Gå til innhold

Oppgradere eller kjøpe nytt?

Anbefalte innlegg

Sist jeg kjøpte pc, i 2005 en gang, så var det med tanke på at jeg skulle kunne oppgradere etter et par år. Så nå sitter jeg her uten å ha fulgt med på utviklingen på en god stund. Trenger litt hjelp så jeg ikke slenger penger ut vinduet. :)

Dette er det jeg har nå

Hovedkort: ASUS A8N-SLI Deluxe Beholdes

Skjermkort: POV Geforce 6600gt Byttes ut, men i hva?

Minne: KinstonHX 3200 2x512mb Legge til eller bytte ut?

Prossesor: AMD Athlon64 3200+ Beholdes eller bytte ut?

Pc`n skal brukes til spilling. Så den kan holde et par år til...

Har tenkt på å legge til et sett med Kingston brikker, men må de være av samme sort? Tenker også at jeg skal kjøpe to 8800gt kort etterhvert, og kjøre Sli, er det noe vits? kan vel tenkes at jeg legger i en 6000kr på det her.

Endret av Manahmanah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du skal bytte ut skjermkortet, bør du gå for et PCIE kort, da må du bytte hovedkort som fører til at du må bytte CPU. Som igjen fører til at du bør bytte ram. Beklager å måtte si det, men det oppsettet der er ikke så veldig oppgraderingsvennlig :S

Eventuelt kan du kjøpe mer ram, å overklokke prossesoren som en billigere løsning :p

Rett meg viss jeg tar feil her noen.

Endret av alex503
Lenke til kommentar
Dersom du skal bytte ut skjermkortet, bør du gå for et PCIE kort, da må du bytte hovedkort som fører til at du må bytte CPU. Som igjen fører til at du bør bytte ram. Beklager å måtte si det, men det oppsettet der er ikke så veldig oppgraderingsvennlig :S

Eventuelt kan du kjøpe mer ram, å overklokke prossesoren som en billigere løsning :p

Rett meg viss jeg tar feil her noen.

8663028[/snapback]

Det er da PCIE støtte på hovedkortet mitt?

Lenke til kommentar
Sist jeg kjøpte pc, i 2005 en gang, så var det med tanke på at jeg skulle kunne oppgradere etter et par år. Så nå sitter jeg her uten å ha fulgt med på utviklingen på en god stund. Trenger litt hjelp så jeg ikke slenger penger ut vinduet.  :)

Dette er det jeg har nå                 

Hovedkort:    ASUS A8N-SLI Deluxe Beholdes

Skjermkort:  POV Geforce 6600gt   Byttes ut, men i hva?

Minne:          KinstonHX 3200 2x512mb Legge til eller bytte ut?

Prossesor: AMD Athlon64 3200+ Beholdes eller bytte ut?

Pc`n skal brukes til spilling. Så den kan holde et par år til...

Har tenkt på å legge til et sett med Kingston brikker, men må de være av samme sort? Tenker også at jeg skal kjøpe to 8800gt kort etterhvert, og kjøre Sli, er det noe vits? kan vel tenkes at jeg legger i en 6000kr på det her.

8662972[/snapback]

For å kjøpe RAM som ikke "må" kastes etter ett år så må du ha nytt hovedkort med støtte for DDR2, og da må du også ha ny prosessor av en annen sokkel, og da må du også ha nytt hovedkort..

Det er nok desverre en ond sirkel. Du må bare prioritere selv...

Kan sette opp ett oppsett, gi meg ett par minutt.

Lenke til kommentar

Du har PCI-express ja, to stykk

Uansett hvis du vurderer å kjøre 8800gts i Sli så blir prosessoren en voldsom flaskehals. Det blir den forsåvidt med en 8800gts også.

I tillegg er det ikke så veldig lett å få tak i noen god s-939 nå om dagen, og det blir stadig færre. Brukt er en mulighet da

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Hei.

Det er fint mulig å oppgradere noe nå.

Vil få en del bedre ytelse, men regn med at neste gang det blir snakk om oppgradering bør det meste byttes.

Kan komme med tips til evt. deler, men fint hvis du har noe ca. budsjett.

EDIT: Så du nevnte en pris på rundt 6000.-

Da tror jeg faktisk du vil få mest for pengene med å kjøpe nytt.

Den handlevogn som var satt opp av Sn0dig er sikkert grei.

Når det gjelder AMD er for tiden Intel sine prosessorer i den prisklassen bedre ytelse på.

Så anbefaler å gå for Intel.

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

Ypperlig! Og takk skal du ha. Ser jo det at oppgraderingen bare er tøv. I allfall med budsjett på 6000kr.

Kunne ikke ha satt opp en AMD maskin og? :)

8663358[/snapback]

Du tjener mye på å velge Intel nå for tiden.

Ser bra ut det der, men jeg ville vudert et annet hovedkort.

f.eks. https://prisguiden.no/product.php?productId=58671

Mulig du også trenger ny PSU

Det var da snakk om å holde prisen nede...

Edit: Byttet prosessor med E6400 og la til PSU.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Mitt forslag er å vente litt til enda. Spel som vil krøple den maskina du har idag finnes ikkje enda. Eg ser fram til hausten eller mot jul at då kan det bli ein fin periode for deg å oppgradere.

Eg har idag 3ghz p4 med 2 gigabyte ram og geforce 7800gs. Alle spel går kjempefint, utanom Supreme Commander :p

Lenke til kommentar
Mitt forslag er å vente litt til enda. Spel som vil krøple den maskina du har idag finnes ikkje enda. Eg ser fram til hausten eller mot jul at då kan det bli ein fin periode for deg å oppgradere.

Eg har idag 3ghz p4 med 2 gigabyte ram og geforce 7800gs. Alle spel går kjempefint, utanom Supreme Commander :p

8663739[/snapback]

6600GT og 1GB RAM er en del verre en 7800GS og 2GB RAM.

Han hadde hatt store problemer med å få bra fps i f.eks Raibow Six: Vegas med det oppsettet han har nå.

Lenke til kommentar

Selv har jeg 6600GT, og har prøvd både 6800 og 7800GT i samme maskin.

Jeg har nesten samme oppsett som deg med 3200+ 1GB ram osv, og det er merkbart at skjermkortet er det som sliter mest med nyere spill.

Om du kjøper et 8800 kort vil du ha et kort som overgår hva prossessor og minne kan følge opp med, men du puster nok også liv i en gammel skrott. Eventuelt kan du oppgradere "resten" om en 6-7mnd.

Lenke til kommentar

8663739[/snapback]

Støtte 100 %. AMD's K10 (Barcelona m.fl) kommer utover høsten, både dobbelt- og quadkjerne. Intel vil sette ned prisen på flere av sine CPU-er i løpet av juli (sikkert også senere). Intel brikkesett som håndterer DDR3 og "Penryn" (45 nm) er akkurat kommet. Bedre pris og bedre utvalg av mellomklasse DX10 kort vil også være tilfelle.

Så når man har noe som fungerer brukbart, er det rette tida for å ha is i magen.

Eventuelt å kjøpe et GF 8800 GTS kort nå, og skifte resten på høstparten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...