Gå til innhold

hvordan fungerer enn atom reaktor?

Anbefalte innlegg

Hei, skal være ferdig med enn innlevering i naturfag imorra og har så og si ikke funnet noe info om hvordan et atomkraftverk fungerer. tenker da på måten den lager strøm som igjen gir strøm til byer og hus..

fant noe på wikipedia men innleveringa skal være på 2sider og på wiki var det kanskje enn halv side tilsammen.

hadde satt pris på om noen hadde hjulmet meg med oppgaven :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir bare basics, men noen kan sikkert fylle bedre inn etter hvert :p

Når atomer spaltes, lager de en kjederaksjon som gjør at alle atomene rundt "sprenger" dette avgir mye varme og varmen brukes til å varme opp vann, som igjen blir til vanndamp som driver turbiner som alger strøm.

Lenke til kommentar

Siden dette er en skoleoppgave tror jeg det kan være smart å legge vekt på miljøproblemer dette medfører, og en problemstilling kan kanskje være om du synes Norge burde bygge kraftverk.

Hovedproblemene med Atomkraft er at vannet som brukes til å kjøle ned bremsestavene kommer fra elver, og når elva blir varma opp vokser det mer alger der som fører til at økosystemet kommer i ubalanse. Et annet problem er lagring av brukte Uranstaver, disse har ekstremt lang halveringstid.

Jeg kan skrive litt om lagring av uranstaver og problemene rundt det viss du vil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...