe som hjelper mot dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...