Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier bråker - Avslag i leie?

Villmink

Anbefalte innlegg

Heisann

Huseieren driver å bygger om lokalene i første etage, noe som medfører endel støy som begynner å gå meg på nervene, særlig nå som jeg har en rekke eksamener. Ser av husleieloven §5-2 at utleier plikter å opprettholde ro og orden og at det er anledning til å kreve avslag i leie etter §2-11. Hvor mye er det rimelig å kreve i avslag i slike saker? Arbeidene foregår mandag til fredag fra mellom 0700 og 0900 til mellom 1600 til 1800 på ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen juridisk erfaring, men utfra hva jeg tror er normalt i slike saker så kan du ikke kreve noe for den tiden som allerede har gått dersom du ikke ved tidligere anledning har gjort utleier oppmerksom på at bråket er forstyrrende.

Om spørsmålet ditt egentlig er "hva kan jeg kreve i avslag for de neste X ukene dersom jeg tar det opp med utleier" er jo skane litt annerledes.

Igjen så har jeg ikke noe særlig erfaring med slike ting, men på hyblene min familie leier ut har vi feks sagt halv leie ved spesielle tilfeller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Jeg har ingen juridisk erfaring, men utfra hva jeg tror er normalt i slike saker så kan du ikke kreve noe for den tiden som allerede har gått dersom du ikke ved tidligere anledning har gjort utleier oppmerksom på at bråket er forstyrrende.

8664695[/snapback]

Det låter veldig rart. :)

Husleielovens §2-11: "I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. (..)"

Han har altså krav på avslag den tiden mangelen er der, altså så lenge det bråker. Ellers må leier reklamere på mangelen innen "rimelig tid", og det virker som om trådstarter vil ha sitt på det tørre i dette tilfelle.

Vanskelig for oss å si hva som er et passende avslag, men halv pris virker etter trådstarters beskrivelse ikke som et ublu krav.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Kan aldri tenke meg at du får noe avlsag for normal støy som følger med ombyggingen. Er det derimot snakk om urimelig mye støy kan det stille seg noe annerledes.

8686768[/snapback]

Hvor i loven skilles det mellom disse tingene? Med mindre det var avtalt at trådstarter skulle bo på en "byggeplass" og derfor fikk rimelig leie, er det vanskelig å forestille seg et scenario der det ikke foreligger en mangel (og grunnlag for prisavslag) når utleiers vedlikeholdsarbeider medfører at det er umulig for leier å lese til eksamen.

Lenke til kommentar

Det låter veldig rart. :)

Husleielovens §2-11: "I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. (..)"

Han har altså krav på avslag den tiden mangelen er der, altså så lenge det bråker. Ellers må leier reklamere på mangelen innen "rimelig tid", og det virker som om trådstarter vil ha sitt på det tørre i dette tilfelle.

8685040[/snapback]

Jeg vil si at rimelig tid i denne sammenheng er med en gang lyden ble plagsom. Man kan ikke sitte på rommet sitt i 2 uker og vente på at bråket skal gi seg før man sier ifra, for deretter å kreve erstatning for de 2 ukene i ettertid. Selvfølgelig kan det ha gått noen dager før han fikk fatt i huseier, men det å søke om erstatning for 3 feks. dagers bråk tror jeg kan bli vanskelig.

Lenke til kommentar
Har ikke tatt det opp ennå. Tenkte jeg skulle finne ut hva jeg burde kreve først.

8664159[/snapback]

Hva du burde KREVE? Ærlig talt, du bør ikke kreve noe. Spør om dette kan løses på noen måte, for meg virker det som du kun ønsker avslag i husleien.

Lenke til kommentar
Kan aldri tenke meg at du får noe avlsag for normal støy som følger med ombyggingen. Er det derimot snakk om urimelig mye støy kan det stille seg noe annerledes.

8686768[/snapback]

Hvor i loven skilles det mellom disse tingene? Med mindre det var avtalt at trådstarter skulle bo på en "byggeplass" og derfor fikk rimelig leie, er det vanskelig å forestille seg et scenario der det ikke foreligger en mangel (og grunnlag for prisavslag) når utleiers vedlikeholdsarbeider medfører at det er umulig for leier å lese til eksamen.

8686989[/snapback]

§ 5-4 regulerer utleiers adgang til å gjøre forandringer i husrommet. Usikker på om dette kun gjelder den aktuelle leilighet. Ordlyden kan tyde på det.

Utleier har uansett plikt til å sørge for at boligen/leiligheten er i kontraktsmessig stand, samt å sørge for vedlikehold slik at mangler ikke oppstår. Slikt arbeid kan naturligvis medføre en del støy. Dersom dette ikke er mer enn normalt mener jeg leietaker ikke har rett til å gjøre gjeldende noen mangelsbeføyelser.

Støyen er innenfor normal arbeidstid. I dette tidsrommet bør det være fullt mulig for leietaker å lese et annet sted.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok dette er litt mer bråkete enn normalt vedlikeholdsarbeid. Det er en total ombygging av første etage han holder på med. Murvegger rives og enkelte dager er det boring i veggene som forplanter seg i hele bygget. Det er til tider umulig å føre en samtale på grunn av bråket og det er som sagt svært vanskelig å konsentrere seg om lesingen. Naboen min jobber 5-skift og kan bare glemme å få sove om formiddagene så han er selvfølgelig også plaget av bråket.

Lenke til kommentar
Det argumenteres altså med at den støyen som følger av utleiers vedlikeholdsarbeid på leieobjektet er en mangel i husleielovens forstand - som berettiger et krav om nedsatt husleie.

Det kan det vel være ? For å kunne si noe om det så må man vel eventuelt se på rettspraksis ??

Hvis det evnetuelt skal være snakk om en reduksjon i husleie så ville jeg kjørt dette som en separat sak, dvs jeg ville betelt den ordnære leien punktlig og uten forsinkelse eller endringer, og så ville jeg satt fram et krav om tilbakebetaling for støy og så vil jeg eventuelt ha argumentert for dette.

Avslagets omfang ? Uten å vite så mye om det så ville jeg kanskje gjette på 25-50 %

Det vil være svært viktig at leietaker ikke bare reduserer innbetalingene ut fra eget initiativ ettersom dette vil være kontraktsbrudd.

Skal man kunne si noe mer konkret så vil jeg mene at man må gå gjennom rettspraksis for tilsvarende tilfeller.

Lenke til kommentar

Det vil være svært viktig at leietaker ikke bare reduserer innbetalingene ut fra eget initiativ ettersom dette vil være kontraktsbrudd.

8716210[/snapback]

At man skal forvente at utleier agerer ut fra eget initiativ mener jeg er optimistisk. Man må gi beskjed. Utleier kan hanle i den tro at ingen er hjemme på dagtid når leietakere er i jobb.

For å sette ting litt på spissen så kan man ikke ha en vannlekasje på badet i en måned for derettter å si ifra og forlange tilbakebetalt leie. Jeg mener man bør si ifra med en gang problemet oppstår. Jeg kan ikke skjønne annet enn at å si ifra så raskt som mulig er i alles interesse i denne saken

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...