chriis91 Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 heihei:] jeg har bestemt meg for å gå andre året mitt som utvekslings student, men klarer ikke å bestemme meg om jeg vil velge usa eller australia. Dette er i 2008/09 så tenkte jeg skulle spørre her om hjelp/tips/egne erfaringer om landene og hva som ville vært best å velge(selvsagt er det opp til meg hva som er best å velge, men jeg mener altså å få litt informasjon rundt dette så valget kanskje ble litt lettere?). Har allerede lest mye om dette på forumet, men har bare sett folk skrive om sin tid i USA. Og dette er jo selvsagt til hjelp. Men de jeg har lest har blitt plassert nordpå i usa, hvor kulden går opp i minus 30 grader C osv om vinteren, men jeg vil helst til de varme stedene, hvor så å si sola kommer på besøk omtrent hver eneste dag. :] Det er ingenting jeg elsker mer enn å reise, kultur og rett og slett varmt klima. Så derfor har jeg et par spørsmål om dette som jeg håper å få så bra svar på som mulig, og jeg takker pent og høflig for alt folk har å si:) Og det er ikke viktig for meg og være i en storby, så lenge det er hyggelig folk, godt og varmt klima, kultur, historie, og slike tinger som kan være interessante og spennende. Faktisk så høres en liten landsby koslig ut i mine ører:) Så til de som har vært i enten usa/australia, eller de som vet om dette: 1. Hvordan ble dere valgt inn i et firma på en måte og hvordan var "servicen" ? f.eks jeg har lyst til å søke med speak ettersom jeg har hørt mye fint om det. så trur jeg at jeg leste noe om at de skulle intervjue dere og alt det der. under det intervjuet: hvordan var spørsmålene ? og hvor lang tid tok det møtet med de? regler for hvordan du måtte oppføre deg? 2. hvordan var skolen? og klarte dere og få venner lett? (dette er selvsagt opp til hver enkelt, men jeg lurer altså på hvordan det var for dere) 3. hvordan var klimaet? holdt varmen like høyt omtrent mesteparten av tiden? regnet det mye? snødde det om vinteren, isåfall: mye? 4. vertsfamilier: jeg skulle gjerne likt å vite om de, hvordan det var å komme til de, hvordan du ble tatt i mot, og hvordan de "passet" på deg? tok de deg med ut for å oppleve/se ting? 5. Aktiviteter, jeg håper inderlig de plassene har fotball? altså som i soccer? isåfall, holder disse på om kveldene som i Norge eller har de slike opplegg på skolen? 6. penger? hvor mye fikk dere i stipend og hvor mye trengte dere på hele turen? (hvor mye man får er også opptil hver enkelt, hvordan man lever fra før om familien har penger osv, men allikevel, kjekt og vite) 7. Hva gjorde dere på utenom aktivitetene? f.eks i helgene så tok vertsfamilien deg med til en storby for å shoppe f.eks? passer vel fint i spørsmål 4 men. 8. er det ikke sånn at man kan ta bil lappen som 16 åring i usa? eller må man være amerikansk for dette? vet man må vente til man er 18 år for å kjøre i Norge igjen, men lappen i amerika er jo så latterlig billig og jeg har satt meg som mål og bli pilot, noen som vet noe om dette i usa? som f.eks det med å ta sports pilot lappen? skal vel være 16 års grense på det også? 9. Australia: dette høres jo ut som en praktfull plass, med tanke på fin natur, fine strender, meeeget varmt osv. Men det som skremmer meg er dyrene, hører så mye om det med krokodiller, haier, slanger og alle de som vil spise/drepe meg dette er vel sikkert i bushn men allikevel, noen erfaringer om dette? Jeg vil gjerne høre fra de som har vært i australia, har ikke lest noe om den plassen enda som fører til at jeg kanskje kan gå glipp av noe "spesielt" hvis jeg velger usa pga det? noe som også ville ha vært flott var å få lese blogger og kanskje få tilsendt bilder via mail/msn slik at jeg kan se hvordan det er der dere var og ikke bare lage meg tanker om det. tuuusen takk til alle som orket og lese dette og gir kommentarer:] var nesten unødvendig langt tenker jeg men. og gjerne fortell hvis det er noe jeg bør vite som jeg har glemt å spørre om:¤ Lenke til kommentar
Iverfar Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=561409 Er blitt "Den store utvekslingstråden" Endret 21. mai 2007 av Iver-th Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå