Gå til innhold

Hvorfor lager USA sprekere biler enn i Europa??


irock680

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har alltid vært slik at USA har lagd spreke biler. De bilene fra 60-70 tallet var vel de sprekeste. Men det er jo mange andre land som lager spreke biler da. Tyskland lager BMW. Og BMW har noen biler med v12er og Japan lager Mitsubishi. Tyskland lager også VW. VW kommer ut med en ny bil som heter Phaeton. Den er ganske sprek. Den har utsende som en vanlig bil, men når man åpner panseret, så ser du den digre motoren med veldig mange hester. Den har også fire eksosrør.

Lenke til kommentar

Stemmer nok at USA leda teknisk på 50-60 og kanskje 70-talet. Berre så synd dei stoppa der. Billig stål og drivstoff, samt breie, rette vegar sporar ikkje utvikling.

 

Tippar Hondaen har nokre velretta lyskespark å dele ut til dei som meiner at 7,2L V8 er toppen av teknisk eleganse.

 

Men amerikanske bilar er ok det, i USA. Men dei passar ikkje vidare godt på tronge, svingete europeiske vegar.

 

Ein kan jo seie at europeiske muskelbilar er mindre oppnåelege enn amerikanske (prismessig), men det er nok ikkje fordi amerikanarane klarar å produsere same bil billegare, det er fordi den europeiske (eller japanske) muskelbilen vanlegvis er laaangt framom reint teknisk.

 

Så da kan ein jo velge: rimeleg (om ein ser vekk frå norske avgifter) bøffel med høgt forbruk, eller dyrare antilope som greier å svinge.

Lenke til kommentar

Man skal ikke klage på bilene men på prisene! Altså korfor har amerikanerene så raske biler for så lite penger. Eg har familie i statene og har vært der 3 ganger og eg må virkelig si at eg var imponert kor mange kule biler det var der. Eg måtte lete etter de stygge bilene istendefor de kule. Her i europa er det mange kule biler men de koster altfor mye og det er altfo mange idiotiske regler.

Lenke til kommentar

Enig i at prisane i europa (og spesielt i NORGE!) er altfor høge... Såg en plass en volvo (ettelleranna) kosta ny her i norge : 450k.. i sverige kosta samme bilen, men litt meir utstyr ca 230k....

 

Men du kan ikkje akkurat sei at dei amerikanske muskelbilane er raske! dei har en sterk og seig motor, men verken høg toppfart eller god akslerasjon.. (vel, det finst unntak)...

Lenke til kommentar
Grunnen er at i usa koster bensin ca 2kr litern mens den koster 10 her. dvs det er like dyrt å putte rundt her i norge med en volsvagen boble som d er å kjøre drag racing i usa. drivstoffmessing asså.

 

Nettopp, derfor setter de inn en stor V-8 som er veldig rimelig og lage, og som har et dreiemoment som er enormt og skapt for veiene der borte. Laaaaaaange tansportetapper, og laaaaaaaange bakker,(jada, det er mye bakker der og!) gjerne med en camping, båt eller hestevogn på X-antall tonn på slep. Da blir en rekkefirer med turbo, bare veldig veldig veldig dumt.

I tillegg er vekten på store amerikanske biler høy. Det medfører at de ikke hopper og spretter for sandkorn på veien. Komforten på alle plan er overlegen det meste.

Lenke til kommentar
hvor mange turboer hadde denne 2,4 literen da?

I ordentlige biler så bruker man ikke Turbo eller kompressor.  

noen amcar bruker kompressor da...

 

Det var en 2998cc supra motor. Hadde ikke turbo, hadde turbin. Man bruker turbo i ordentlige biler ja, hva skal du frem til?

 

Jeg ler av 2 ventiler teorien, halv parten av forbrenningen går til lyd og vibrasjon i 2 ventilers 8liter motorer. Japse motorer har som regel mindre slagvolum, men har til gjengjeld mye bedre teknologi for å optimere forbrenningen. Mekaniske deler er mye mer balansert og er av høyere kvalitet enn amcar motorer (de er store og robuste vil noen si). Stempler er blitt konstruert ved hjelp av CFD programmer for å få best utforming for akkurat den motoren de lager (med tanke på aerodynamikk), og veier mye mindre enn amcar stemplene, som simpelten er ett sylinder med lokk på toppen :D. Og 4-5 ventiler er vanlig på alle japse motorer. Det fleste punktene gjelder også for europeiske biler som Audi og BMW.

