Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kjølepasta på sokkelen!

Anbefalte innlegg

Hei!

Skulle montere en ny cpu på pcen min nettopp og gjorde det i hastverk, klarte dermed å sette på cpuen oppned slik at det kom kjølepasta ned i selve sokkelen på HK... Har prøvd å fjerne det med tannpirkere osv uten å skade sokkelen, men det er igjen litt enkelte plasser :(

Tenkte dette ikkje kunne skade, men er ingen tegn til liv på skjermen når eg slår på pcen, splitter nytt HK (Asus P5N32-SLI Premium, nForce-590 SLI) og CPU (E6600) :(

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:scared: Er det mulig? :ohmy:

Jeg må nesten le, dette er ikke en spøk? :laugh::roll:

Uansett, trolig leder ikke pastaen strøm, og da kan det bli kontaktproblemer. Mulig du kan prøve å fjerne pastaen med f.eks whitesprit, da dette løser den opp. Om det er en kjølepasta som leder strøm, er jeg redd du har tapt... :hm:

Lenke til kommentar
Har dessverre ikkje whitesprit ser eg, går det med neglelakkfjerner kanskje? Har noke som heter "elektro rens" kan det funke?

8664786[/snapback]

tja, er ikke sikker, så lenge det er ett organisk løsemiddel bør det løse opp pastaen. En flaske med whitesprit koster jo heller ikke skjorta, 23 kr på biltema...

Lenke til kommentar

bur en plass som antageligvis befinner seg milevis fra en biltema butikk...

Men korleis går eg fram nå da? bare drypper noen dråper ned i sokkelen der det ligger pasta?

Var ingenting verken rundt eller selve sokkelen som kunne demonteres...

Lenke til kommentar

det spiller foresten ikke noen rolle om det er litt kjølepasta i hullene... ingen av pinnene kommer i kontakt med hverandre likevel.

såfremt du ikke har tømt hele tuben nedi der da.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg sett på andre mulige feilkilder.

er strøm til hovedkort koblet til riktig? også med 4 pin cpu power (til p4)? minne i orden? skjermkort?

Endret av ksjon
Lenke til kommentar
bur en plass som antageligvis befinner seg milevis fra en biltema butikk...

Men korleis går eg fram nå da? bare drypper noen dråper ned i sokkelen der det ligger pasta?

Var ingenting verken rundt eller selve sokkelen som kunne demonteres...

8664908[/snapback]

Hvis du har mulighet for å ta ett godt bilde av sokkelen, kunne dette vært ønskelig slik at vi ser hvor mye det dreier seg om. ellers er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg ville gått fram, har ikke vært borti noe liknende, men hvis du gir kortet litt godt med løsemiddel, såpass at pastaen løser seg opp, ta litt og litt. Deretter lurer jeg på om jeg ikke ville satset på å spyle det bort med vann i vasken når det er oppløst. Uansett er det viktig at det er helt tørt igjen før du tar det i bruk, slik at du unngår kortslutning. legg da gjerne hovedkortet på hodet på badet i en uke eller så.

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

hehe, holdt på å gjøre meg klar til tur til egypt (kom igjen igår) og var i veldig hastverk, men klare ikkje å dy meg når pakken kom i posten :p

så eg begyndte å montere pcen bare for å sjekke om den funket... so vips mista eg taket på CPUen og den falt oppned akkurat på sokkelen og det kom kjølepasta ned i sokkelen :(

Ord kan ikkje beskrive kor dum eg følte meg da, men ting som det kan faktisk skje :p

Lenke til kommentar

obs obs... ikke følg det helt teite tipset om VANN på hovedkortet!

metal korroderer i kontakt med vann. I tillegg er det en SVÆRT stor risiko for at vann kommer inn i kondensatorer og skader dem.

Lenke til kommentar
obs obs... ikke følg det helt teite tipset om VANN på hovedkortet!

metal korroderer i kontakt med vann. I tillegg er det en SVÆRT stor risiko for at vann kommer inn i kondensatorer og skader dem.

8665027[/snapback]

Når det gjelder korrosjon så bør dette ikke være noe problem når det ikke er i kontakt med vann over lengre tid, men du har gjerne rett i at kondensatorene kan ta skade...men lurer på hva som er beste metoden for å få ut alt driten fra socketen da.. :hmm:

Lenke til kommentar
Hei!

Skulle montere en ny cpu på pcen min nettopp og gjorde det i hastverk, klarte dermed å sette på cpuen oppned slik at det kom kjølepasta ned i selve sokkelen på HK... Har prøvd å fjerne det med tannpirkere osv uten å skade sokkelen, men det er igjen litt enkelte plasser :(

Tenkte dette ikkje kunne skade, men er ingen tegn til liv på skjermen når eg slår på pcen, splitter nytt HK (Asus P5N32-SLI Premium, nForce-590 SLI) og CPU (E6600) :(

Noen som kan hjelpe?

8663733[/snapback]

Er det standard hvis silikon-basert kjølepasta, så er den helt ikke-konduktiv, så den vil ikke lage problemer.

Å fjerne pastaen helt fra den type sokkel som har huller i seg vil nok være nesten umulig. Det blir uansett liggende noe igjen i bunnen. Mulig du kan fjerne mesteparten med mye tid + qtips + rødsprit. Ville ikke brukt whitespirit eller lignende da det legger igjen oljer som ikke bør være der.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
det spiller foresten ikke noen rolle om det er litt kjølepasta i hullene... ingen av pinnene kommer i kontakt med hverandre likevel.

såfremt du ikke har tømt hele tuben nedi der da.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg sett på andre mulige feilkilder.

er strøm til hovedkort koblet til riktig? også med 4 pin cpu power (til p4)? minne i orden? skjermkort?

8664953[/snapback]

det er ikke hull her.. pinnene sitter på hovedkortet og treffer en kontaktflate på prosessoren.

Lenke til kommentar

Kjølepastaen eg brukte var en liten pose som kom med CPU kjøleren (Schyte Ninja plus B) det stod "Heat Sink Silicone Compound" på pakken...

Alt skal være på plass ja, men kan jo for sikkerhets skyld la en data reparatør se på den før eg begynder eventuell behandlig...

Lenke til kommentar
Kjølepastaen eg brukte var en liten pose som kom med CPU kjøleren (Schyte Ninja plus B) det stod "Heat Sink Silicone Compound" på pakken...

Alt skal være på plass ja, men kan jo for sikkerhets skyld la en data reparatør se på den før eg begynder eventuell behandlig...

8665160[/snapback]

vil tro det nesten er billigere for deg å kjøpe nytt hovedkort enn å la en datareparatør se på det.. De tar minst 500,- i timen.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...