C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Hallaien, Planlegger en DIY-casebuild, og tenker på hvordan jeg skal gjøre det med PSU. Det morsomme er at jeg bare trenger å gi hovedkortet 8 ~ 24V, og det tar seg av resten. Dermed kan jeg jo bruke en ekstern trafobokseting, sånn som det er på ladere for laptop etc. Men fordi dette her er casebuild og greier, og det skal være en elegant stue-PC, så høres det litt gøy ut å putte en transformator inni den for å eliminere alle boksene. Etter en kjapp titt på allemktige elfas katalog virker det som ringkjernetrafoer bør funke bra. Her er det en tilsynelatende passende en, men jeg trenger litt hjelp til å tolke det som står der. Kapasiteten er oppgitt i Volt-Ampere. Dette er altså tilsvarende watt i DC, men må deles på 1.67 for å bli watt i AC? Stemmer det? Hvordan blir da det med den ringkjernetrafoen? Er en på 200 VA på 119 Watt? Og apropos AC/DC, hvordan gjør jeg det? Jeg skal jo ha 230VAC til mellom 8 og 24VDC, og så vidt jeg kan skjønne så er den ringkjernetrafoen 230VAC til 12VAC? Eller er det til 12VDC? I så tilfelle, skal jeg forholde meg til VA=W eller VA/1.67=W? Hvis ikke, hvordan får jeg 12VAC til 12VDC? -G.G. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Volt ampere er det samme som W dersom du har en ohms last. trafoen supplerer AC, du trenger DC dette kan du fikse med en "likretter" denne kan du gjerne lage selv, av 4 dioder og en litt kraftig kondensator Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Volt ampere er det samme som W dersom du har en ohms last.trafoen supplerer AC, du trenger DC dette kan du fikse med en "likretter" denne kan du gjerne lage selv, av 4 dioder og en litt kraftig kondensator 8666803[/snapback] De har nok også billige likerettere ferdig laget på elfa. For mindre rippel effekt så trengs kondensatoerer verd siden av. Det er vel greit at Hovedkortet trenger 8-24 V. Men CPUer osv trenger 3V eller lignende. En Normal PSU gir ut mange forskjellige spenninger til hovedkortet, derfor den store kontakten med mange ledninger. Det er vel 12+, 12-,5+,3+ osv. Lenke til kommentar
nb Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Å bygge PSU selv høres i mine ører ikke ut som en veldig god ide med mindre du har full koll på hva du driver med;) Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Takk for svar! @ AndersT2: Har du noen linker til likerettere på elfa? Har søkt men finner det ikke (er jeg bare dum?). når det gjelder det med 3.3V osv er det ikke noe stress, dette her er et snodlig lite hovedkort som egentlig er beregna for bruk med eksterne trafokonverteringsomformerstrømforsyninger (hva heter de egentlig?), så derfor tar den sev av resten av spenningene på hovedkortet, alt det trenger er 8-24V. @ nb: Enig. Grunnen til at jeg i det hele tatt har tenkt tanken er at det ikke er noen komplett PSU med full rulle med masse railer og spenninger og humbug, men bare en enkel (?) strømforsyning for 230VAC til 12VDC. Leste om likerettere i elektroguiden til HW.no, skjønte litt av det, men er egentlig litt for trøtt til det der nå. Forresten, sikringer er vel en smart sak. Hvor rask eller saktegående utløsnng bør jeg ha på den? Og hvis jeg gir den trafoen 230VDC, hvor mye belastning tåler den? -G.G. Endret 21. mai 2007 av G.G. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Jeg anbefaler deg å kjøpe en ferdig stabilisert spenningsforsyning. Hvis du benytter en trafo og likeretter på en PC, antar jeg at du vil få problemer når PCen trekker en del strøm. Da vil du få MYE rippel på spenningen, og dette kan gi forstyrrelser. Det er ikke uten grunn at alle PCer, både laptoper og stasjonære, benytter switch mode strømforsyninger... En stabil strømforsyning vil hele tiden sørge for at spenningen er stabil og rippelfri. Spørsmålet er hvor mange Watt PCen forbrenner... Hvis 60W holder har du denne: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...=0&dok=2465.htm Trenger du mer effekt har du denne på opp til 90W: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...=0&dok=9698.htm EDIT: Siden du ønsker å ha en skjult strømforsyning, kan du jo alltids montere disse strømforsyningene inni kabinettet. Hvis du mangler plass, er det bare å fjerne plastikken. Endret 22. mai 2007 av St Thicket Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Har du mulighet til å linke til dette hovedkortet, evt et navn? Høres ut som det kan være aktuelt for noe jeg tenker på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå