cyclo Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Jeg kjøpte for et halvt år siden et brukt Canon EOS 10 D og et nytt Canon EF 50mm 2,5 Macro objektiv. Dette da min store interesse er makrofotografi, og da særlig planter og insekter, samt små detaljer på bygninger, statuer med mer. Jeg tar også en del "vanlige" bilder, både med objektivet nevnt, samt mitt "gamle" kompaktkamera (om jeg trenger bra automatikk eller zoom) Jeg har nå begynt å føle at jeg ikke kommer "nærme" nok de tingene jeg tar bilder av, og jeg har etterhvert tenkt å spare opp til et litt dyrere objektiv. Objektivet jeg tror jeg har lyst på er Canon EF 180mm 3,5L Macro USM. Tror dere at dette er rette objektivet for meg? Hvorfor? Eller hvorfor ikke? Og finnes det andre alternativer i samme prisklasse eller billigere som måler seg med dette objektivet? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Canon EF 50mm f/2.5 skal ha en maksimal forstørrelse på 0,5x. Det vanlige for et makro-objektiv er 1x. Så hvis du kjøper et nytt objektiv så kan du forvente å komme dobbelt så nært. Forstørrelsen er uavhengig av brennvidden så du må vurdere om 180mm er hensiktsmessig eller ikke. For eksempel blir det rimelig problematisk å bruke det på frihånd ved maksimal forstørrelse. Hvis du er ute etter lang brennvidde så må du også vurdere objektiver som Sigma 150mm F2.8 EX DG APO IF Macro HSM: https://prisguiden.no/product.php?productId=36202 Hvis du er ute etter stor forstørrelse så er Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo et makro-objektiv utenom det vanlige: https://prisguiden.no/product.php?productId=2867 Du kan også bruke mellomringer eller belg på et vanlig makroobjektiv for å øke forstørrelsen. Endret 21. mai 2007 av Kristallo Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Takk for svar Tenker jeg har missforstått litt. Jeg tenkte at siden brennvidden var nesten 4 ganger større og nærgrensa ikke så veldig mye større enn med 50mm objektivet, ville forstørrelsen blir større. Jeg vet at det objektivet bare er 0.5x og at det finnes en mellomring til den som øker forstørrelsen til 1x. Men den er så fryktelig dyr, faktisk nesten like dyr som objektivet, so jeg har funnet ut at det er et dårlig alternativ. Syns forresten at Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo hørtes meget spennende ut. Blir vell muligens denne jeg sparer til. Edit: En ting til. Du nevner at det er vanskelig å bruke frihånd med maksimal forstørrelse. Vil ikke f. eks. MP-E 65mm være likeså vanskelig å bruke frihånd med den slags forstørrelse? Stativ og fjernkontroll blir vell ganske obligatorisk kan jeg tenke meg. Endret 21. mai 2007 av cyclo Lenke til kommentar
andm Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Edit: En ting til. Du nevner at det er vanskelig å bruke frihånd med maksimal forstørrelse. Vil ikke f. eks. MP-E 65mm være likeså vanskelig å bruke frihånd med den slags forstørrelse? Stativ og fjernkontroll blir vell ganske obligatorisk kan jeg tenke meg. 8667350[/snapback] Med dette syke objektivet, vil vel den minste bevegelse endre fokuspunktet ditt, så ja, her er nok stativ, en stø hånd, fjernutløser og en god porsjon tålmodighet nødvendig. Hvis du skaffer deg dette monsteret, vis meg eksempelbilder! Jeg har et 1:1-makroobjektiv, men ingenting frister meg mer enn dette objektivet, med en faktor på imponerende 5:1. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Frode Aaberg har tatt endel bilder med MP-E 65mm 1-5x. Så hvis dere leiter blant bildene hans finner dere nok noen eksempler der: http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_oversikt...d=5257&nomenus= Eksempel: http://foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=121845 Dere kan sikkert også få tips fra ham, han pleide å henge i forumet her før under navnet "Åkken Bom". Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 På 150 mm 1x så er det mulig å ta bilder på frihånd med godt lys og øvelse. På f/2.8 så vil for eksempel kraftig puls være nok til at bildet blir helt ute av fokus hvis du trykker av på feil tidspunkt. 65 mm på 5x er nok enda verre å treffe med fokus så du vil nok trenge et bra stativ eller en annen form for støttte. Det er utrolig hva man kan improvisere hvis man ikke ha rnoe annet valg. Lenke til kommentar
modin Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 På 150 mm 1x så er det mulig å ta bilder på frihånd med godt lys og øvelse. På f/2.8 så vil for eksempel kraftig puls være nok til at bildet blir helt ute av fokus hvis du trykker av på feil tidspunkt. 65 mm på 5x er nok enda verre å treffe med fokus så du vil nok trenge et bra stativ eller en annen form for støttte. Det er utrolig hva man kan improvisere hvis man ikke ha rnoe annet valg. 8677569[/snapback] Nå er vel 1X med f2.8 ganske så hypotetetisk, jeg mener hvor mye dybdeskarphet har man ved 1x og f2.8. Så for å ta skikkelig makrobilder er vel uansett stativ et must? Lenke til kommentar
bengh Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 På 150 mm 1x så er det mulig å ta bilder på frihånd med godt lys og øvelse. På f/2.8 så vil for eksempel kraftig puls være nok til at bildet blir helt ute av fokus hvis du trykker av på feil tidspunkt. 65 mm på 5x er nok enda verre å treffe med fokus så du vil nok trenge et bra stativ eller en annen form for støttte. Det er utrolig hva man kan improvisere hvis man ikke ha rnoe annet valg. 8677569[/snapback] Nå er vel 1X med f2.8 ganske så hypotetetisk, jeg mener hvor mye dybdeskarphet har man ved 1x og f2.8. Så for å ta skikkelig makrobilder er vel uansett stativ et must? 8677895[/snapback] Du får vel omtrent samme dybdeskarphet ved f/2.8 og F/8 ved macro. Mao snakker man om en helt annen dybdeskaphet enn ved normal fotografering. Fokuserer du på øyet til flua så blir hodet uskarpt... og det går i alle fall bra å ta bilder med 105 macro uten stativ. Mine tips er Tamron 90 eller Sigma 105. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå