Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får ikke startet scooter'n

Anbefalte innlegg

Hei.

Scooter'n har stått inne i vinter, og jeg tenkte jeg skulle ta den ut idag for å muligens selge den snart. Selfølgelig ville den ikke starte.

Jeg kan høre det skjer noe når jeg prøver, det er et eller annet som snurrer rundt, sikkert starteren, men ikkenoe mer skjer.

Hva kan det være som har skjedd? Den funka fint da jeg satte den inn før vinteren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt samme problemet når scooteren ikke har vært i bruk på en stund. Jeg brukte el-starteren i noen minutter helt til motoren starter. Fattern mener det er fordi bensinen i forgasseren kondenserer og fordufter.

Lenke til kommentar

Hvis man kjører en scooter lenge på starteren, kan starteren brenne opp. Får man ikke start etter noen sekunder, er kicken mye bedre å bruke. Ellers stemmer det at bensinen i forgasseren kan fordampe. En liten dose startgass kan hjelpe da, men ikke overdriv. Utagerende startgassbruk kan føre til at motoren skjærer seg.

Lenke til kommentar

Da kan det godt hende at det bare var at den trengte bensin inn i forgasseren.

Det kan være lurt å sjekke batteriet også. Kan også være årsaken til at den ikke startet med el-start.

Tennpluggen kan også være greit selv om du har fått start på den å rense. Dette merker du fort hvor du kjører og den er lenge litt sur før den går reint.

Litt vanskelig å forklare det siste, men du skal høre det :-)

Lenke til kommentar

Vel, hørte ikke noe unormalt når jeg kjørte, så jeg regner med den er i orden?

Batteriet ladet jeg for kanskje èn uke siden, regner med det ikke blir utladet på så kort tid?

Btw, starter fortsatt ikke med el-start, får bare den samme ulyden som første gangen jeg prøvde.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke batteriet da nei.

Det kan da være at starteren ikke tar tak i det tannhjulet den skal ta tak i.

Nå er ikke scooter min sterkeste side, har kun hatt gir mopeder. Vet det er litt annerledes der siden de har variator og reimer og styr.

Lenke til kommentar

Det blir for meg veldig rart, da den har stått stille i hele vinter, og funket fint når jeg satte den inn i høst.

Da må jeg vel evt åpne variatorhelvetet med 17 skruer på 10cm og sjekke da. :/

Redigert: Variator, ikke radiator. :)

Endret av Camron
Lenke til kommentar

Variatoren har jo ikke noe med om motoren starter eller ikke. Derfor er det bortkastet å skru opp den.

Er batteriet dårlig ladet, noe det helt sikkert er, etter at du har kjørt den så lenge på starteren som du sa, blir spenningen lav, og du får ikke start.

Dessuten er det ikke uvanlig at motorer er litt vonde å få start på før man har fått fullt på frisk bensin. Bensin som har ståt over vinteren er gjerne litt daff.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Da kan det godt hende at det bare var at den trengte bensin inn i forgasseren.

Det kan være lurt å sjekke batteriet også. Kan også være årsaken til at den ikke startet med el-start.

Tennpluggen kan også være greit selv om du har fått start på den å rense. Dette merker du fort hvor du kjører og den er lenge litt sur før den går reint.

Litt vanskelig å forklare det siste, men du skal høre det :-)

8682988[/snapback]

Jepp ville lade elr skiftet bateri! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...