Gå til innhold

Kubuntu med Windows

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har bestemt meg for å innstalere Kubuntu for å teste det ut å se om jeg endelig er klar til å gå over. Om Photoshop, Vegas og After Effects funker brukbart er det nok sannsynlighet for det.

Iallefall, jeg skal dele opp i partisjoner ved hjelp av Partition Magic. Hvilken partisjonstype bør jeg opprette og holder det med 3 GB?

Og det er enkelt å lese innhold på NTFS harddisker eller? En måte å gjøre det mulig på?

Og til slutt; oppstarten. Vil Kubuntu ha en egen oppstartsvelger som lar meg velge OS sånn at Windows XP og Vista fremdeles kan kjøres fra disken uten problemer?

Edit: Ser jeg har postet jævli feil nå..

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Heisann,

Jeg har bestemt meg for å innstalere Kubuntu for å teste det ut å se om jeg endelig er klar til å gå over. Om Photoshop, Vegas og After Effects funker brukbart er det nok sannsynlighet for det.

Iallefall, jeg skal dele opp i partisjoner ved hjelp av Partition Magic. Hvilken partisjonstype bør jeg opprette og holder det med 3 GB?

Og det er enkelt å lese innhold på NTFS harddisker eller? En måte å gjøre det mulig på?

Og til slutt; oppstarten. Vil Kubuntu ha en egen oppstartsvelger som lar meg velge OS sånn at Windows XP og Vista fremdeles kan kjøres fra disken uten problemer?

8663690[/snapback]

Nå har jeg ikke brukt kubuntu selv, men jeg har erfaring fra ubuntu, som er mer eller mindre identisk bortsett fra interface.

3gb skal holde helt fint det, angående filsystem ville jeg bare ha satt partisjonen du skal installere kubuntu på som uformatert, og så formatere den under installeringa av kubuntu, det er i det minste slik jeg pleier og gjøre det.

lesestøtten til ntfs fungerer også helt fint, skrivestøtte har den selvfølgelig ikke.

Den har også en oppstartsvelger, som lar deg velge operativsystem

Lenke til kommentar

Ikkje opprett partisjoner til kubuntu, det klarer den heilt fint sjølv. La plassen stå ledig upartisjonert.

@Pac-man

Det er forskjell på å formatere og partisjonere.

Når du formaterer så lager du eit filsystem på ein allerede eksisterande partisjon.

Lenke til kommentar
Heisann,

8663690[/snapback]

Photoshop 7 emuleres greit i wine, men sjekk ut åpen kilde alternativene, det er en del å velge i. Du kan jo vurdere å prøve ubuntustudio, virker som om det er tingen for deg. Selv med det installert er det rasende enkelt å legge inn Kubuntu i tillegg, bare sleng opp en terminal og skriv:

$ sudo aptitude install kubuntu-dekstop

Av de vanlig applikasjonene burde du se litt på følgende:

gimp - bilderedigering, fåes i versjon med Photoshop liknende GUI

digikam, picasa, image magick - bildebehandling

audacity - lydeditor

avidemux, kino - film editorer

vlc - spiller alt mellom himmel og jord, men setter også enkelt opp en streaming server

blender - avansert 3D modelleringsprogram, lag din egen animasjonsfilm

Lenke til kommentar

I så fall kan du jo vurdere å se litt mer på Gimp. Det skjer mye spennende der for tiden, så innen du blir fortrolig med det har det kanskje fått funksjonalitet som gjør det mer attraktivt enn Photoshop. Du kan jo lese litt om det som skjer her:

http://www.gimp.org/

og her:

http://www.gegl.org/

Skulle du likevel ha dårlig tid, og trenge 16 eller 32-bit farger og kanskje håndtering av DPX formatet, så kan du sjekke her:

http://www.cinepaint.org/

ellers glemte jeg en sentral applikasjon i listen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ffmpeg

- konverterer mellom universets film formater

Lenke til kommentar

Fant nå ut at jeg kunne kjøre Ubuntu rett fra CD'en.. Det var blitt utrolig mye bedre enn jeg hadde trodd. Snakk om brukervennlighet, og snakk om fart!

Aktiverte alle desktop effektene og forventet at det skulle gå rævtreigt ettersom jeg har prøvd Windows Vista's effekter (som ikke var særlig imponerende) Mens her gikk det utrolig raskt, og alle drivere kom faktisk av seg selv.. Det har jeg ikke opplevd før.. Litt lite programmer innstalert var det eneste, men jeg har såpass kjennskap til linux at jeg har fått installert en hel rekke - og det var sinnsykt enkelt. Innstalerte forøvrig Ubuntu og ikke Kubuntu.

Har en annen linux kalt Dreamlinux på en annen maskin hvor det å innstalere ved hjelp av apt-get har vært et rent helvete. Men her fungerte alt.. Genialt :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...