Gå til innhold

Hvorfor lager USA sprekere biler enn i Europa??


irock680

Anbefalte innlegg

Enig der, amcars har litt lite hk pr liter...

Lyden i en hondamotor er deilig,ja... Hørt lydopptak (i GOD kvalitet) av en S2000 som gir på litt, faaan så deilig lyd!!

Har forresten såtte på i en M5 (5,0 V8 400 hk, INGEN TURBO!), som drar (drog) fra ca 40, og full gass heilt til 160/165... PSYKO LYD! :D fan meg som musikk! Og herregud for et drag, og den går 0-100 på 5,2 sekund??

Ka me McLaren og sånt då, 0-100 på ca 2 sek??

HJELP! :p

 

Og til sammenlikning har en F1 bil 300 HK per liter uten turbo! Men hører du på den uten vern på høye turtall blir du hørselskadet :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enig der, amcars har litt lite hk pr liter...

Lyden i en hondamotor er deilig,ja... Hørt lydopptak (i GOD kvalitet) av en S2000 som gir på litt, faaan så deilig lyd!!

Har forresten såtte på i en M5 (5,0 V8 400 hk, INGEN TURBO!), som drar (drog) fra ca 40, og full gass heilt til 160/165... PSYKO LYD! :D fan meg som musikk! Og herregud for et drag, og den går 0-100 på 5,2 sekund??

Ka me McLaren og sånt då, 0-100 på ca 2 sek??

HJELP! :p

 

Og til sammenlikning har en F1 bil 300 HK per liter uten turbo! Men hører du på den uten vern på høye turtall blir du hørselskadet :D

 

Sant så sant. Jeg sto 5 meter unna en F1 bil med gassen i bånn (med ørepropper), det RIVER godt i brøstet. Hjelper ikke med ørepropper der nei :D. Mista så og si pusten helt.

Lenke til kommentar

På 80-tallet var det temmelig dødt når det gjelder effekt, men da lærte amerikaner'ne seg å lage biler som man kunne kjøre fort i sving med.

 

Bmw er oppfinneren av kjøreglede :wink:

 

I sin spede barndom lavde B;W flymotorer. Og de første bilene de produserte var ikke akkurat forbundet med kvalitet og bra biler... det er først i de senere år at BMW har begynt å lage skikkelig bra biler, samtidig som de har opparbeidet en av bilbransjens beste merkenavn.

Lenke til kommentar
Turbin blir ikke drevet på avgass men er koblet direkte til motoren via reim eller kjede. Man kan oppnå høyere trykk og fjerne turbo lageen ettersom man bruker en CVD for å holde turbinen i optimal fart hele tiden. Turbiner er ofte konstruert helt annerledes enn turboer, de er ofte en innkapslet avlang sak som ligger vannrett i motorrommet. De er konstruert som som du nettopp sier turbin motorer. Blir ikke brukt så mye egentlig, ettersom vanlige avgass drevet turboer gjør jobben nesten like bra.

 

Det er kompressorer som drives direkte av motoren. Turboer blir drevet indirekte av motoren; av avgassene/eksosen. Eksosen driver en vifte, som kalles en turbin. En turbin er ikke noe annet enn en vifte. Hvis det ikke er en vifte/turbin, hva er det da?

Lenke til kommentar

tror USA har sprekere bil pga MYE større stempler i motoren. sammenlign lyden på en Lamborghini mot en eller anne amrikansk bil. den store forskjellen på lyden er at Lamborghinien har et mye høyere turtall, mens amerikaneren har et lavt turtall. Grunn: stempene i Lamborghinien er små g yter lite per omdreining. motsatt effekt i den fra USA der er det store stempler som gir mye per omdreining.

 

har ikke lest helle posten enda så jeg unnskylder meg hvis dette allerede er nevn

 

at alle gode europeiske biler er dyre er jo litt feil da... kan nevne moddeler fra Porsche som Boxster og Boxster S (Ernie85 sin favoritt bil bak Lamborghini Diablo). Boxster koster 650.000kr og S utgaven 770.000 kr. Kanskje ikke av de billigste bilene, men det er ikke så altfor mye når man tenker på hva man får.

Lenke til kommentar
tror USA har sprekere bil pga MYE større stempler i motoren. sammenlign lyden på en Lamborghini mot en eller anne amrikansk bil. den store forskjellen på lyden er at Lamborghinien har et mye høyere turtall, mens amerikaneren har et lavt turtall. Grunn: stempene i Lamborghinien er små g yter lite per omdreining. motsatt effekt i den fra USA der er det store stempler som gir mye per omdreining.

 

Det blir i utgangspunktet dumt å sammenlikne en V12 med en V8 (vet ikke hva du går ut i fra am. biler bruker så jeg sier V8 ), fordi det sier seg selv at en V12 har høyere turtall og effekt enn en V8 ved samme slagvolum.

 

En motor med flere, mindre sylindre vil gå fortere rundt enn en en motor med færre, store sylindre. Effekt er dreiemoment ganger turtall, og ved samme slagvolum vil de ha omtrent samme dreiemoment.

 

Og sammenlikner du en V12er fra Lamborghini med en gjengse V8er ved omtrent samme slagvolum, vil du oppdage at lamborghinien har mer effekt...

 

Du kan jo eventuelt forsøke å forklare hva du mente, for slik jeg forstod det, ble det feil. Det var jo selvmotsigende...

Lenke til kommentar
Turbin blir ikke drevet på avgass men  er koblet direkte til motoren via reim eller kjede. Man kan oppnå høyere trykk og fjerne turbo lageen ettersom man bruker en CVD for å holde turbinen i optimal fart hele tiden. Turbiner er ofte konstruert helt annerledes enn turboer, de er ofte en innkapslet avlang sak som ligger vannrett i motorrommet. De er konstruert som som du nettopp sier turbin motorer. Blir ikke brukt så mye egentlig, ettersom vanlige avgass drevet turboer gjør jobben nesten like bra.

 

Det er kompressorer som drives direkte av motoren. Turboer blir drevet indirekte av motoren; av avgassene/eksosen. Eksosen driver en vifte, som kalles en turbin. En turbin er ikke noe annet enn en vifte. Hvis det ikke er en vifte/turbin, hva er det da?

 

Du har misset poenget :lol:. Hvorfor forteller du meg hva en turbo er for noe? :oops: :shrug:. Turbin er ikke kompressor, turbin er en turbin som blir drevet direkte av motoren. Ikke det samme som en jævla kompressor.

 

Og kan du vennligst prøve å samle all ett sted xmag? Du har jo tjue poster som du har lagd mens du har lest deg mellom. (Alle postene bare for å kritisere andre, når du ikke kan en dritt selv? ) :-?

Lenke til kommentar
Turbin blir ikke drevet på avgass men er koblet direkte til motoren via reim eller kjede. Man kan oppnå høyere trykk og fjerne turbo lageen ettersom man bruker en CVD for å holde turbinen i optimal fart hele tiden. Turbiner er ofte konstruert helt annerledes enn turboer, de er ofte en innkapslet avlang sak som ligger vannrett i motorrommet. De er konstruert som som du nettopp sier turbin motorer. Blir ikke brukt så mye egentlig, ettersom vanlige avgass drevet turboer gjør jobben nesten like bra.

 

Det er kompressorer som drives direkte av motoren. Turboer blir drevet indirekte av motoren; av avgassene/eksosen. Eksosen driver en vifte, som kalles en turbin. En turbin er ikke noe annet enn en vifte. Hvis det ikke er en vifte/turbin, hva er det da?

 

Du har misset poenget :lol:. Hvorfor forteller du meg hva en turbo er for noe? :oops: :shrug:. Turbin er ikke kompressor, turbin er en turbin som blir drevet direkte av motoren. Ikke det samme som en bidige kompressor.

 

Og kan du vennligst prøve å samle all ett sted xmag? Du har jo tjue poster som du har lagd mens du har lest deg mellom. (Alle postene bare for å kritisere andre, når du ikke kan en dritt selv? ) :-?

 

Hvilket poeng har jeg misset? Jeg forteller deg hva turbo er fordi du blander sammen begrepene. Du har rett i at turbin ikke er kompressor. Det har jeg heller ikke sagt. Det jeg har sagt er at kompressorer drives via mekaniske koblinger av motoren direkte. Når man snakker om turboladning, er det følgende man mener. La meg forklare:

Turboladning er et system som skaper et overatmosfærisk trykk i motorens luftinntak (overladning). Systemet bygger på den enkle grunntese at motorens ytelse bestemmes av den tilførte mengde luft og brennstoff i motorsylindrene. Ved å øke lufttrykket som fyller opp sylindrene i innsugningstakten, kunne man tilføre desto mer brennstoff, og derved øke ytelsen betraktelig. En gassturbin, drevet av eksosstrømmen ut av motoren sitter på en felles aksel med en luftturbin i inntakskanalen. Hastigheten kan være mellom 50000 - 160000 rpm. Luftturbinen fungerer som en sentrifugalpumpe, og skaper et overatmosfærsik trykk i inntakskanalen. Turboladning gjør at man øker motorens ytelse uten å øke størrelsen.

 

Om du mener noe annet enn alle andre når du snakker om turboer kunne du gjort oppmerksom på det så hadde vi sluppet å diskutere noe vi er enig i.

 

Hvis du vet hva enkompressor er, vet du også at det er en motor som driver den. Det er i all enkelhet et stempel i en sylinder, som først suger inn luft når stempelet føres bakover i sylkilnderen, og på vei til bake komprimerer den luften. En ventil leder komprimert luft inn i en trykklufttank.Stempelet drives av en motor, i dette tilfellet forbrenningsmotoren i bilen.

 

 

Om jeg "ikke kan en dritt selv" overlater jeg til en kompetent person å avgjøre. Jeg vet i alle fall at turboladning har høyere virkningsgrad enn kompressorer, fordi den utnytter energi som ellers går til spille, mens en kompressor stjeler effekt fra motoren som bilen kunne nyttegjort. Vil man øke virkningsgraden ytterligere kunne man satt på en intercooler, så utnytter mann varmeenergien i eksosen også :woot:

 

Skal jeg tro deg rett er du uenig i dette. Du mener jo at en turbin ikke er en turbo, når turbo faktisk betyr turbindrevet.

Lenke til kommentar
Om jeg "ikke kan en dritt selv" overlater jeg til en kompetent person å avgjøre. Jeg vet i alle fall at turboladning har høyere virkningsgrad enn kompressorer, fordi den utnytter energi som ellers går til spille, mens en kompressor stjeler effekt fra motoren som bilen kunne nyttegjort. Vil man øke virkningsgraden ytterligere kunne man satt på en intercooler, så utnytter mann varmeenergien i eksosen også

Skal jeg tro deg rett er du uenig i dette. Du mener jo at en turbin ikke er en turbo, når turbo faktisk betyr turbindrevet.

 

En turbin trenger ikke være en turbo din ape. Jeg ville ikke si at en turbo har 100% nyttegrad. Det krever litt av motoren å dytte i gang bladene. Intercooler nyttegjør ikke eksosen. Den har på ingen måte noe med eksosen å gjøre. Intercooler kjøler ned ladeluften som kommer fra turboen. Fordi motoren bygger på at trykkforandringer. Og da vil man ha den kaldeste luften inn i sylindrene for at den skal utvide seg så mye som mulig når forbenningen finner sted.

 

Denne kan kanskje forklare deg litt: turbo-plumbing.gif

turbo-housing.jpg

 

Direkte turbin har du tydeligvis aldri hørt om så jeg tror vi skal utelate den utenfor diskusjonen. Det er en lite kjent form for FIS, skaff deg mer kunnskap om den så kanskje du skjønner den. Og ja det er en supercharger hvis du vil kalle det for det.

Lenke til kommentar
Om jeg "ikke kan en dritt selv" overlater jeg til en kompetent person å avgjøre. Jeg vet i alle fall at turboladning har høyere virkningsgrad enn kompressorer, fordi den utnytter energi som ellers går til spille, mens en kompressor stjeler effekt fra motoren som bilen kunne nyttegjort. Vil man øke virkningsgraden ytterligere kunne man satt på en intercooler, så utnytter mann varmeenergien i eksosen også  

Skal jeg tro deg rett er du uenig i dette. Du mener jo at en turbin ikke er en turbo, når turbo faktisk betyr turbindrevet.

 

En turbin trenger ikke være en turbo din ape. Jeg ville ikke si at en turbo har 100% nyttegrad. Det krever litt av motoren å dytte i gang bladene. Intercooler nyttegjør ikke eksosen. Den har på ingen måte noe med eksosen å gjøre. Intercooler kjøler ned ladeluften som kommer fra turboen. Fordi motoren bygger på at trykkforandringer. Og da vil man ha den kaldeste luften inn i sylindrene for at den skal utvide seg så mye som mulig når forbenningen finner sted.

 

Denne kan kanskje forklare deg litt: turbo-plumbing.gif

turbo-housing.jpg

 

Direkte turbin har du tydeligvis aldri hørt om så jeg tror vi skal utelate den utenfor diskusjonen. Det er en lite kjent form for FIS, skaff deg mer kunnskap om den så kanskje du skjønner den. Og ja det er en supercharger hvis du vil kalle det for det.

 

Du skjønte kanskje ikke hva jeg mente? En turbin trenger ikke være en turbo, det er korrekt. Men en turbo er en turbin. Kan det være vanskelig å fatte? Og jeg beklager misforståelsen med intercooler. Du har rett, den har ingenting med eksosen å gjøre.

 

Det er flere enn en form for kompressorer. Den jeg beskrev i stad var ment for å illustrere at den trenger en motor for å drive den. Om motoren driver en turbin i stedet forandrer ikke det. Det kalles fremdeles en kompressor.

 

 

Fordi motoren bygger på at trykkforandringer

Hva mener du? Ikke spor av diskusjonen med hvordan en firetaktsmotor virker, eller hva du ville forklare.

 

Jeg er fullstendig klar over at kompressorer har enkelte fordeler fremfor en turbo, der den viktigste vel er at den er mer følsom for pådragsandringer. Jeg har ikke sagt at turbo har en virkningsgrad på 1. Det jeg derimot sier er at en turbo har høyere virkningsgrad enn en kompressor, spesielt ved virkelig høye ladetrykk. Den vil også være bedre sett ut i fra et bensinforbruksmessig synspunkt.

 

Jeg har aldri hørt begrepet "direkte turbin", men jeg mistenker det for å være en kompressor. Kan det stemme?

 

Og er jeg virkelig en ape? Hehe nei. Så sannelig er jeg et menneske, som vet hva forskjellen på en kompressor og en turbo.

Lenke til kommentar
Toyota Supra trenger jeg si noe mer? USA lager dritt biler med slagvolum på 100l, men de drar som bestemor icon_mrgreen.gif

 

Surt at det er snakk om Amerikanske vs. Europeiske biler her dah, ikke Japanske!! :p

 

Ellers er jeg så absolutt enig med deg. :)

 

Uansett er det japsene som eier uansett. Samme åssen bil du skal ha!

(forresten er toyota supra og nissan skyline gtr for tunge)

Lenke til kommentar
tror USA har sprekere bil pga MYE større stempler i motoren. sammenlign lyden på en Lamborghini mot en eller anne amrikansk bil. den store forskjellen på lyden er at Lamborghinien har et mye høyere turtall, mens amerikaneren har et lavt turtall. Grunn: stempene i Lamborghinien er små g yter lite per omdreining. motsatt effekt i den fra USA der er det store stempler som gir mye per omdreining.

 

Det blir i utgangspunktet dumt å sammenlikne en V12 med en V8 (vet ikke hva du går ut i fra am. biler bruker så jeg sier V8 ), fordi det sier seg selv at en V12 har høyere turtall og effekt enn en V8 ved samme slagvolum.

 

En motor med flere, mindre sylindre vil gå fortere rundt enn en en motor med færre, store sylindre. Effekt er dreiemoment ganger turtall, og ved samme slagvolum vil de ha omtrent samme dreiemoment.

 

Og sammenlikner du en V12er fra Lamborghini med en gjengse V8er ved omtrent samme slagvolum, vil du oppdage at lamborghinien har mer effekt...

 

Du kan jo eventuelt forsøke å forklare hva du mente, for slik jeg forstod det, ble det feil. Det var jo selvmotsigende...

det jeg mente var dette: ET stort stempel yter mer enn EN liten en. For at den lile skal yte likt med den store må den gjøre flere forbrenninger per tidsenhet en den store.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...