Frysning Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Hei! Jeg ser på følgende eksempel: Example Hvor jeg har litt problemer med å forstå noe, som hva virtual er og hvorfor den =>~ er med i koden. Antar det har noe med constructor/destructor men er ikke sikker! Også den første delen i examplewindow.h hvor => : er med i toppen der. Har dette med arv å gjøre? Takk på forhånd. Og disse tegnene: . -> :: Hvor brukes de? Endret 21. mai 2007 av rat911 Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) ~ foran klassenavnet betyr at det er en destruktør. Denne koden blir kalt når instansen enten går out-of-scope, blir deletet eller må destrueres av en annen grunn. ":" betyr i denne sammenhengen at man velger å initialisere medlemmer. Dette kalles for en initialization list. Eksempel på initialization list og destruktør: class Swada { public: Swada() : some_string("swada") { a_pointer = new int(10); } ~Swada() { delete a_pointer; } private: std::string some_string; int* a_pointer; }; Edit: :: er scope resolution operator -> er "member access from a pointer" (ptr->member er et synonym for (*ptr).member) Endret 21. mai 2007 av staalezh Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Ja, men da ble ting litt mer logisk. Jeg har sett det før, men aldri fått noen forklaring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå