Gå til innhold

AMD Socket 939

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Socket 939 er langt fra dødt riktig ennå. Det selges masse Socket 939 prosessorer på bruktmarkedet.

Har du et Socket 939 hovedkort liggende så anbefaler jeg deg å kikke litt på eBay etter AMD Opteron (Dual-Core, Socket 939) som er servervarianten av AMD Athlon 64. Opteron på Socket 939 er som AMD Athlon 64 på Socket 939 bortsett fra at Opteron er en bedre utvelgelse (bedre batch) og du kan regne med mer stabilitet her. De klokker derfor mye bedre enn sin desktop-variant.

Skal du selge din Socket 939 prosessor så kan du fremdeles forvente god pris siden mange selger for mye penger selv i dag som AM2+ er på vei.

Oversikt over AMD Opteron modell nummer

I denne oversikte finner du både modeller for Socket 939 og Socket 940, men 940 er forbeholdt hovedkort med flere enn en prosessorsokkel.

Også en såkalt "rant" fra min side:

Socket 939 er fremdeles dyrt. Det er selgers marked for tiden pga stor etterspørsel. Så har du ødelagt CPU så koster det dyrt å erstatte det. Anbefaler dere å ikke etterspørre de prosessorene på en god stund så prisene kan dale ned på normalt nivå igjen slik at jeg kan få kjøpt rimlig. hehe.. bare fleiper.

Endret av saivert
Lenke til kommentar

Her er 939 kort hos komplett.

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10071

Noen av dei beste 939 kort DFI , koster litt mer men du får ikke bedre.

http://netshop.no/aspx/produkter.aspx?t=64...DisplayImg=True

Her er enda flere bare å lete litt på hver produsent.

http://www.amentio.no/CategoryMainPage.aspx?q=c:36123

Vil du ha lite støy kjøper du et uten chipset vifte eller setter på en zalman kjøler.

Men da må man være obs på om skjermkort kommer i veien.

Eller kjøpe med intregrert skjermkort hvis man ikke skal spille f.eks.

Du finner sikkert noen på qxl også.

Lykke til.

Endret av halnes1
Lenke til kommentar

ok.. Greia er at hovedkortet også må støtte SATA 2.

Alt på PC'en fungerer helt fint untatt at når jeg putter i SATA 2 disken min, da feiler maskinen sporadisk. Har testet disken i hue og ræva, men finner ikke noe galt på den, regner derfor med at det er kontrolleren på kortet. Når jeg tar ut disken er alt fryd og gammen igjen..

hovedkortet mitt er for øverig et:

ASRock 939DUAL-SATA2 Socket 939 AMD

Noen som kan tenke seg hva problemet er forresten?

Endret av twintommys
Lenke til kommentar

twintommys: Absolutt! Kan godt hende hovedkortet ditt ikke støtter SATA2.

Det skal være en jumper bak på harddisken som du kan flytte på, som velger mellom 300/150 mbps speed.

Jeg har gjort det samme, og det fungerer hypperlig!

Lenke til kommentar
Hmm liker å høre at 939 er verdt litt. Tenker jeg skal selge mitt Hk, cpu, ram og skjermkort. Har selv den amd 64-x2 4600+, satser på den er verdt littegrann :)

8672343[/snapback]

ja, den er nok verdt litt. du kan sikkert få igjen 1500,- for den på bruktmarkedet. Når det gjelder hovedkort og ram, tviler jeg på at du tjener så mye. Det er cpuer på s939 som er verdt noe. Ikke mange kjøper nytt 939-kort og minne. Da kan de jo likesågodt hoppe til LGA775 elller AM2.

Lenke til kommentar

Nå koster en E6600 1750,- , så skal de ha over 2000,- for en opteron 180. Se på prisen på en FX60. jeg bare ler, prisene på 939 prossesorene henger ikke på greip, synes Amd har skiftet sokkel-typer for fort det siste året. Ikke rart folk bytter over til Intel om dagen.

Lenke til kommentar
Nå koster en E6600 1750,- , så skal de ha over 2000,- for en opteron 180. Se på prisen på en FX60. jeg bare ler, prisene på 939 prossesorene henger ikke på greip, synes Amd har skiftet sokkel-typer for fort det siste året. Ikke rart folk bytter over til Intel om dagen.

8704165[/snapback]

Jeg er enig i at de kunne ha holdt liv i socket 939 en stund til, men det er ikke rart at FX-60 koster mye. Den serien er ikke i produksjon engang til AM2 lenger, men kun til socket L1FX. Så FX-62 koster fra kr 5500 til AM2 også. En tilsvarende modell, som attpåtil har bedre og nyere revisjon, er X2 5600+, og den koster ikke mer enn rundt 1500. Så har du X2 6000+ som er 200 MHz raskere enn FX-62, men koster 1800. Så den eneste (ubetydelige) fordelen ved FX er at de har ulåst multiplikator. FX-prosessorene som man nå finner til socket 939 og AM2 er bare tilfeldige restlager, og det siste man bør kjøpe.

I desktop-segmentet har AMD lansert en ny sokkel siden socket 939 kom i 2004. Socket 754 kom året før, men de la aldri skjul på at den ville være en budsjett-plattform, eller at en bedre utgave ville komme senere. "Fair play", spør du meg.

Den integrerte minnekontrolleren har trolig vært den aller viktigste faktoren bak AMDs ytelsesdominans som varte i 2-3 år, og en slik implementasjon gjør det jo nødvendig å skifte sokkel når tiden er moden for å skifte minneteknologi. Trist men sant. Socket F var jo en tilsvarende overgang på server-siden. At de lanserte en ny laptop-socket er egentlig uvesentlig fordi det der ikke er snakk om å oppgradere en del om gangen.

AM2 og F vil altså bli fremoverkompatible med AM2+ / F+ og K10-prosessorene som kommer senere i år, så det kan ikke akkurat sies at vi blir tvunget til å skifte hovedkort igjen. Det var en viktig årsak til at jeg skaffet meg en AM2 rig. Begge soklene vil altså leve videre ihvertfall til AM3 og DDR3 kommer, og godt mulig lengre enn det. Ytelsestapet ved å kombinere morgendagens prosessorer med dagens hovedkort blir neppe stort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...