Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremser som tidvis henger seg opp. Opel Kadett 88


Anbefalte innlegg

Plages med at bremsene fram henger seg opp til tider. Jeg vet ikke hva som utløser det. Det virker som det bare er på den ene siden

 

 

Sist jeg var ute med bilen skjedde det igjen, men etter at jeg hadde begynt å kjøre. Når jeg kom hjem var bremseskiven helt rødglødende.

 

Hva kan være årsaken til at bremsene henger seg opp? Er det trolig at jeg må bytte bremseklosser og skive etter denne belastningen?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ta av forhjulet og se om du har ett eller to stempel på bremseklossene. Hvis du har bare ett er det sannsynligvis glidehylsene på calipteret som må overhales. Da har du Delco bremser og må overhale med rep.sett opel-nummer 3487272 som du bl.a. finner på opel-deler.no

Lenke til kommentar

Kan komme av mye rart.

 

-Pakninga som skal trekke stempelet tilbake etter bremsing ikke fungerer som det skal

-Sporene klossene sitter i, er møkkete/rustete etc

-flere enn det også..

 

Jeg ville tatt opp og sett ossen det så ut. Har du ikke peiling, send den på verksted.

Lenke til kommentar

Ikke begynn å overhal caliperen! Dra heller på huggeren og finn en brukt. Koster nesten ingenting og er enkel å få tak i. Er også mye enklere å skifte hele caliperen, enn å begynne å overhale en defekt.

 

Enten er det gliderne eller stemplet som sansyneligvis er defekt. Feilen kan ligge lenger opp i systemet, men jeg vedder trusa mi på at det er caliperen. Har hatt nøyaktig samme problem på min bil. Skiftet da hele caliperen og har ikke vært plaget siden.

 

Vil anbefale deg å skifte bremseklosser og skiver samtidig. Er store odds for at de bremser skeivt og at du kan ha kast i skivene etter så stor varmeutvikling, men du må uansett se det ann når du tar av bremsene.

Lenke til kommentar
Ikke begynn å overhal caliperen! Dra heller på huggeren og finn en brukt. Koster nesten ingenting og er enkel å få tak i. Er også mye enklere å skifte hele caliperen, enn å begynne å overhale en defekt.

 

Enten er det gliderne eller stemplet som sansyneligvis er defekt. Feilen kan ligge lenger opp i systemet, men jeg vedder trusa mi på at det er caliperen. Har hatt nøyaktig samme problem på min bil. Skiftet da hele caliperen og har ikke vært plaget siden.

 

Vil anbefale deg å skifte bremseklosser og skiver samtidig. Er store odds for at de bremser skeivt og at du kan ha kast i skivene etter så stor varmeutvikling, men du må uansett se det ann når du tar av bremsene.

8666816[/snapback]

Finner man noe greit så ja.

Men en ny er ikke dyr heller, kommer litt annpå biltype.

 

Men da må bremsene luftes etc også. En god del jobb. og en må kunne endel for å gjøre denne prosedyren.

 

Bytter du klosser/skive på en side, BURDE det gjøres på andre siden også.

Lenke til kommentar
Er en fordel at man vet hva man holder på med, ja!  :!:

 

Er du i tvil, ta bilen på verksted!

8666958[/snapback]

Ja!

 

Men å bytte calipere, skiver, klosser er ikke akkurat en veldig billig fornøyelse på et verksted. Men det koster og være kar.

Lenke til kommentar

Hvis du vet hva du holder på med, så er det meste enkelt, men det å reparere på en caliper, er ikke anbefalt for hvem som helst. Hvis du vet såpass at du klarer å se om glidehylsene eller stemplet er defekt, så vet du som regel nok til å reparere også.

 

Kan du ikke skifte en hel, komplett caliper, så kan du i hvertfall ikke begynne å overhale glidehylser. Hvis mansjettene på glideren er ødelagt og glideren ikke går fritt på grunn av rust, så er det langt fra verdens enkleste sak å fikse. Gliderne er som regel rustet fast og må borres ut og da er det mye enklere å skifte ut hele caliperen med en brukt eller ny.

 

Poenget her er ikke hva som er enklest å gjøre, men hva som er lurest å gjøre og

da kommer også kunnskap inn i bildet.

Lenke til kommentar

<MIN MENING>

hvis han passer på å lære seg å lufte bremsene etter at han har montert overhalte calipere (som kanskje er det mest kritiske av operasjonen for å få bremser igjen) så er det kakestykke å bryte tilbake bremseklossene såpass at han får klossene vekk, ta vekk støvhettene og skru vekk caliperen.

 

etter det kan han bruke meget god tid på å studere hvordan den fungerer, for det er ikke en atombombe akkurat.. :)

 

da finner han snart ut at han kan bruke god, gammeldags makt på glidelagrene for å få dem løs, plukke av alt gummi, pusse rusten av glidelagrene både på caliperen og "stemplet", montere ny gummipakning, smøre med kobberpasta og montere sammen igjen (lufte godt!).. husk å holde det noenlunde rent når du monterer, og støvhettene er veldig viktig og få montert riktig, ellers tørker pastaen ut på et år, og du har samme leksa til neste år..

dette tatt i betraktning at han har overhalingssett til caliper.(med gummipakning, glider, kobberpasta, støvhette og diverse...husker ikke helt) og rett verktøy. (nummer 10 umbraco i kopp, forlenger og latmannsarm er viktig)

 

kan tro jeg har skrudd min gamle opel fra hverandre et par ganger for å få kontroll på bremsene...huff...jeg er så møkka lei opelbremser at jeg vil spy bare av tanken :S

 

 

men uansett, lykke til med det du gjør :)

</MIN MENING>

Lenke til kommentar
da finner han snart ut at han kan bruke god, gammeldags makt på glidelagrene for å få dem løs, plukke av alt gummi, pusse rusten av glidelagrene både på caliperen og "stemplet", montere ny gummipakning, smøre med kobberpasta og montere sammen igjen (lufte godt!)

8669319[/snapback]

 

Ikke for å kverulere, men glidere som er rustet fast, så mye at bremsene blir rødglødende, kommer neppe løs med ren håndmakt. Det som sansyneligvis kommer til å skje er at de knekker når man prøver å vri/skru dem løs.

 

Kan likevel hende at han har flaks. Av med klossene må han uansett, med eller uten makt... :)

Lenke til kommentar
Får håpe trådstarter har fått litt grei tilbakemelding da.

 

Eller? :!:

8672987[/snapback]

 

Ja her var det mange nyttige tips og gode svar. Dette forumet er genialt! :)

 

Tenker det ender opp med at jeg kjøper ny caliper, hvis jeg ikke finner feilen på den gamle. Har byttet bremseklosser på en opel av nyere type, så litt peiling på hvordan ting fungerer tror jeg at jeg har. Men hvis jeg må bytte bremseskive, har det noe å si om jeg benytter en brukt en så lenge den ser hel å grei ut?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er nok ikke feil på selve caliperen, men glidefunksjonen av denne. Dette er mekanismen som gjør at caliperen kan flytte seg når du bremser, slik at begge klossene trykker like hardt mot skiven. Caliperen har bare stempel på den ene siden, dvs på den ene klossen, og trykket fra stempelet når det trykker den ene klossen mot skiven gjør at caliperen flytter seg sideveis og bremser med begge klossene. Problemet hos deg er at denne glidemekanismen har satt seg fast, slik at den "passive" klossen ligger an mot skiven hele tiden.

 

Jeg hadde det samme på min -86 Kadett, dette ble fikset på et verksted på under 1 time.

Lenke til kommentar
Får håpe trådstarter har fått litt grei tilbakemelding da.

 

Eller? :!:

8672987[/snapback]

 

Ja her var det mange nyttige tips og gode svar. Dette forumet er genialt! :)

 

Tenker det ender opp med at jeg kjøper ny caliper, hvis jeg ikke finner feilen på den gamle. Har byttet bremseklosser på en opel av nyere type, så litt peiling på hvordan ting fungerer tror jeg at jeg har. Men hvis jeg må bytte bremseskive, har det noe å si om jeg benytter en brukt en så lenge den ser hel å grei ut?

8676752[/snapback]

 

Som Zanta sier, så er ikke gliderne en del av caliperen, slik at disse vil ikke følge med hvis du kjøper en ny. Da blir en brukt komplett calipper med glidere det du burde satse på å få tak i, men da må du lufte bremsene etter at du har skiftet den. Er det kun gliderne, så prøv å få de løs, men vær forberedt på at de sitter bom fast og må borres ut.

 

Likevel, ta av og sjekk over før du kjøper noe. Det kan være både stempel og glidere som er gåen, så vær sikker før du kjøper noe. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg fikk som sagt fikset dette på verksted på 1 times tid. Et verksted som har korrigert dette problemet mange ganger vet akkurat hva de skal gjøre. I stedet for å bruke $$$ og timer på dette selv, vil jeg anbefale at du stikker innom et verksted og får et prisoverslag for en enkel reparasjon. Be de smøre opp glidehylsene på den siden som er treg.

Lenke til kommentar
Jeg fikk som sagt fikset dette på verksted på 1 times tid. Et verksted som har korrigert dette problemet mange ganger vet akkurat hva de skal gjøre. I stedet for å bruke $$$ og timer på dette selv, vil jeg anbefale at du stikker innom et verksted og får et prisoverslag for en enkel reparasjon. Be de smøre opp glidehylsene på den siden som er treg.

8678158[/snapback]

Godt forslag... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...