Endre Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Nå har ikke jeg prøvd Crossfit, og jeg har ingen formening om hvor bra det er. Men for både skeptikere og nyfrelste kan det være verdt å lese hva Charles Poliquin (en av verdens fremste styrkecoacher) mener om Crossfit. Han er ingen fan. http://www.t-nation.com/free_online_articl...strength_vol_47 Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Shugart skriver også mye lurt, får jeg inntrykket av. http://www.t-nation.com/free_online_articl..._about_crossfit Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Hva med å trene crossfit fordi det faktisk er veldig artig med den variasjonen det gir, istedet for å kjøre et 8 ukers benkpressprogram eller annet "standard" opplegg. Jeg får iallefall mer motivasjon når det er litt variasjon. Nye impulser er alltid bra Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Nå skal jeg ikke dømme Crossfit uten å ha prøvd det, men det er for mange logiske brister i systemet for min del. Så klart, synes man at CF er moro, og ønsker en aktivitet som gjør at en kommer i form er det helt sikkert et greit valg. Dog, målet mitt med trening er alt annet enn å bare komme i form. Jeg ønsker å bygge muskelmasse og bli så sterk som mulig, og det er ikke noe jeg kan oppnå med Crossfit. Er man seriøs med treningen er det progresjonen som telles, og ikke hvor artig og variert opplegget er. Jeg sier ikke at CF er useriøst, men er man ute etter å kunne oppleve målbare styrkeøkninger må man faktisk gjøre noe av det samme over en viss periode. Trening skal selvfølgelig være moro også, det er derfor man har det som hobby, men jeg synes det er mye artigere å kunne løfte 2,5 kg mer enn økta før enn å bytte på øvelsene hele tiden. Å skifte treningsopplegg med 8 - 12 ukers mellomrom er variasjon nok for de fleste, og det er egentlig ubegrenset med variasjoner man kan gjøre fra økt til økt uten å foreta drastiske endringer, alt fra grep til lengden på pausene Bottom line: CF kan rett og slett ikke sammenlignes med styrketrening. Man tilpasser treningen etter målene sine, og velger den metoden som er mest effektiv for å nå dem. Vil man bli stor som ei låvedør og brutalt sterk løfter man vekter, og vil man se ut som Brad Pitt og være utholden så trener man CF. To each his own Lenke til kommentar
iampivot Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Nå skal jeg ikke dømme Crossfit uten å ha prøvd det, men det er for mange logiske brister i systemet for min del. Så klart, synes man at CF er moro, og ønsker en aktivitet som gjør at en kommer i form er det helt sikkert et greit valg. Dog, målet mitt med trening er alt annet enn å bare komme i form. Jeg ønsker å bygge muskelmasse og bli så sterk som mulig, og det er ikke noe jeg kan oppnå med Crossfit. [...] Bottom line: CF kan rett og slett ikke sammenlignes med styrketrening. Man tilpasser treningen etter målene sine, og velger den metoden som er mest effektiv for å nå dem. Vil man bli stor som ei låvedør og brutalt sterk løfter man vekter, og vil man se ut som Brad Pitt og være utholden så trener man CF. To each his own Jeg trener crossfit i Brisbane, Australia (http://cfb.typepad.com/) og håper inderlig at noen har startet opp med crossfit i Oslo når jeg sannsynligvis flytter dit om et år. Her nede trener vi med to trener som bare driver med crossfit full tid, og for meg har det hatt veldig stor innvirkning på min fitness. Sjekk ut en av de mange videoene på youtube.com for å se hvilke aktiviteter det innebærer. Selvfølgelig skalerer man vekt og antall repetisjoner, og å ha en crossfit instruktør tilstede hjelper selvfølgelig her. Hvis man bare er interessert i å øke muskelstørrelse eller vektbæring på en gitt muskel er crossfit ikke nødvendigvis tingen, men hvis du aldri har klart å gå på hendene før, så kan du klare det gjennom å trene med crossfit. Her er en øvelse, fran; http://au.youtube.com/watch?v=IVBgKB4Gnsw Du kan jo prøve den selv og se hvor anpusten du blir. Jeg vil gjerne legge til at å løfte vekter slik man gjør i crossfit krever litt kunnskap og øvelse for å unngå å løfte feil mht rygg og knær, så det kan være en ide å lese litt om det først. Lenke til kommentar
iampivot Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Crossfit introduction video; http://au.youtube.com/watch?v=WjdQZxTIj1U Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Her er en øvelse, fran; http://au.youtube.com/watch?v=IVBgKB4Gnsw Du kan jo prøve den selv og se hvor anpusten du blir. Jeg vil gjerne legge til at å løfte vekter slik man gjør i crossfit krever litt kunnskap og øvelse for å unngå å løfte feil mht rygg og knær, så det kan være en ide å lese litt om det først. Jeg trener markløft, frontbøy og andre baseløft selv, så teknikk er ikke noe som bare gjelder Crossfit. Selv så synes jeg teknikken til han fyren i videoen er elendig, og han kan umulig ha mye kunnskap hvis han løfter slik. Han krummer øvre del av rygg ganske merkbart. Jeg kommer ikke til å prøve den økten siden frontbøy er en øvelse som ikke bør kjøres på mer enn 6 reps fordi rhomboids slites ut raskere enn lårene, noe som gjør 21 reps til galskap. Jeg har selv prøvd å kjøre frontbøy på 12 reps, og da jeg gikk over til 6 reps merket jeg stor forskjell på ryggbelastningen, tross tyngre vekter. Faktumet er at de fleste olympiske løft er lavrepøvelser som er ment å utføres eksplosivt, så jeg ser ikke logikken i å kjøre så mange reps når det går utover teknikk, på samme måte som det har veldig lite for seg å teste 1RM i f.eks preacher curl. Jeg har forøvrig ingen ambisjoner om å jobbe på sirkus, så å gå på hendene er ikke noe jeg trenger å lære Endret 13. januar 2009 av awkward Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Som sagt før, er målet ditt å bli en "svær" er crossfit er dum ting å velge. Men om målet ditt er å bli litt flink i alt, er crossfit 14x mer effektivt enn å trene fullkropsrutine 3 ganger i uka og løpe 5km to andre dager. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Som sagt før, er målet ditt å bli en "svær" er crossfit er dum ting å velge. Men om målet ditt er å bli litt flink i alt, er crossfit 14x mer effektivt enn å trene fullkropsrutine 3 ganger i uka og løpe 5km to andre dager. Tror det ikke før jeg hører noen andre enn crossfit disiplene selv si det. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Hvis målet ditt er å bli litt flink i alt bør du få deg noen andre mål. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Som sagt før, er målet ditt å bli en "svær" er crossfit er dum ting å velge. Men om målet ditt er å bli litt flink i alt, er crossfit 14x mer effektivt enn å trene fullkropsrutine 3 ganger i uka og løpe 5km to andre dager. Tror det ikke før jeg hører noen andre enn crossfit disiplene selv si det. Hva med å prøve å argumentere mot dette? Ett argument som viser at fullkroppsprogram med to 5km er mer effektivt? Jeg kan prøve: Du blir selvsagt sterkere av ett fullkroppsprogram, men de to 5km gir lite treningsutbytte, og vil i tillegg motvirke styrketreningen, og i allefall volumveksten. Selv om treningen er lite variert, vil et godt utvalg øvelser, sørge for at du får en jevnt over, sterk kropp. Kontra: Du mangler evnen til en rekke ting. Som å gjøre tungt arbeid, hurtig. Som å løfte sandsekker som har rast på en person under bygging av en sandsekk vegg som tiltak mot en flom. Eller det å svømme, eller klatre i tau, som jo kan redde livet ditt en dag. Eller det å ta å bære en kompis i ett brannmans løft. treningsmetoden mangler spesielt skille mellom styrke og kondisjon, området mellom, som jeg kaller metcon. Prøv å ta 30 front squat til skulderpress på 40kg, og så løp 400m, tre runder, på tid, og du skjønner hva jeg mener. Hvis målet ditt er å bli litt flink i alt bør du få deg noen andre mål. Spikker du en flis til meg og når du er i gang? Trenger en jeg sakte, men sikkert kan drepe meg selv med. Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Hva med å prøve å argumentere mot dette? Ett argument som viser at fullkroppsprogram med to 5km er mer effektivt? Jeg kan prøve: Du blir selvsagt sterkere av ett fullkroppsprogram, men de to 5km gir lite treningsutbytte, og vil i tillegg motvirke styrketreningen, og i allefall volumveksten. Selv om treningen er lite variert, vil et godt utvalg øvelser, sørge for at du får en jevnt over, sterk kropp. Først og fremst så er det mange andre måter å trene på enn fullkroppsprogram og 5 km løping For eksempel så vil man fortrinnsvis trene intervaller, i og med at dette har vist seg å være mer effektivt til å øke kondisen enn langkjøring. Hvor i all verden har du det fra at 5 km jogging vil motvirke styrketreningen? Så lenge som man får i seg nok kalorier og ligger på overskudd så vil ikke løpingen motvirke muskelveksten eller styrken. Tvert i mot, så vil joggingen bare virke positivt. Google "g flux redux" Jeg trodde virkelig at folk flest på dette tidspunktet har innsett at det går an å være sterk og ha kondis samtidig Kontra: Du mangler evnen til en rekke ting. Som å gjøre tungt arbeid, hurtig. Som å løfte sandsekker som har rast på en person under bygging av en sandsekk vegg som tiltak mot en flom. Eller det å svømme, eller klatre i tau, som jo kan redde livet ditt en dag. Eller det å ta å bære en kompis i ett brannmanns løft. treningsmetoden mangler spesielt skille mellom styrke og kondisjon, området mellom, som jeg kaller metcon. Prøv å ta 30 front squat til skulderpress på 40kg, og så løp 400m, tre runder, på tid, og du skjønner hva jeg mener. Jaha, styrketrening får deg altså til å miste evnen til å svømme, klatre i tau og gjøre tungt arbeid hurtig? Tenkte du noen ting som helst da du skrev det? Ren styrketrening hjelper jo på alle de egenskapene, og øker både kondisjon og utholdenhet, inkludert det du kaller metcon. Problemet er at du tror at styrketrening er en "enten eller greie" der man trener 3x10 med 60 sekunder pause mellom settene. Hva med å kjøre repsene opp til 20, og så kjøre supersets? Da havner du kanskje på 40 reps totalt før du får deg pause, og det vil jeg si er godt innenfor området mellom styrke og utholdenhet. Angående høyrep på frontbøy så skrev jeg ovenfor hva jeg synes, og det har du ikke respondert til. 30 reps frontbøy til skulderpress høres absolutt tungt ut, men slik jeg ser det så ender man opp med å frontbøye latterlig lett og skulderpresse latterlig tungt. Tror du virkelig mannen f.eks vil ha problemer med å ta kompisen i brannmannsløft? Skal du bruke overlevelse som et argument for en treningsform, så er styrketrening overlegent CF i og med at folk flest blir mye oftere utsatt for bråk på byen enn naturkatastrofer. Hvem tror du folk vil yppe seg på mest på byen? En Crossfitter som ser ut som Macaulay Culkin, eller en kroppsbygger/styrkeløfter som kunne vært Terminator selv? Men hva vet jeg? Trener man Crossfit så kan man vel havne under sandsekkene og løfte dem av seg så da burde et par fylliker på byen være null stress Jeg står fremdeles på det jeg skrev om at jeg mener at man skal tilpasse treningen etter sine egne mål og behov, og at det ikke er noen form for trening som best. Dog, melder jeg meg ut av diskusjonen fra nå av. Å diskutere trening med Crossfittere er som å diskutere operativsystemer med Macbrukere De er totalt ignorante, og hevder attpåtil at vi ikke kan svømme eller klatre i tau. Endret 18. januar 2009 av awkward Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hvordan har det seg da at eliteutøvere i idretter som krever at man er "god i alt", eksempelvis turn og mangekamp, ikke bruker crossfit som treningsmetode? CF skal jo i følge CF kulten være desidert BEST til akkurat dette? Finnes det EN olympisk medaljør, uansett gren, som baserer seg på CF som treningsmetode? Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 link 1 Erin Cafaro, roer Men selvsagt, vanlig crossfit blir alt for generisk i det du skal opp på et høyt nok nivå. Som jeg har sagt hele tiden: om målet ditt er å bli god i alt/masse, så er crossfit et godt valg, derav navnet CROSS fit. Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hvordan har det seg da at eliteutøvere i idretter som krever at man er "god i alt", eksempelvis turn og mangekamp, ikke bruker crossfit som treningsmetode? CF skal jo i følge CF kulten være desidert BEST til akkurat dette? Finnes det EN olympisk medaljør, uansett gren, som baserer seg på CF som treningsmetode? Uhm, fordi det er tekniske øvelser...? Men selv en turner og en mangekamputøver må trene generell styrke, og da er CF et like godt supplement som noe annet. Det er vel ingen som sier at man blir olympisk mester i en eller annen gren ved å drive crossfit, de som sverger til å pumpe seg store som en låvedør har jo akurat samme problemstillingen, man blir ikke olympisk mester av å henge på treningsstudio å kjøre baseøvelser heller. For å bli god til å gå på ski, så må du gå på ski. Hva du gjør på styrkeøkta som supplement er vel ett fett så lenge det funker. Enhver utøver trenger et opplegg som funker for seg. --- Når folk sier ting som at 5km løping motvirker volumveksten, så sier det meg en ting, at noen trener for å se størstmulig ut, ikke nødvendigvis for være i god allround form, og da er forutsetningene og målene rimelig forskjellig, så jeg tviler på at vi blir enige. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Uhm, fordi det er tekniske øvelser...? Men selv en turner og en mangekamputøver må trene generell styrke, og da er CF et like godt supplement som noe annet. Det er vel ingen som sier at man blir olympisk mester i en eller annen gren ved å drive crossfit, de som sverger til å pumpe seg store som en låvedør har jo akurat samme problemstillingen, man blir ikke olympisk mester av å henge på treningsstudio å kjøre baseøvelser heller. Greit nok at både turn og mangekamp har tekniske elementer i seg, men begge grenene krever også i stor grad en kombinasjon av styrke, eksplosivitet og utholdenhet. Det er nettop denne kombinasjonen CF hevder å være så utrolig god til å utvikle. Så derfor er det jo utrolig rart, hvis CF er så overlegent som dere liksom skal ha det til, at topputøverene i slike idretter trener styrke og kondisjon separat. Lenke til kommentar
Taggi Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Uhm, fordi det er tekniske øvelser...? Men selv en turner og en mangekamputøver må trene generell styrke, og da er CF et like godt supplement som noe annet. Det er vel ingen som sier at man blir olympisk mester i en eller annen gren ved å drive crossfit, de som sverger til å pumpe seg store som en låvedør har jo akurat samme problemstillingen, man blir ikke olympisk mester av å henge på treningsstudio å kjøre baseøvelser heller. Greit nok at både turn og mangekamp har tekniske elementer i seg, men begge grenene krever også i stor grad en kombinasjon av styrke, eksplosivitet og utholdenhet. Det er nettop denne kombinasjonen CF hevder å være så utrolig god til å utvikle. Så derfor er det jo utrolig rart, hvis CF er så overlegent som dere liksom skal ha det til, at topputøverene i slike idretter trener styrke og kondisjon separat. Er helt greit å være skeptisk til et ukjent treningsprogram men er en grunn til at så mange driver med det. Det funker. Og ja, ignorerer posten din da jeg ikke har en aning om hvordan mangekampsutøvere trener og er vel ett fett om de trener xfit eller hva? Lenke til kommentar
Damian Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Tror du virkelig mannen f.eks vil ha problemer med å ta kompisen i brannmannsløft? Skal du bruke overlevelse som et argument for en treningsform, så er styrketrening overlegent CF i og med at folk flest blir mye oftere utsatt for bråk på byen enn naturkatastrofer. Hvem tror du folk vil yppe seg på mest på byen? En Crossfitter som ser ut som Macaulay Culkin, eller en kroppsbygger/styrkeløfter som kunne vært Terminator selv? Men hva vet jeg? Trener man Crossfit så kan man vel havne under sandsekkene og løfte dem av seg så da burde et par fylliker på byen være null stress. Den mannen i videoen vil nok ikke ha problemer med å løfte kompisen i brannmannsløft, men når han er nødt til å hente kompis nr 2 er han antagelighvis alt for sliten(kardio-wise) til å fortsette. Crossfit er for overall fitness. Og det er ikke kun kardio. Ofte består økten av å makse øvelsene. er ett morsomt eksempel. Hvis du ser de folka som holder på med styrketrening å er på de samme vektene som han, så er de gjerne store balonger som vakler rundt om med muskler mer eller mindre i veien. Jeg skjønner ikke at folk prater om det er så dårlig med crossfit siden man ikke kan nå de høyste nivåene innenfor en gren. Akkurat som det har noe å si med mindre du er profesjonell idrettsutdøver. Her snakker vi om å komme i best "overall" form. Og det du skriver om å havne i bråk på byen... Har du gått ett par år på boksing eller mma så klarer du lett å ta en som er mye større enn deg. Trener du styrketrening for å forsvare deg da kaster du bort tiden. Jeg kan tro at det finns mange program som er bedre enn crossfit, men AlDRI i livet at de som trener de standard øktene på de vanlige helsestudioene er i nærheten av å være bedre form enn en som har trener crossfit(sett at de har trent like lenge). Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Den mannen i videoen vil nok ikke ha problemer med å løfte kompisen i brannmannsløft, men når han er nødt til å hente kompis nr 2 er han antagelighvis alt for sliten(kardio-wise) til å fortsette. Tom Platz har utholdenhet til å kjøre 23 knebøy på 230 kg, men ikke hente kompis nummer to i en brannfare? Lenke til kommentar
Damian Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Den mannen i videoen vil nok ikke ha problemer med å løfte kompisen i brannmannsløft, men når han er nødt til å hente kompis nr 2 er han antagelighvis alt for sliten(kardio-wise) til å fortsette. Tom Platz har utholdenhet til å kjøre 23 knebøy på 230 kg, men ikke hente kompis nummer to i en brannfare? Han der løfter vekter... han holder ikke på med kardio-trening... En brannmann bør kunne løfte tungt samtidig som han skal kunne løpe langt uten pauser. En navy seal http://www.navyseals.com/crossfit-workout-day (navy seal gjort sin egen variasjon av crossfit) må være sterk og utholden. Jeg forstår ikke at folk ikke kan se forskjell mellom folk som trener styrketrening, kardio, idrett og de som prøve å få allt i ett-(Der man selvfølgelig ikke vil bli like god som de som trener kun en av delene). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå