Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal dra lang nettverkskabel

Anbefalte innlegg

Hei!

En kamerat av meg, har vurdert internett på hytta si, og har pratet med en nabo som har 400 KB/s inn.

Han har pratet med mannen og fått lov til å dra en nettverkskabel over til sin PC hvis det går ann.

Problemet er at det er ca 120 meter mellom husene.

Er det mulig på noen som helst måte å dra en nettverkskabel mellom de to husene og fortsatt få internett?

Jeg aner nemlig ikke om man mister mye kapasitet med kabel?

Om det er noen som helst mulighet for noe sånt eller liknende, hadde det vært fint om du fortalte hvordan :)

Tusen takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er vel egentlig litt i lengste laget (har hørt 100 meter med cat5), men med kabel og kontakter av god kvalitet vil jeg si det er verdt et forsøk... Trådløst er jo et annet alternativ.

8664593[/snapback]

Nei, trådløst er ikke mulig..

Prøvd det..

En del skog imellom

Men jeg har ikke peiling på det der med nettverk, så om du kan linke til stedert hvor jeg får kjøpt nødvendig hardware og fortalt hva det var, hadde jeg satt stor pris på det :):thumbup:

Lenke til kommentar
Du vil nok få nett ja, men så veldig bra hastighet får du nok ikke.

Men absolutt verdt et forsøk :)

8664697[/snapback]

Ok, så du mener det er mulig med en vanlig nettverkskabel?

Men altså om vi får 100 KB/s inn, holder det lenge liksom.

Endret av VisualStudio
Lenke til kommentar
Du vil nok få nett ja, men så veldig bra hastighet får du nok ikke.

Men absolutt verdt et forsøk :)

8664697[/snapback]

Ok, så du mener det er mulig med en vanlig nettverkskabel?

Men altså om vi får 100 KB/s inn, holder det lenge liksom?

8664717[/snapback]

Før når jeg hadde 5kbit/s inn hadde jeg det helt forferdelig, dvs at 100kbit/s føles som tusen ganger bedre.

Lenke til kommentar

Tt.mrX Du missforstod litt:P

Jeg lurte på om jeg fikk 100 KB/s inn. i så fall ville det holdt lenge;)

Så hva trenger jeg?

Jeg klarer å lage nettverkskabel, men går det ann å kjøpe 150 meter? Det er vel ikke så lurt å kjøpe 2 * 100m og slå de sammen, med tanke på signal?

Men dere mener altså at med en nabo på drøye 120 meters avstand med 350 - 400 KB/s inn, vil vi da klarer å utnytte så vi får internett hos kameraten min?

Og hva slags kabel ser jeg etter for å få mest mulig ut av det?

Edit:

Hva er forskjellen på Skjermet og uskjermet kabel?

Er denne noe jeg kan bruke?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=114909

Endret av VisualStudio
Lenke til kommentar

Uskjermet kabel skal du bruke. Kanske Cat5e (som alle sikkert er). Kan du ikke få lånt 100meter fra nærmeste Kiosk/butikk å få prøvd? Neeeida. Hvem i F er det som har 100meter Cat5e liggende? Prøv på vderegående skoler eller litt middels store bedrifter, de har sikkert IT avdeling som kan låne deg...

PS grunnen for at du skal ha uskjermet er at skjermen tar litt av signalene, de rekker mindre langt. Men skjermet kabel kan man godt bruke i hus å hjem. Aner ikke hvor mange meter maks med skjermet kabel.

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar

Du bør ikke prøve å skjøte sammen to kabler, det gir som regel merkant signaltap.

Kat 5 er bare en standard. En standard som har krav som skal opprettholdes for at kabelen skal kunne kjøre 100MHz igjennom seg. Du har ikke behov for å kjøre 100MHz igjennom kabelen, så derfor trenger du ikke å opprettholde alle kravene til kat.5 standarden (selv om du ikke kan ignorere dem helt).

Skal jeg tippe, vil jeg tro at dere klarer å kjøre 10Mbit helt ok.

Jeg vil ikke tro det har noen hensikt å bruke skjermet kabel. Skjermen virker bare om du jorder den. Mener også at hvis du jorder den i to forskjellige jordingssystemer, så kan det oppstå potensialforskjell og av det mer støy på kabelen, og du får dårligere hastighet.

Lenke til kommentar

Dette vil gå bra. 100Meter skal den klare, men har vært endel poster før på forumet for folk har strekt den lengere enn 120Meter.

Finnes mange steder du kan kjøpe kjøpe kabel pr. meter. Da har de gjerne en rull med 100Meter eller lignende ligge. Gå til en elektrikerbutikk som har endel kabler de har sikkert noe sånt liggende.

Hvis du lar det være en hub eller lignende i midten vil denne styrke signalet, men kanskje litt teit med en hub/svitsj midt ute i skogen :whistle:

Oppdatert: Du vil helt sikkert kunne utnytte 500Kbit, men spørsmålet er hvor mye loss du får...

jeg tror personlig det ikke vil fungere i det hele tatt, eller fungere så bra at du ikke merker noe tap.

Endret av Sindre
Lenke til kommentar
Dette vil gå bra. 100Meter skal den klare, men har vært endel poster før på forumet for folk har strekt den lengere enn 120Meter.

Finnes mange steder du kan kjøpe kjøpe kabel pr. meter. Da har de gjerne en rull med 100Meter eller lignende ligge. Gå til en elektrikerbutikk som har endel  kabler de har sikkert noe sånt liggende.

Hvis du lar det være en hub eller lignende i midten vil denne styrke signalet, men kanskje litt teit med en hub/svitsj midt ute i skogen  :whistle:

8665665[/snapback]

Ok, hvordan brukes en svitsj/hub?

Hvor mye koster det?

Er det vanskelig å sette opp?

Hvis det styrker signalet, driter vi i at det er i skogen :tease:

Lenke til kommentar

Kjørt 100Mb linker over 140m med Cat5e, så du klarer nok ganske sikkert 100Mb med dine 120m. I verste fall må du sette ned hastigheten til 10Mb, men det holder i massevis i forhold til linja til naboen din.

Bare pass på å legg kabelen beskyttet. Vanlig Cat5e for innendørs bruk liker ikke sol i store mengder. Gå for en som er beregnet for utendørs bruk, evt. Gå for hageslangetrikset. :p

Lenke til kommentar

det er mulig å få kjøpt sett med bokser som konverterer Ethernet til Fiber.

Med en slik boks i hver ende, og en fiber mellom de, så skulle nok problemet være løst.

Du vil nok merke det litt på lommeboka, siden fiberkabel ikke er direkte billig, men du slepper problematikken med å skjøte/lage nettverkskabler osv.

Lenke til kommentar
I verste fall må du sette ned

8665682[/snapback]

Hvordan setter man ned hastigheten på en kabel a? :confused:

8665700[/snapback]

Er noen innstillinger du kan gjøre på nettverkskortet. Der kan du sette til hastighet og full eller halv duplex. Lavere hastighet og halv duplex vil gjøre at du kan strekke deg en god del forbi kravet på 100m. Men siden det er garantert å virke med 100Mb på 100m, vil det jo i praksis kunne strekke seg en god del lengere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...