Gå til innhold

- Mp3 på sykkel er livsfarlig


Anbefalte innlegg

Nå oppfordres syklister til å lytte på trafikken i stedet for musikk.

 

Les mer

8665691[/snapback]

 

Jeg er selv syklist, hele året.

 

Syklister kan være veldig uoppmerksomme, ser nå på sommer halvåret hvor mye nesten ulykker det er.

 

Er en del som kjører to i bredden og sorry utrykket, gir helt faen, i andre som kommer i mot.

 

 

Så til musikk.

Det gjør ikke saken bedre. Kan du ikke sykle uten musikk er det ikke bedre med.

Det er nok billister som kjører med "full musikk" og ikke akkurat følger for godt med, som skaper maange farlige situasjoner.

 

Men for å prøve å begrense skadene så jeg mener at det bør bli påbud at alle skal bruke hjelm.

 

 

Det andre er at det bør bli en obligatorisk minimums opplæring for syklister, før de får lov til å sykle.

 

For slik det er i dag, så kan hvem som helst, trille rett ut i ulykka :(

 

 

Bilister er også et moment, det er mange som har "gir på til det smeller" holding.

 

Det er skummelt når en ser at billisten ser deg, men gir rett og slett faen.

 

Så ansvaret er delt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt offtopic, men hvorfor skal vi pålegge folk å bruke hjelm? (utenom evt barn opp til 18 år). Har vi igjen noe for å beskytte en hjerne som ikke er smart nok til å beskytte seg selv?

 

Blir litt det samme som bilbelte, etter du er myndig, burde du ha nok fornuft til å bruke dette uten at noen sier det til deg. Såklart bør man prøve å begrense personskader osv, men kan ikke si at jeg akkurat føler med noen som ikke skjønner noe så simpelt som det at bilbelte hjelper, og gidder å bruke det.

Lenke til kommentar
Litt offtopic, men hvorfor skal vi pålegge folk å bruke hjelm? (utenom evt barn opp til 18 år). Har vi igjen noe for å beskytte en hjerne som ikke er smart nok til å beskytte seg selv?

 

Blir litt det samme som bilbelte, etter du er myndig, burde du ha nok fornuft til å bruke dette uten at noen sier det til deg. Såklart bør man prøve å begrense personskader osv, men kan ikke si at jeg akkurat føler med noen som ikke skjønner noe så simpelt som det at bilbelte hjelper, og gidder å bruke det.

8669490[/snapback]

Det går ein del skattekroner i ein kollisjon. Ting som ikkje er påbudt bryr ikkje folk seg om, du hadde kanskje ikkje brydd deg om ein person omkom for ikkje å ha brukt bilbelte, men det er ikkje noko som kan aksepterast, derfor er det påbudt. I trafikken burde det vore påbudt med hjelm, det er eg enig i.

Lenke til kommentar

Jeg bruker alltid musikk, den største faren er vell egentlig tanken "Her sykkler jeg og ingen andre fins i denne verden!"

Enkelte kan jo ikke sykkle uten musikk heller...

Så lenge du er oppmerksom går det som regel bra ^^

Jeg har godt på tryne, men ikke fordi jeg hørte musikk, men fordi jeg sovna på sykkelen... det er værre ^^

Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe nytt, det bør jo være allmenviten at man ikke finner på noe så dumt som å sykle med musikk. Man kan jo for helvete ikke forvente at biler skal tute på deg for at du skal kjøre riktig i trafikken, man må jo skjønne det selv. Dessuten er det til stor hjelp å høre bilene rundt seg, noe man definitivt ikke gjør med musikk. Man trer jo til en stor grad inn i sin egen verden når man hører på musikk i trafikken, lukket headset eller ikke. Jeg blir rett og slett flau når jeg ser hvordan folk rundt meg sykler (og jeg er selv aktiv syklist). Folk sykler på rødt lys, overser oppstreking av kjørebanen og kjører generelt så hensynsløst at det man har vanskelig for å tro det. Og så klager syklister over at bilister ikke tar hensyn, bare for å toppe det hele. Politiet burde slå mye hardere ned på slikt mener nå jeg. Hjelm burde absolutt være påbudt, at folk ikke innser at det hjelper er helt bak mål. Hjelmen min har muligens reddet livet mitt, uten at selve hendelsen var min feil i det hele tatt, så det at man styrer alt sånt selv er bare vanvittig trangsynt. I trafikken er man del av et større bilde, og man kan ikke bare sykle som man vil da, man må ta hensyn.

Et trafikalt grunnkurs for syklister bør være obligatorisk og et system med skilter og registrering av sykler bør innføres. Dette bør selvfølgelig ikke avgiftsbelegges, men dette hadde ført til at man hadde hatt bedre kontroll over syklister som kjører som svin. Sveits har hatt et lignende system, med hell.

Uansett er det jo ikke noe problem å høre på musikk når man sykler i skogen, hvor det ikke er noe trafikk - minuset er at man ikke får med seg den fantastiske stillheten og roen naturen tilbyr.

Lenke til kommentar
Nå oppfordres syklister til å lytte på trafikken i stedet for musikk.

 

Les mer

8665691[/snapback]

 

Jeg er selv syklist, hele året.

 

Syklister kan være veldig uoppmerksomme, ser nå på sommer halvåret hvor mye nesten ulykker det er.

 

Er en del som kjører to i bredden og sorry utrykket, gir helt faen, i andre som kommer i mot.

 

 

Så til musikk.

Det gjør ikke saken bedre. Kan du ikke sykle uten musikk er det ikke bedre med.

Det er nok billister som kjører med "full musikk" og ikke akkurat følger for godt med, som skaper maange farlige situasjoner.

 

Men for å prøve å begrense skadene så jeg mener at det bør bli påbud at alle skal bruke hjelm.

 

 

Det andre er at det bør bli en obligatorisk minimums opplæring for syklister, før de får lov til å sykle.

 

For slik det er i dag, så kan hvem som helst, trille rett ut i ulykka :(

 

 

Bilister er også et moment, det er mange som har "gir på til det smeller" holding.

 

Det er skummelt når en ser at billisten ser deg, men gir rett og slett faen.

 

Så ansvaret er delt.

8669455[/snapback]

Oi, så du sa mye av det samme som meg, flott. Tragisk hvor mange syklister som ikke skjønner hva som skjer rundt seg... Jeg blir så lei meg, for jeg vil gjerne overtale folk til å sykle mer og snakke positivt om sykling, men mange har en veldig negativ holdning til syklister, og jeg må si jeg skjønner det.

Lenke til kommentar
Nå oppfordres syklister til å lytte på trafikken i stedet for musikk.

 

Les mer

8665691[/snapback]

 

Jeg er selv syklist, hele året.

 

Syklister kan være veldig uoppmerksomme, ser nå på sommer halvåret hvor mye nesten ulykker det er.

 

Er en del som kjører to i bredden og sorry utrykket, gir helt faen, i andre som kommer i mot.

 

 

Så til musikk.

Det gjør ikke saken bedre. Kan du ikke sykle uten musikk er det ikke bedre med.

Det er nok billister som kjører med "full musikk" og ikke akkurat følger for godt med, som skaper maange farlige situasjoner.

 

Men for å prøve å begrense skadene så jeg mener at det bør bli påbud at alle skal bruke hjelm.

 

 

Det andre er at det bør bli en obligatorisk minimums opplæring for syklister, før de får lov til å sykle.

 

For slik det er i dag, så kan hvem som helst, trille rett ut i ulykka :(

 

 

Bilister er også et moment, det er mange som har "gir på til det smeller" holding.

 

Det er skummelt når en ser at billisten ser deg, men gir rett og slett faen.

 

Så ansvaret er delt.

8669455[/snapback]

Oi, så du sa mye av det samme som meg, flott. Tragisk hvor mange syklister som ikke skjønner hva som skjer rundt seg... Jeg blir så lei meg, for jeg vil gjerne overtale folk til å sykle mer og snakke positivt om sykling, men mange har en veldig negativ holdning til syklister, og jeg må si jeg skjønner det.

8671125[/snapback]

Hvorfor skal ikke syklister få lov til å høre på musikk og radio?

Men belister får lov til å høre så høyt at husene rister sund langs veien ^^

Hva med alle mopedister som hører på musikk når de er ute å kjører?

Hva med alle som går? De blir også påkjørt fordi at de tror de har all rett til å gå i veien og fotgjenger felt uten å se seg for...

 

Jeg vill heller si hjelm er viktigere enn å fjerne musikken.

Å høre musikk høyt hjemme kan ende med at noen tar innbrud uten du vet det, det begynner å brenne uten du vet det... etc,etc,etc

Så hviss man hører lavt og følger med så er vell ikke musikk mer farlig på sykkel enn andre steder

 

*ps bruk hjelm* :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvorfor skal ikke syklister få lov til å høre på musikk og radio?

Men belister får lov til å høre så høyt at husene rister sund langs veien ^^

Hva med alle mopedister som hører på musikk når de er ute å kjører?

Hva med alle som går? De blir også påkjørt fordi at de tror de har all rett til å gå i veien og fotgjenger felt uten å se seg for...

 

Jeg vill heller si hjelm er viktigere enn å fjerne musikken.

Å høre musikk høyt hjemme kan ende med at noen tar innbrud uten du vet det, det begynner å brenne uten du vet det... etc,etc,etc

Så hviss man hører lavt og følger med så er vell ikke musikk mer farlig på sykkel enn andre steder

 

*ps bruk hjelm* :thumbup:

8671188[/snapback]

Jeg er enig i at det er minst like trafikkfarlig at mopedførere og bilister hører på musikk. Er vel strengt tatt enig med det meste i det første avsnittet ditt. Men det er noe i det, som man allikevel må passe seg veldig for, for hvis man bruker den mentaliteten der, så finner man unnskyldninger for alt. "Bare fordi andre gjør det" trenger man vel ikke selv å være en fare for både seg selv og andre?

 

Nå setter du det kanskje på spissen, men det klart at høy musikk tar oppmerksomhet fra omgivelsene. Akkurat derfor må man jo alltid anpasse seg forholdene, uansett hva det gjelder.

 

*EDIT: Hjelm er en flott ting ja!!

Endret av Trommealvar
Lenke til kommentar

I fjor var jeg sykemeldt en hel måned på grunn av sykling med mp3-spiller. Jepp, jeg var dum nok til å tro at jeg hadde god nok kontroll med den på. Jeg fikk en hard lærepenge for det. Det er litt mer bråkete 500m hjemmefra siden det er mer trafikk der og da skulle jeg bare justere lyden litt opp. Oppmerksomheten på veien og trafikkbildet sank mens jeg konsentrerte meg om lydnivået. Det var nok til at jeg ikke så en hump i den grusdekte sykkelveien og syklet rett i den med en hånd på styret. Det gikk selvfølgelig "på trynet", eller rettere sagt, på skuldra. Da jeg kom til meg selv igjen var kragebenet brekt. Jepp, det mellom skuldra og halsgropa. SMERTE! :(

 

Heldigvis var det noen som hjelp meg på bena igjen. Skulderstroppen til ryggsekken var revet i to så sekken trenge jeg bare å ta av den andre skuldra. Smerten økte og økte ettersom adrenalinrusen gikk ut av kroppen. Da var det bare å trille sykkelen og sekken hjem og ringe etter taxi til legevakta. (Jeg takket nei til å bli kjørt av de som hjalp meg på toppen av adrenalinrusen.) Smerten fortsatte å øke på.

 

Det ble en smertefull sommer med lite sol og lite søvn. 100 paralgin forte gikk med i løpet av sommeren og jeg sov sittende i sofaen i ca 3 uker. Jeg var fantastisk motivert for å jobbe men måtte pent holde meg hjemme. Fortvilet over smertene og at jeg ikke fikk brukt sommeren til hverken jobben eller andre ting.

 

Alt dette for bare et halvt sekunds unødvendig høy uoppmerksomhet. Jeg var dum - Jeg har lært. Aldri mer sykling med musikk/lydbok på ørene! Aldri mer! Tenk hvor mye smerte og bortkastet tid jeg kunne unngått om jeg bare hadde lært av andres feil først.

____________________________________________________________

 

Jeg ser daglig bilførere som snakker i mobilen når de kjører og de er jeg veldig redd for som syklist i trafikken. De er betydelig senere i reaksjon enn andre bilister og har tydelig dårligere kontroll. Jeg blir forbanna når jeg ser sånt. Alt for mange har ikke skjønt at oppmerksomheten reduseres og den risikoen de medfører for seg selv og andre. Synd det er alt for få kontroller på dette. Jeg er sikker på at den norske stat kunne tjent flere titalls tusen kroner i timen om de hadde plassert en skjult patrulje ved en av rundkjøringene i nærheten. Mobiltelefoner stjeler oppmerksomhet. mp3-spillere stjeler oppmerksomhet. Og, noe kanskje mange ikke vet: I følge britiske undersøkelser reduseres oppmerksomheten betydelig selv om man bruker handsfree. Økningen i ulykkesrisiko ved bruk av handsfree var hele 60% av den risikoøkningen man får ved å holde telefonen opp mot øret når man kjører. Handsfree er altså ikke trygt det heller. Egentlig er det jo logisk at man bruker en betydelig del av oppmerksomheten på samtalen i stedet for på kjøringa.

Lenke til kommentar

Hva med samtale med andre i bil? Musikk i bil? Radio, varmeaparat, vindusviskere osv. Hvor skal man sette grensen for hva en person har lov til å gjøre, om de føler de behersker å gjøre det likt med at de kjører. Personlig stemmer jeg for at man øker vanskelighetsgraden for å få førerkort, evt tilfører en "M" "R" osv for mobil og radio, for de som har bevist at de faktisk klarer å kjøre bil og skru på radioen likt.

 

Og hvorfor sluttet du med musikk på sykkelturene? Det du lærte var vel å ikke slippe styret med en hånd for å stille volum. Det kunne like gjerne vært at sekken satt litt skevt og du prøvde å flytte på den, eller brillene (om du brukte) osv. Blir for dumt å peke bare på musikken for min del.

Lenke til kommentar

alt som tar oppmerksomheten bort fra trafikken er en økt risiko, og musikk på sykkel gjør nok trafikkbildet utryggere. men la oss ikke stoppe der!

 

innfør lov om å kjøre bil når du er forkjøla. nyser du i rushtrafikken er det fort gjort å kjøre i bilen foran som plutselig stoppa!

 

fjern alle radioer og cd-spillere i biler! hvem har ikke kjørt LITT mer aggressivt når det rå sangen kom på? innfør ihvertfall regler på at det ikke er lov å spille høyere enn at du hører motoren på bilen foran. også skal det ikke være lov å høre på mer voldsom musikk enn Thomas Dybdahl eller Karen Jo Fields. kun rooolig musikk.

 

gjør det ulovlig med ny bil! nybil-lukta og den deilige følelsen av de splitter nye skinnsetene og det deilige rattet tar endel oppmerksomhet!

 

lov mot å kjøre med kvinnfolk og barn i bilen. hylende barn og kjeftende kvinnfolk er nok til å sende hvem som helst i grøfta.

 

ikke la fine damer gå eller sykle langs trafikkerte veier. litt for bra rumpe eller kanskje utringing virker i hvertfall forstyrrende!

 

kvinnfolk i trafikken generelt virker forstyrrende på menn, i langt større grad enn omvendt vil jeg påstå (nei, bevis bryr jeg meg ikke om)! om vi holder dem unna trafikken, eller eventuelt påtvinger dem å kun bruke kollektiv transport, har vi nok reddet endel liv.

 

det er altså mye som kan gjøres for å gjøre trafikken tryggere. jeg for min del hører på musikk til og fra jobb, på sykkelen, og ser meg heller for. jeg har to øyne og en sykkel, fordi jeg skal se meg for dobbelt så mye som jeg sykler! :thumbup:

Lenke til kommentar

Kan vi ikke slutte med disse dumme "hvis vi skal forby det, så kan vi automatisk også forby alt annet"-argumentene? De er stort sett tåpelige og irrelevante.

 

Bil og sykkel er langt ifra det samme - i en bil i bytrafikk foregår mer av orienteringen vha. blikk, siden man ikke trenger å holde balansen, følge så godt med på veiens beskaffenhet, og i tillegg rett og slett ikke hører hva som skjer like bra enten man har på musikk eller ikke. Videre er det sjelden livsfarlig å sitte i en bil som kolliderer i byfart (selv om du kjenner det godt), mens å falle på sykkel kan være alvorlig i alle hastigheter.

 

Når det gjelder hjelm er det faktisk ganske godt belegg for å hevde at det ikke er så entydig fordelaktig å bruke det, både fordi brukeren automatisk føler seg tryggere og blir mer uvøren, og fordi øvrige trafikanter tar mindre hensyn til ham.

Lenke til kommentar
Kan vi ikke slutte med disse dumme "hvis vi skal forby det, så kan vi automatisk også forby alt annet"-argumentene? De er stort sett tåpelige og irrelevante.

8674877[/snapback]

 

jeg stemmer heller for at vi slutter å snakke om lovfestede påbud på alt. greit, det er kanskje ikke så smart, men en lov mot generell dumhet er vanskelig å håndheve.

Lenke til kommentar

Det er egentlig bare dumt å ha noe på ørene i trafikken, synes jeg, fordi man hører jo nesten ingenting av det som skjer. Jeg hører ikke på musikk når jeg sykler. Jeg hører heller på musikk når det ikke kreves at en skal høre noe annet. :)

Lenke til kommentar

Man må ikke la paranoiaen ta helt over heller. Men jeg mener musikk på sykkel er en for stor risiko for jeg gidder å ta den. Jeg lærte som Lain sier også å ha begge hendene på styret, særlig når man er en smule uoppmerksom. Men jeg vil si det var uoppmerksomheten som var årsaken og ikke hånda. Hadde jeg vært oppmerksom så hadde jeg holdt begge hendene på styret og styrt unna hullet. Skitt skjer. Jeg var uoppmerksom grunnet mp3-spilleren. Når det i tillegg skjedde noe uventet så var den det kombinasjonen som ga ulykka. Uforutsette ting kan man ikke gardere seg mot, men uoppmerksomhet er mulig å unngå.

 

Men tolk for all del ikke innlegget mitt som at jeg er for et forbud mot radio i bil og sånne satt på spissen kombinasjoner. Jeg er tilhenger av at folk må lære seg å tenke selv og ta de riktige valgene selv.

Lenke til kommentar
Man må ikke la paranoiaen ta helt over heller. Men jeg mener musikk på sykkel er en for stor risiko for jeg gidder å ta den. Jeg lærte som Lain sier også å ha begge hendene på styret, særlig når man er en smule uoppmerksom. Men jeg vil si det var uoppmerksomheten som var årsaken og ikke hånda. Hadde jeg vært oppmerksom så hadde jeg holdt begge hendene på styret og styrt unna hullet. Skitt skjer. Jeg var uoppmerksom grunnet mp3-spilleren. Når det i tillegg skjedde noe uventet så var den det kombinasjonen som ga ulykka. Uforutsette ting kan man ikke gardere seg mot, men uoppmerksomhet er mulig å unngå.

 

Men tolk for all del ikke innlegget mitt som at jeg er for et forbud mot radio i bil og sånne satt på spissen kombinasjoner. Jeg er tilhenger av at folk må lære seg å tenke selv og ta de riktige valgene selv.

8675459[/snapback]

Jeg hadde forsåvidt også gjerne sett at folk måtte ta sine egne valg, men det fungerer dessverre ikke i praksis. Mange er for lite observante og klarer ikke å tenke på omgivelsene, bare på sin egen vei, og derfor har man jo lovgiving for å sikre fellesskapet! Det er jo det som er hele poenget med alle trafikkregler, å sørge for at man får en helhetlig trafikk, med muligst observante deltakere som blir tvunget til å følge med. Derfor bør bruk av MP3-spillere i trafikken forbys, fordi man kan skape farlige situasjoner for andre. Hva man vil gjøre med seg selv er jo i utgangspunktet ens eget problem...

Lenke til kommentar
Kan vi ikke slutte med disse dumme "hvis vi skal forby det, så kan vi automatisk også forby alt annet"-argumentene? De er stort sett tåpelige og irrelevante.

 

Bil og sykkel er langt ifra det samme - i en bil i bytrafikk foregår mer av orienteringen vha. blikk, siden man ikke trenger å holde balansen, følge så godt med på veiens beskaffenhet, og i tillegg rett og slett ikke hører hva som skjer like bra enten man har på musikk eller ikke. Videre er det sjelden livsfarlig å sitte i en bil som kolliderer i byfart (selv om du kjenner det godt), mens å falle på sykkel kan være alvorlig i alle hastigheter.

 

Når det gjelder hjelm er det faktisk ganske godt belegg for å hevde at det ikke er så entydig fordelaktig å bruke det, både fordi brukeren automatisk føler seg tryggere og blir mer uvøren, og fordi øvrige trafikanter tar mindre hensyn til ham.

8674877[/snapback]

Jeg ser poenget med hjelmen, men jeg mener allikevel at risikoen er større uten. Hvis du blir påkjørt av en bil i fart og faller med hodet mot en kant er det lett forskjellen på liv og død å bruke hjelm eller ikke. Når man er vant til å bruke er man ikke bevisst på at man bruker hjelm heller i den forstand at man tar større sjanser, den bare er der. Som bilist tenker man jo ikke så veldig over at man bruker bilbelte heller...

Lenke til kommentar

Klart det, og jeg er av brukerne. Likevel har både forskning og erfaring fra landene der det er prøvd vist at hjelmpåbud for tråsykkel ikke fører til noen nedgang i alvorlige sykkelskader i det hele tatt, i hvert fall ikke på kort sikt. Det er nok kanskje noe som ville forandret seg på (veldig) lang sikt.

Lenke til kommentar
Blir litt det samme som bilbelte, etter du er myndig, burde du ha nok fornuft til å bruke dette uten at noen sier det til deg.

 

Jeg måtte bare si noe om dette! For jeg tolket det som at du mener det ikke er nødvendig at belte skal være påbudt. Men beltet er ikke nødvendig kun for din egen beskyttelse, og det er det alt for mange som glemmer!

Lenke til kommentar
Blir litt det samme som bilbelte, etter du er myndig, burde du ha nok fornuft til å bruke dette uten at noen sier det til deg.

 

Jeg måtte bare si noe om dette! For jeg tolket det som at du mener det ikke er nødvendig at belte skal være påbudt. Men beltet er ikke nødvendig kun for din egen beskyttelse, og det er det alt for mange som glemmer!

8678767[/snapback]

er kjedlig å få per som satt i baksete i fanget med en bråstopp i 90 sona...

 

Angående min bruk av musikk, jeg bruker ikke musikk nede i byen eller i ekle kryss, da har jeg en vane at jeg tar de av, men langs en fin strekning rett frem, vanlige svinger osv bruker jeg de...

Nesten som bilbelte... flytte bilen 10m, bruker jeg bilbelte uten at jeg tenker over d :hmm:

d ligger i blodet ^^

 

En ennda bedre ting enn å fjerne musikken fra oss syklister er kanskje å lage ett litt sikkrere sykkelnett...

Det jeg bruker i dag er håpløst... sykkler langs fortau, så må jeg over veien i ett uoversiktelig kryss i 50sona, så må jeg sykle i en hullete og masse steiners vei i en skog :p

Så en ekstrem bratt bakke rett utpå en vei i en sving som jeg må krysse før svingen er over i en ekstremt bratt sving... så sykkler jeg ett stykke på en parkeringsplass der biler kjører i alle rettninger, forbi to kryss mellom noen byggninger... holder hardt på bremsen i de to...

Så skal jeg over på en idrettsplass, krysse ennda en vei i ett uoversiktelig kryss, så skal jeg sykkle langs en skogsvei som er ekstremt hullete, og masse steiner... opp en bratt bakke som er så bratt at man så vidt kommer opp i første gir (framhjulet løfter seg)

Så kommer man inn på en vei som er veldig smal og uoversiktelig og hullete... den skal man krysse i en brattnedoverbakke og sving... så skal man holde på bremsen hardt i den neste nedoverbakken... den er ekstrem! og der bor det noen langs... så her kommer det biler på gangveien, den er helt ødlagt... tåler ikke vekta av bilene...

Så i stor fart kommer ett kryss som ingen kan å kjøre, det er veldig lite sikt i alle rettninger, nedoverbakke i alle rettninger.... ja sier seg selv...

Så er det bare å trille forbi 2 kryss til der blant annet krysset er bygget for å holde en fart på 60km/t i selve krysett pågrunn av at e6 gikk der før...

Det er veien til byen xD

Den tar 15min... og d er en vei jeg missliker å sykle!

 

Den ruta er tegna opp i kommunens kart over gang og sykkelveier :ph34r:

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...