Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kjølepasta på sokkelen!

Anbefalte innlegg

Kjølepastaen eg brukte var en liten pose som kom med CPU kjøleren (Schyte Ninja plus B) det stod "Heat Sink Silicone Compound" på pakken...

Alt skal være på plass ja, men kan jo for sikkerhets skyld la en data reparatør se på den før eg begynder eventuell behandlig...

8665160[/snapback]

Tror det var smart, du kan høre mye fra folk her på forumet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er bildet av sokkelen... Pastaen er representert i form av dei grå feltene...

Det var jo ikke så mye, jeg ville prøvt å fått det værste bort med litt løsemiddel på en q-tips, latt det tørke godt, og så testet igjen.

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Isopropanol er tingen... det finner du i mange produkter, bl.a. neglelakkfjerner.

Isopropanol er bra fordi alkoholen fordamper og ligger ikke igjen på komponentene.

Q-tips er ikke det beste å bruke heller, siden bomullen ikke sitter godt nok fast på den. Jeg ville heller prøvd å klippe til og forme et kaffefilter dynket i litt isopropanol og fjerne det på den måten.

Endret av Yoruk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mye svar her, men ingen som har fått med seg hovedgrunnen til at hk for S775 leveres med bekyttelseslokk over sokkel.

Jeg kan tydelig se at flere av pinnene har blitt "skjøvet" ut av stilling da du mistet CPU på/i sokkel.

I tillegg har du brukt tannpirker som ikke er heldig, da disse pinnene er svært sårbare for mekanisk påvirkning.

Var selv uheldig med ett demokort for en tid tilbake = søpla/lærepenge. :(

Jeg er stygt redd for at ditt hk nå er "gjennvinnings-materiale".

Edit:

Var kanskje litt rask med å tolke bildet, så det kan hende jeg har sett feil. :thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det enkleste hadde vært å sparke seg vei inn på nærmeste bilverksted og låne litt bremserens og trykkluft  :p

Veit ikke om bremserens vil ha noe å si men den fordamper jo nesten med en gang.

8665741[/snapback]

tviler på at pinnene i socketen liker trykkluft.. :roll:

Lenke til kommentar

Eg har bare brukt isopropanol på amd systemer.... og ved fjerning av f.eks vaselin og lignende i sokkelen, brukte eg tannbørste og isopropanol... som nå heter BlåRens i de fleste jernvare butikker.

http://www.tju3tre.com/Bilder/100MSDCF%20VIII/DSC00738.JPG

http://www.tju3tre.com/Bilder/100MSDCF%20VIII/DSC00739.JPG

http://www.tju3tre.com/Bilder/100MSDCF%20VIII/DSC00744.JPG

Endret av tjuetre
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å bruke teknisk rens på sprayboks (Isopropanol). Ta ut HK'et hold det opp ned og spray til det er rent.

EDIT: Etter å ha sett på bildene til "tjuetre" så var jo det som skapt for formålet.

Endret av maximus
Lenke til kommentar

hehe, ja fant ut at å stjele spray-tuten fra mamma sin Ajax flaske var perfekt..... fordi da bare spruter eg masse isopropanol inn i sokkelen, børster litt med tannbørsten og sprayer enda mer og da pleier det å bli rent etter hver. Og bruk for all del håndkle, da det alltid vil renne isopropanol på gulvet uten håndkle og dette stoffer fjerne ALL smuss fra golvet og der hvor isopropanolen har vert, blir det klinkende glatt.. hehe...

Eg har brukt dette mye p.g.a fasekjøleren. Har bytta mellom 3 hker og 3-4 cpuer... blir mye gris av dette.

Lenke til kommentar

Kjipe greier det der.... :hmm:

Er kjølepastaen hvit leder den vanligvis ikke strøm. Grå eller sølvfarget kan enkelte typer være ledende på.

Det beste rensemiddel er vanlig teknisk sprit, Isopropanol eller lignende.

Neglelakkfjerner som noen kom med tips om bør du ikke bruke.

Inneholder en del Aceton, og det kan ta knekken på lakk og enkelte typer plast.

White spirit gir en del rester, og er ikke så bra heller.

Q-tips ville jeg ikke brukt, da trådene i den enkelt henger seg fast i de små pinnene som er fjærbelastet og litt bøyde. Utrolig lett å få en ut av stilling.

En liten kunstmaler pensel eller lignende med ikke for stiv bust kan gjøre nytten. Dra den bare med pinnene, ikke mot. Du kan se hvilken vei de ligger.

En tannbørste kan ha litt hard bust for dette.

For å få ut evt. små rester er elektronikkrens på boks tingen. Da holder du kortet opp ned og spyler med trykk fra et sprøyterør for å skylle ut restene.

Bør være en type uten smøremidler, som fordamper helt. Elektrospray type CRC 2-26 er ikke det beste, da det er smøring i det.

Trykkluft bør gå greit, bare ikke blås for hardt. Det beste er trykkluft på boks, den er veldig ren og ikke for stort trykk på.

Så bør du sjekke pinnene etterpå med lupe, evt. bøy forsiktig på plass med en nål hvis noen pinner er litt på skakke.

Lykke til!

EDIT: Bor du i Bergen kan jeg muligens se på det hvis du vil. Jobber med elektronikk, og har litt utstyr på jobb. :yes:

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

Jeg har fått bøyd pinnene på mitt socket 9393 hk, jeg brukte da ett bankkort og dytta det forsiktig mellom pinne-kollonene slik at de sto fint på rekke og rad igjen, det har fungert helt fint frem til dags dato.

Endret av Veggedyr
Lenke til kommentar
Ja men eg kommer ikkje inn mellom pinene med q-tipsen :(

Kom vi fram til rødsprit eller whitesprit her? :p

8665333[/snapback]

som det er blitt sagt er isopropanol det aller mest ideelle, men rødsprit vil fungerere helt ok til dette bruket, og er mye lettere tilgjengelig (på alle bensistasjoner). isopropanol må du sikkert gå til et apotek for, og det er nok en del dyere vil jeg tro.

For all del ikke bruk witespirit. Det er for det først alt for aggressivt og kan i værste fall skade ømfintlige ICer osv. og for det andre ligger det igjen et tynt lag av olje. Det er ikke sikekrt det ville gjøre noe galt i ditt tilfelle, men det er uanett mye tryggere med rødsprit.

-Stigma

Lenke til kommentar
og isopropanol... som nå heter BlåRens i de fleste jernvare butikker.

Siterer meg selv, og gjentar, eg kjøpte min flaske BlåRens på Jernia, som ligger borti her, rett før GullGruven. En jernvareforretning er vel mer vanlig enn ett apotek? Eller ihvertfall like vanlig..

EDIT: denne flasken kostet, når eg tenker meg om, en 100lapp faktisk. (tror eg) Bare husker den var litt dyr. Men den varer jo lenge da.

Endret av tjuetre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...