Gå til innhold

Hvorfor lager USA sprekere biler enn i Europa??


irock680

Anbefalte innlegg

På 60, 70 tallet var amerikanerne mye lenger framme en japsene!

That was then, this is now.

 

De lagde biler med mye over 300 hester mens i japan hadde de vel ca 70 hester i gjennomsnitt!

Hva tror du fartsgrensene i tokyo er?

Tror du de har så serlig lyst på mer eksos i den byen?

 

I ordentlige biler så bruker man ikke Turbo eller kompressor.

Så det er ikke ordentlige biler?

Bare liksom biler?

Lekebiler kansje?

 

noen amcar bruker kompressor da...

Men det er ikke ordentlige biler, så de regner vi ikke med.

 

I USA lager de jo d*** spreke biler. De er både svære og raske!!! Og en annen ting. Hvorfor har de asfalt veier der??? 8)

Det lager de i mange land. At de er svære trenger ikke å være en fordel.

 

Nei, men jeg kan si noe mer :roll: INGEN normale folk har råd til de bilene!    

Du har knapt nok råd til og fylle tanken på de i Europa... Egro, du kan likegodt la være og nevne de.  

Og hvis du tror de bilene du nevnte bare er dyre i Norge, tar du feil.  

Det ble ikke nevnt noen prisgrense for at de skal være relevante å ta med.

 

Eksempel 2: i USA koser en Corvette 375.000 i Norge koster den 1,2 mill.

Amerikaneren :evil: får jo bilen produsert i nabogata, og det er kansje en grunn til at den er så billig der.

Grunner er også at de ikke vil har slike bensinslukende dødsmaskiner på de små norske veiene.

 

Den har også fire eksosrør.

OIIIIIHIIIII... FIRE EKSOSRØR :o

 

Komforten på alle plan er overlegen det meste.

Her er det mange som mener det motsatte.

 

Den er ikke så dumt, men det blir litt dumt å prøve å sette rekord med en sånn liten motor , men japsene er vel de eneste som kan lage sånne små motorer.

Rekorden var som sagt med en 3l, og jeg tror det er andre enn "japser" som lager 2.4l motorer og mindre.

 

men til vanlig bruk så mener jeg turbo er greit, men ikke i dragrace, da syntes jeg det er litt feigt.

Jepp, plutselig var drag med i bildet, og feigt er det også.

 

Som sagt hopper og spretter ikke bilen

Jeg hater når biler hopper opp og ned på veien, tar en liten salto, og spretter bortover når brisen kommer.

 

 

Og ja, jeg elsker å quote.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke nødvendig med 4 eksos rør.Det er ikke nødvendig med kjempe eksoser på den bilen. En bil i skien har to kjempe svære eksos rør, en stygg rød scirocco eller hva den heter, den trenger ikke 2 5" eksos rør? det er kun show effekten, å dæven, se på de eksosrøra da, den må være sprek!!! Det er ikke sånn!

Lenke til kommentar
Det er ikke nødvendig med 4 eksos rør.Det er ikke nødvendig med kjempe eksoser på den bilen. En bil i skien har to kjempe svære eksos rør, en stygg rød scirocco eller hva den heter, den trenger ikke 2 5" eksos rør? det er kun show effekten, å dæven, se på de eksosrøra da, den må være sprek!!! Det er ikke sånn!

 

Se på denne:

 

Zonda%20C12S%20from%20back%20on%20the%20road%20b.jpg

 

Tror ikke de fire eksosrørene er der for moro skyld... såklart er det et designelement, men det gir høyere effekt!

 

Til eksemplet om VW Phaeton: Den trenger kanskje ikke 4 eksosrør, men det er ingen tvil om at den trenger mer enn det lille svarte røret som stikker ut av en Honda Civic....

Lenke til kommentar

Komforten overlegen det meste? Hvor mange amerikanske biler har du prøvd? Høy vekt betyr ikke nødvendigvis god komfort....

 

Jeg sa ikke at komfort avhenger av høy vekt. Men det har sine fordeler. Som sagt hopper og spretter ikke bilen, den har i stedet behagelige og duvene bevegelser.

Sier ikke at sistenevnte egenskaper er umulig og oppnå på en lett bil, det er bare mye vanskeligere.

Se for deg en golf-eier som sier bilen hans er like komfortabel som en passat - fordi det er brukt "like" fjæringskomponenter. hmm... Alle vet at det er bedre og kjøre en litt større bil på transportetapper. Har du ikke hørt om "storbilfølelsen"? Ikke merker du farten, ikke merker du støyen, ikke merker du humpene...

Legg også merke til at jeg sa komfort på ALLE plan. Sett deg inni en stor amerikansk bil, og legg merke til de sinnsykt deilige setene! For og ikke snakke om plassen!

Men skal du kjøre rally, ser vi etter noe annet ;)

 

Transportetapper? Ok på Autobahn i tyskland med tett trafikk, gi meg en Mercedes S-klasse. Oslo-Ålesund? Da tror jeg at jeg heller vil ha noe som har mindre treghet, for det er en del svinger på den veien....men det er klart, jeg har en tendens til å oppfatte transportetapper som fartsetapper.... 8)

 

Ja brede seter uten sidestøtte - det er saker det! Nei, gi meg et par Recaro... la de fete amerikanerne få beholde sine fete seter. Og en annen ting med komfort på ALLE plan: Det er jo litt komfortabelt å ikke bli redd for å kjøre en sving i samme fart som fartsgrensen, istedet for den jevne amerikanske bil hvor man blir redd for at den skal velte (ok litt overdrevet da... ;-) )

Lenke til kommentar
MrA

 

Kan du si meg hvorfor en 4 rekkers turbo motor blir latterlig?  :lol:

 

Jeg sa ikke det var latterlig, det var dine ord...

Men vi kan vel si en ting med en gang prisen ?

 

Anyway, oppgaven til deg.

En Chevrolet Tahoe 5,8 skal ha motor. En rekkefirer med turbo, var det så du sa?

Motoren skal matche de ytelsene bilen originalt har, og den skal ikke koste noe (særlig) mer:

273 HK

427 NM

Bensin

 

En morsom ting som kan nevnes, er at toppmodellene til Audi, Mercedes, BMW og mange fler som regel har en V8 under panseret...

 

Heh det skulle ikke være noe problem. Skal du absolutt ha noe minmalt kan du sette inn en Audi 1.8T motor. Den som står i TT quattro utvikler 225Hk. Dahlbeck Racing tilbyr tuning av motoren til 20000,-. Utvikler da 270Hk:

 

Max. effekt 270 hk (199 kW)

Max. vridmoment 412 Nm

Åtgärder Byte av E-Prom samt rostfritt avgassystem från kat och bakåt.

Pris inkl. montering 20209 :- exkl. moms [25261:- inkl. moms]

Anmärkning Satsen är TÜV-godkänd och uppfyller gällande avgaskrav. Programvaran bibehåller dessutom alla funktioner för felsökning, övervakning, felminne, diagnos och stöldskydd.

 

330_nm.gif

 

De har forøvrig også ett steg som gir 495 Hk :D.

 

Ellers kan du kjøpe en Supra twin-turbo motor da 3l, og utvikler 280hk orginalt. Begge motorene bruker mindre bensin enn den amerikanske sløgga du prater om.

 

Og for de som vil prate om bil: http://diskuter.no-ip.com/forum :D

Lenke til kommentar

Mr.a: er du blind, eller spiller du dum? :roll:

 

Den motor du nevnte sa du sto en i TT, den utvikler som du sa 225 hk, og har et dreiemoment på 280 Nm. Dette er orginalt. I tillegg skulle motoren ikke være særlig dyrere , helst ikke dyrere i det hele tatt. Hva gjør du? Joda trimmer den for 25.000...

Men greit nok, hva tror du som skjer med V8eren hvis du trimmer den for 25.000,- fortrinnsvis i USA(tatt de geografiske avstander i betrakning)? Siden Audi motoren antageligvis koster minst dobbelt så mye og produsere originalt, så kan jeg trimme V8 for 50.000 (kanskje ennå mer) Tror du at du matcher fortsatt med rekkefireren din, eller skal du øke kompresjonen, fylle racing fuel på, og kompletere med N2O på familebilen nå?

 

Face it, du har ikke tjangs i havet verken på loppa eller andre steder.

 

 

Rettelse: det ble en trykkfeil på motorvolumet i chevrolet'en, den er 5,3L, ikke 5,8.

Legger til at bensinforbruket er 15,4 l pr 100km EU. Automatgir.

Lenke til kommentar

Ja her var det mye rart gitt.. :-)

 

Selv er jeg Honda entusiast, er det noen som lage høyeffektive, miljøvenlige motorer så er det Honda ;)

 

 

Hva sportsbiler angår, så fortrekker jeg bakhjulstrekk eller 4wd.

 

Honda S2000, NSX, Nissan 300ZX, Skyline og Audi sin RS serie er biler jeg har respekt av, som faktisk den vanlige mann i gaten kan få tak i.

 

Legger ved linket til 2 filmer, den en filmen, en Nissan skyline med twinturbo, intercooler og nitro som blir kjørt i dynobenk:

 

http://camel.abuse.cx/~henningl/skyline%20800+hk.mpg

 

 

Andre filmen er en Honda s2000 som eier en Nissan 300ZX.. S2000 motoren er helt sinnsyk, er nesten en MC motor i en bil :)

 

http://camel.abuse.cx/~henningl/Honda%20s2...an%20300zx.mpeg

 

Leketøy for store gutter.... ;-)

Lenke til kommentar

Trimmingen av 1.8t var et eksempel på at det er fullt mulig å ha høy ytelse med lite slagvolum... Skal du ha en motor som er billig å orginal med ca 280Hk er Supra JZ motorene bra, desverre er de tatt ut av produksjon. Kommer nye i 2003 :). Jeg er ikke blind i det hele tatt, jeg bare sier at det er flere muligheter å få en sprek bil på. Motoren koster mindre vil jeg tro, + at det er en motor av høy kvalitet, ble brukt titaniums legeringer og andre eksotiske metaller i vitale deler. Veier såklart mindre enn amcar motorene som har design fra 60 tallet :p. Du får selv velge om du vil ha bigblock eller smallblock, koster omtrent like mye.

 

Racing fuel? Finnes vel mer humane måter å gjøre det på ;).

Lenke til kommentar

Jojo, det er selvfølgelig mulig og "kramma" mye ut av lite. Det har du helt rett i. Har jeg egentlig ikke nektet for heller. Men det er også mulig og få mer ut av mye...

Det er vel slik at produsentene setter i en motor som matcher bilen på best måte. Men en ting hadde jo vært morsomt, for jeg tviler ikke på at folk hadde snudd seg en del etter den tahoen med 1,8 t motor. Hehe, lyden hadde tatt kaka! :D

Lenke til kommentar

Først av alt vil jeg bare si at jeg har en liten forkjærlighet for amerikanske biler, men skal likevel prøve å være saklig.

 

Det er riktig som det sies: Kun et fåtall amerikanske biler gjør det godt i sving. Men i usa er ikke dette et så stort problem. I det siste har også bilene fått bedre og bedre kjøreegenskaper der borte. Før, på 50-60-70tallet, var jo bilene "straight line rockets" som kjørte fra det meste som var så lenge veien var nogenlunde rett.

 

Uten å være noen ekspert, så regner jeg med at bilfabrikantene lager bilene for det markedet der de skal selges. Amerikanerne selger flest biler i amerika, og europeere selger flest biler i europa. Derfor er det slik at bilene er tilpasset og beregnet på forskjellige målgrupper. Dette gir igjen utslag i pris, ytelse, veiholdning og design. I og med at det er slik vil amerikanske biler passe best i amerika og europeiske biler passe best i europa (noe kronglete forklart). Amerikanerne har faktisk begynt å tenke mer på andre markeder nå når de lager nye biler.

 

Grunnen til at amerikanske biler er så dyre i norge er avgifter og spesielle lover i norge. Selv om vi nesten aldri har produsert egene biler så tror vi at vi er verdensmestere når det gjelder sikkerhet i bil. Alle amerikanske biler må møte alle statene i USA sine sikkerhetskrav. Og det er ingen lett oppgave. Men når bilene så kommer til norge skal vi selv forandre og ta bort/legge til sikkerhetsutstyr. Noe som selvfølgelig ikke er gratis.

 

Avgiftene i norge er også på ville veier når det gjelder bil. Store biler med store motorer blir straffet hardt. Dersom vi tar en vanlig jeep grand cherokee som eksempel (en normal familiebil med 4hjulstrekk som er meget praktisk i norge). Vi velger versjonen med v8 motor og alt utstyr. I usa koster denne bilen nesten ingenting.. I sverige koster den noen og 300tusen. I norge koster den rundt 1 million! Ingen norske familier har råd til det. Og grunnen til at den er så dyr spør du? Jo, avgifter.

 

Annet eksempel: En dodge viper gts (som er en DYR bil selv i USA) koster omlag 350.000NKR der borte ferdig på veien. Den kommer til norge og vi legger på 1,5 millioner i avgifter og selger den for rundt 2 millioner kroner. Galskap spør du meg. Og for de som tror en slik bil sluker bensin og spyr ut avgasser; Som jeg sa tidligere så må alle amerikanske biler passere sikkerhetskrav og miljøkrav til alle 50 stater i usa. Dette inkluderer staten California som har, såvidt jeg husker, verdens strengeste krav til utslipp fra bil. Skulle ikke dette tilsi at bilen er ganske så miljøvennlig?