 

Turbo er også vanlig å finne i "japse motorer", noe som kan få en 3000cc motor til å forbrenne like mye bensin som en 6000cc meget lett. Dette er reele hester til tross for at folk kaller det for falske hester, på testbenker er hestene like mye verdt som "bigblock" hester. Turbo betyr også høyere dreietall en bigblockene.

 

Konklusjon: Amerikanske motor selskaper forsøker å kutte ned teknologiske kostnader ved å benytte høyere slagvolum for å få god ytelse. Japser og europere bruker fin-teknikk og teknologi for å yte bra.

Noe som betyr at japse motorene er bedre og bedre designet, og koster mer og lage enn bigblockere.

 

Personlig ville jeg heller tatt en 3l japsemotor med 2bars turbo, enn en 8l bigblock :lol:.

Lenke til kommentar
Grunnen er at i usa koster bensin ca 2kr litern mens den koster 10 her. dvs det er like dyrt å putte rundt her i norge med en volsvagen boble som d er å kjøre drag racing i usa. drivstoffmessing asså.

 

Nettopp, derfor setter de inn en stor V-8 som er veldig rimelig og lage, og som har et dreiemoment som er enormt og skapt for veiene der borte. Laaaaaaange tansportetapper, og laaaaaaaange bakker,(jada, det er mye bakker der og!) gjerne med en camping, båt eller hestevogn på X-antall tonn på slep. Da blir en rekkefirer med turbo, bare veldig veldig veldig dumt.

I tillegg er vekten på store amerikanske biler høy. Det medfører at de ikke hopper og spretter for sandkorn på veien. Komforten på alle plan er overlegen det meste.

 

Kan du si meg hvorfor en 4 rekkers turbo motor blir latterlig? :lol:

Lenke til kommentar

Det med ventil greiene blei litt dumt ja, var trøtt...

Hvorfor 2,4 turbo er dumt? Den er ikke så dumt, men det blir litt dumt å prøve å sette rekord med en sånn liten motor , men japsene er vel de eneste som kan lage sånne små motorer. Tja, hestene i en turbo er mye "tregere" en ordentlig bunndrag hester. men til vanlig bruk så mener jeg turbo er greit, men ikke i dragrace, da syntes jeg det er litt feigt.

Det er også mye mer imponans med en motor som har 400 hester uten turbo enn en som har 450 med turbo, syntes du ikke?

jeg mener ikke at turbo er feigt i rally osv, men det blir for slapt i forhold til en kompressor, da du har samme trykket hele tida.

 

 

Honda er forresten veldig flinke til å lage motorer uten turbo, med v-tec, det er dritt rått! Har du noen gang sittet på en honda med v-tec? Det er den råeste lyden osv jeg har vært med på, plutselig så "eksploderer" det og du får mye mer hester og dreimoment! det er rått! en i nærheten hadde en jævla rå prelude med gråe flammer, fitty for en bil!

Lenke til kommentar

Bunndraget du prater om kan fikses ved bruk av to turboer. En som er liten å krever lite avgass trykk for å spinne, og en stor som krever høyt trykk som tar over ved rundt 4000rpm. Uansett når turbon begynner å få fart på seg ved rundt 5000rpm så drar den ganske bra i forhold til innsprøytning/forgasser motor. Riktignok blir peak dreiemomentet plassert noe høyere på omdreiningsskalaen, men når den kommer i riktig område drar den skikkelig. I et rett fram race vil nok turbo motoren ta igjen det den mistet i starten tenker jeg, men det spørrs litt på åssen drag racing du mener. De fleste dragracere har jo en form for FIS...

 

btw det var ikke en 2.4l med verdensrekord, det var 3l!

Lenke til kommentar
Grunnen er at i usa koster bensin ca 2kr litern mens den koster 10 her. dvs det er like dyrt å putte rundt her i norge med en volsvagen boble som d er å kjøre drag racing i usa. drivstoffmessing asså.

 

Nettopp, derfor setter de inn en stor V-8 som er veldig rimelig og lage, og som har et dreiemoment som er enormt og skapt for veiene der borte. Laaaaaaange tansportetapper, og laaaaaaaange bakker,(jada, det er mye bakker der og!) gjerne med en camping, båt eller hestevogn på X-antall tonn på slep. Da blir en rekkefirer med turbo, bare veldig veldig veldig dumt.

I tillegg er vekten på store amerikanske biler høy. Det medfører at de ikke hopper og spretter for sandkorn på veien. Komforten på alle plan er overlegen det meste.

 

Komforten overlegen det meste? Hvor mange amerikanske biler har du prøvd? Høy vekt betyr ikke nødvendigvis god komfort....

Lenke til kommentar
Det med ventil greiene blei litt dumt ja, var trøtt...

Hvorfor 2,4 turbo er dumt? Den er ikke så dumt, men det blir litt dumt å prøve å sette rekord med en sånn liten motor , men japsene er vel de eneste som kan lage sånne små motorer. Tja, hestene i en turbo er mye "tregere" en ordentlig bunndrag hester. men til vanlig bruk så mener jeg turbo er greit, men ikke i dragrace, da syntes jeg det er litt feigt.

Det er også mye mer imponans med en motor som har 400 hester uten turbo enn en som har 450 med turbo, syntes du ikke?

jeg mener ikke at turbo er feigt i rally osv, men det blir for slapt i forhold til en kompressor, da du har samme trykket hele tida.

 

 

Honda er forresten veldig flinke til å lage motorer uten turbo, med v-tec, det er dritt rått! Har du noen gang sittet på en honda med v-tec? Det er den råeste lyden osv jeg har vært med på, plutselig så "eksploderer" det og du får mye mer hester og dreimoment! det er rått! en i nærheten hadde en bidige rå prelude med gråe flammer, fitty for en bil!

 

Stor STOR forskjell på de nyeste turbomotorene og det som ble solgt for 10 år siden. Turbo-lag er ikke et problem på nye biler.

 

Er enig i at en sugemotor uten turbo eller komp. er det som er finest å kjøre med, men VTEC er ikke den teknologien jeg foretrekker. Ja det er morsomt å dra ut motoren til 8-9k omdr., morsomt på bane eller hvis du har veien for deg selv, men det fungerer ikke så bra i daglig bruk. Da blir en motor med lavtrykksturbo mye mer fleksibel.

 

 

Ellers så er jeg enig med de fleste her: Amerikanske biler har kanskje større motor enn de fleste europeiske og asiatiske, men litereffekten er langt fra imponerende. Hva med en 3,0l med 163 hk (eks. leiebil siste amerikatur, en Buick forøvrig). Til sammeligning har Audi, BMW og andre euro-merker 220-230 hk fra samme volum (uten turbo/komp). Til og med Viper har ikke en spesielt god litereffekt; 50-60 hk pr liter? BMW M3 har over 100.. Og med unntak av Viper, Corvette og en håndfull andre modeller så er det dårlig med svingegenskaper....

Lenke til kommentar

Enig der, amcars har litt lite hk pr liter...

Lyden i en hondamotor er deilig,ja... Hørt lydopptak (i GOD kvalitet) av en S2000 som gir på litt, faaan så deilig lyd!!

Har forresten såtte på i en M5 (5,0 V8 400 hk, INGEN TURBO!), som drar (drog) fra ca 40, og full gass heilt til 160/165... PSYKO LYD! :D fan meg som musikk! Og herregud for et drag, og den går 0-100 på 5,2 sekund??

Ka me McLaren og sånt då, 0-100 på ca 2 sek??

HJELP! :p

Lenke til kommentar

Komforten overlegen det meste? Hvor mange amerikanske biler har du prøvd? Høy vekt betyr ikke nødvendigvis god komfort....

 

Jeg sa ikke at komfort avhenger av høy vekt. Men det har sine fordeler. Som sagt hopper og spretter ikke bilen, den har i stedet behagelige og duvene bevegelser.

Sier ikke at sistenevnte egenskaper er umulig og oppnå på en lett bil, det er bare mye vanskeligere.

Se for deg en golf-eier som sier bilen hans er like komfortabel som en passat - fordi det er brukt "like" fjæringskomponenter. hmm... Alle vet at det er bedre og kjøre en litt større bil på transportetapper. Har du ikke hørt om "storbilfølelsen"? Ikke merker du farten, ikke merker du støyen, ikke merker du humpene...

Legg også merke til at jeg sa komfort på ALLE plan. Sett deg inni en stor amerikansk bil, og legg merke til de sinnsykt deilige setene! For og ikke snakke om plassen!

Men skal du kjøre rally, ser vi etter noe annet ;)

Lenke til kommentar
MrA

 

Kan du si meg hvorfor en 4 rekkers turbo motor blir latterlig? :lol:

 

Jeg sa ikke det var latterlig, det var dine ord...

Men vi kan vel si en ting med en gang prisen ?

 

Anyway, oppgaven til deg.

En Chevrolet Tahoe 5,8 skal ha motor. En rekkefirer med turbo, var det så du sa?

Motoren skal matche de ytelsene bilen originalt har, og den skal ikke koste noe (særlig) mer:

273 HK

427 NM

Bensin

 

En morsom ting som kan nevnes, er at toppmodellene til Audi, Mercedes, BMW og mange fler som regel har en V8 under panseret...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...