Gå til innhold

Treg cpu etter hovedkort bytte

Anbefalte innlegg

Har akkurat hatt min bærbare toshiba tecra m2 på service, skjermkort/hovedkort ble byttet. Alt virker og være fint utenenom cpu'n som nå kjører 598 mhz istedet for 1700 opprinnelig.

Må jeg sende inn laptop'n min på nok en service, eller er dette noe som jeg kan fikse selv? Kunne ikke se noe i bios som ville forandre dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har akkurat hatt min bærbare toshiba tecra m2 på service, skjermkort/hovedkort ble byttet. Alt virker og være fint utenenom cpu'n som nå kjører 598 mhz istedet for 1700 opprinnelig. 

Må jeg sende inn laptop'n min på nok en service, eller er dette noe som jeg kan fikse selv? Kunne ikke se noe i bios som ville forandre dette.

8663238[/snapback]

Hadde akkurat en annen tråd som gjaldt det samme. Har du sjekket om du har et utility program som kontrollerer CPU hastigheten?... har ikke mye erfaring med Toshiba, men mange av de store merkene har slike programmer som følger med til å styre visse egenskaper til maskinen, si lysstyrke på skjermen, om LAN, WLAN Etc skal være på, og da prosessor hastigheten... Sjekk for et slikt program, så si hva du fant her.

Lykke til :D

Lenke til kommentar

Du har vel da antageligvis en Pentium M 735 (evt M 740) CPU, denne klokker automatisk ned til 600 Mhz når det ikke er behov for det, for å spare strøm. Prøv å kjøre noen tunge operasjoner på pc'en (Firefox med mange sider oppe samtidig, for eksempel) og se om den klokker opp. Hvis ikke må du inn i strømstyringsalternativene i kontrollpanelet og endre.

Om du ikke allerede har gjort det bør du også legge inn NHC som holder styr på og kan tweake prosessorhastigheten litt for å få litt lavere strømforbruk og dermed lengre batteritid.

Lenke til kommentar

Takk for raske svar.

Har dessverre ikke hatt noe hell med å finne noe program som kan "klokke opp" cpu hastigheten. Testet også NHC(bra program btw) uten at det fikset problemet mitt.

Ringte toshiba kundeservice og hørte hva de hadde å tilføye, viser seg at dette ikke har noe med strømbegrensninger å gjøre. De som hadde pc'n min på service skal visstnok ha glemt å "sette opp" det nye hovedkortet, uten at jeg fikk noe nærmere forklart hva det betyr. Han påstod også at det var noe som måtte gjøres på et "verksted". Noen som vet hva han snakker om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...