 

Når det kommer til komfor i amerikanske biler så har det gått med mye ressurser for å øke den. Bilene er store og har myke fjærer, automatgir og alt tenkelig utstyr for å øke komforen. Det at de er store i seg selv bidrar ikke direkte til å øke komforen, men som det ble forklart i et annet innlegg så hjelper det bilen å "sluke" ujevnheter i veien. Det virker som om bilen "flyter" oppå veien.

 

Amerikanere, effekt og teknologi.

Det stemmer nok at amerikanske biler ikke er de som ligger først i teknologiske nyvinninger lenger, men likevel er motorene fult på høyde med japanske motorer. De utvikler hver sin teknologi i forskjellige retninger kan man si. Japanere har små motorer med allverdens tekniske finesser. Amerikanerne holder på sine store og enkle motorer som har biltt perfeksjonert i mange mange år nå. Chevrolet sin 350 blokk som kom på 60-tallet brukes fremdeles i nye biler. Konstruksjonen er så og si uforandret.

 

Det er riktig at amerikanske biler fra slutten på 60-tallet og begynnelsen på 70-tallet var meget kraftige. Men det man skal være oppmerksom på er at man da målte effekten ved at man satte motoren i bremsebenken uten å koble på noe som helst. Nå måles vel hestekrefter i biler på bakhjulene? Uansett så hadde amerikanerne både 500 og 600 hestekrefter i sine biler i overgangen fra 60 til 70-tallet. Det var altså støphjernsblokker med forgasser og ingen elektronikk. Har japanere/europeere kommet langt nå da? 400-500 hester med turbo og masse elektronikk? Lurer på hva som hadde skjedd dersom man tok en 454cu.in chevrolet v8 fra 1970 som med vanlig forgasser var oppgitt til 450 hester (ifølge dynotester var effekten rundt 550 hester egentlig. De oppga bare 450 hester for å berolige forsikringsselskapene) og blodtrimmet den slik japanerne gjorde med sin 3liters supramotor.

 

Til dere som sier at man godt kan putte en 1,8liters audimotor i en Tahoe: Det er slik at motoren jobber mest effektivt når den jobber lett. Det er vel en grunn til at ingen andre SUV'er i den størrelsen kjører rundt med 1,8litersmotorer? Hadde det vært mer økonomisk hadde vel chevrolet laget en slik motor selv.

 

Til slutt vil jeg bare si:

Dersom man sammenligner bilene på grunnlag av ytelse og pris (i produksjonslandet) så er det ikke mange biler som kan utkonkurrere en Corvette Z06. Da snakker vi originale biler rett fra samlebåndet..

 

Godt nyttår. Orker ikke kommentere flere ting

Lenke til kommentar

Til det gode innlegget over, vil jeg bare kommentere et par ting.

 

1. Du spør om japsene har kommet så mye lenger, med sine trimmede 3 liters motorer idag siden amerkanerene hadde dette effektnivået på 60 tallet. Det har de faktisk. Motorteknologien har kommet mye lenger siden den gang, man får mer effekt ut av hver bensindråpe idag ( virkningsgrad ). Forgassermotorer ble bannlyst i norge på slutten av 80 tallet av god grunn, de er ineffektive og forurensende. En annen ting du ikke har tatt med, er vektforholdet mellom disse motorene.. noe som har mye å si ang. kjøreegenskaper.

 

2. Ang. favoriseringen av am cars. Kvalitetsnivået er ganske labert. Statistikker fra fra NAF og en haug med andre viser at det er minst tull med Japser, de er mest pålitelig og billigst i drift. Amerikanske Chrysler Voyager er et eksempel på en dette, det er jo en skam den bilen er på veien. Elendig i kolisjon og så mye feil at man blir mentalt syk grunnet tekniske problemer, etter noen km..

Lenke til kommentar
Amerikanske Chrysler Voyager er et eksempel på en dette, det er jo en skam den bilen er på veien. Elendig i kolisjon og så mye feil at man blir mentalt syk grunnet tekniske problemer, etter noen km..

Du pleier vanligvis å ha godt grunnlag for det du sier, men jeg tar likevel sjansen på å påpeke et par ting;

 

Voyager har mye feil, men så mye som du vil ha det til var det i alle fall ikke på den vi (dvs. foreldrene mine) hadde. (-97 modell).

 

Den har også gjort det dårlig i kollisjonstester, men i praksis ville den gjøre det 'bedre' fordi den blir kjørt mot bil med samme masse i tester, men sjansen for at man kræsjer med en like tung bil er ikke så alt for stor. Eller tar jeg feil her, og kollisjonstester er til å stole på? :???:

 

Vil bare si at jeg egentlig synes japanske/europeiske biler uten tvil er lenger framme teknologisk enn amerikanske, er ikke noe am-car entusiast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...