Gå til innhold

DVD-toll-tull

PcProffen

Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe en samling dvd'er som koster 27 doller per stykk, men en får alle 6 platene i serien for 105 om man kjøper dem samlet. Vel og bra, bortsett fra at jeg bor i landet hvor vesener med intellektulelle egenskaper på høyde med musling og bobletang skriver lovene. Det jeg er sikker på, er at dvd skal være tollfritt. Så finner jeg ut om 200kroners grensen; kjøper jeg til en verdi under 200, skal det ikke regnes moms & toll. Det jeg skal kjøpe blir ca. 730-750 spenn, men jeg mener å ha lest dette halvåret et sted at 200 grensa er gått opp til 1000. Jeg GIDDER ikke betale først for varen i et land, så moms & toll her. (Som i seg selv ville blitt mye dyrere enn selve varen. HEIE NORGE :D ) Er et noen som kan avkrefte/bekrefte dette med 200/1000 kroners grensa?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er ikke blitt 1000 kroners grense enda,men di snakker om og gjøre det om fra 200 til 1000 på nyhetene i dag.så du kan jo vente til over nytt-år

Hvis toll-fri-grensen skal økes vil det tidligst skje om et halvt år. De klarer ikke å bestemme noe slikt, og deretter sette det ut i liv før tidligst om 6 måneder, men antagelig ikke før om 1 år...

Lenke til kommentar

Kjenner du noen som jobber eller som er "over there" på ferie el.l så har de sikkert plass i kofferten for etpar filmer.

Jeg betalte kr. 160 for LOTR pakka med 4 DVD'er. I Norge må folk ut med kr. 320 -360 for noe som i tillegg har dårligere kvalitet på lyden...

Sick!

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt så mye fra utlandet, og spesielt USA at jeg kan (dessverre) at om toll & tull! Norge er noe dritt... Først tar de opptil 50% skatt på det du tjener (si du tjener 1 mill i året.. du får 500.000 utbetalt!!! JÆVLER!!!) og så, i tillegg, tar de overbetalt for dvd filmer fra utlandet... ER DET MULIG??? Ja... Norge kan gjøre det de vil, når dem vil, og AKKURAT sånn som de vil - fordi nordmenn er sære, svake idioter som lar seg bæsje på! <- Dette betyr at, da disse "grensen" kom var det omtrent INGEN som klagde! Hadde ALLE klaget hadde denne grensen aldri blitt opprettet! For et par år siden var grensen 500 kroner... Da husker jeg at jeg kjøpte MYE fra utlandet.. Da den ble 200 spenn slutta jeg å handle fra utlandet... Så, jævlene (staten) har faktisk klart å "drite" på denne lille importfikserte gutten. Klart, jeg kjenner jo flere som bor i USA nå, så jeg har ingen problemer med å få dem til å kjøpe dvd'er til meg! ;) Det er bare det at jeg skulle så gjerne ha gjordt det SELV! Det er faktisk enklere å bare finne en film man liker, (eller 10!!!) og bare bestille, enn å be en venn i USA gå i butikken, overføre penger til han osv.... Hvorfor vil vi ha dvd filmer fra USA? Jo, fordi da får vi filmene FØRST, og de har BEST kvalitet! Sone 1 filmer har minst støy, de beste menyene, og på toppen av det hele, de er BILLIGST i USA! Jeg finner daglig filmer på nett som koster rundt 100 lappen! JEG VIL HA! Men neida!!!!!! Jeg kan ikke bestille de jævla 10 filmene jeg vil ha, for med en gang de kommer til sug-meg-hardt landet (Norge) blir de plutselig dyrere som faen! Jeg er så lei! Så utrolig LEI av dette her!!!! Norge tar penga våre (skatt på lønningene våre, bompenger overalt osv osv osv) og lover gull og diamanter tilbake (gratis sykehus, bra veier osv) - men hva får vi? Ikke en dritt omtrent! Vi får lange sykehus køer, med mindre vi har fått et bein kappa av da, da syr de det på igjen, gratis vil å merke! Men jeg mister ikke ben daglig, og vil kjøpe USA dvd filmer for faen! Dette er FOR surt!!!! Hva er konklusjonen? Norge suger!!!!!! Og jeg vurderer seriøst å flytte til et annet bra land, som fks. Finland (Sverige er også bra) - I disse landene er toll og tull (hehe, sverige "tull" ...!) noe HELT annet enn hva det er i Norge! (=Helvete!)

Og tro det eller ei, det er menneskene som bor i disse andre landene, som har vært med på å gjøre landene så bra som de er! I Finland & Sverige (to eksempler) tør folk å SI IFRA når ting blir fucka (la oss si at Sverige får en teit tollgrense på 200 kroner som i jævla Norge!) så sier folk ifra og man får en forandring! Men i Norge? Nei nei, ingen sier ifra selvom en pakke nudler som alltid har kosta 5 kroner plutselig går opp til 20!!! Det er fakta. Prisene på videoutleie har gjennomsnittlig steget til 50 kroner pr. film de siste åra... Det er ikke lenge siden det kosta 10 kroner å leie en jævla film! Jeg har fulgt med på priser på ting og tang de siste åra, og det er ikke en særlig positiv utvikling i dette landet her......

Flytt gjerne innleggene til et annet forum! Vet ikke om dette helt går under "Lagringsmedia" lenger... :)

Mvh.

Sint skattebetaler

Lenke til kommentar

Ja desverre så gjør de det og de er vist i sin fulle rett til det også skal man tro enkelte utsagn . De sier selvsakt at de må ha beløpet for å gjøre beregningen men alle greier da å se om en pakke koster over/under 200 kronerpå ett sekund .

Jeg har en kompis som kjøpte noe på Apple Store , faktisk ikke så lite han har handlet der heller men så skulle han ha den dere D-Link Blåtann adapteren som Apple/D-Link har laget og den er det bare Apple Store som selger .

Da er det TNT som har tatt over frakten og de skal ha TOLL/MOMS og heile pakka på en ting som Apple Store har solgt fritt levert på døra her i Norge . Han tar kontakt med Apple og de sier at han skal bare ikke betale (sier også at han bare kan nekte for det er ikke rett) , ber ham ringe TNT for at de skal roe seg ned å ta kontakt med Apple Store for at de skal fikse det .

Nei da TNT så lur de er gidder ikke ringe Apple Store for de vet at de da aldri vil få penger de ikke har rett til , de sier til min kompis at alt er greitt . De sender hele saken til inkasso for lusne 260-270 kroner for noe de har fått betalt av Apple Store å bringe til Norge uten at kunden skal betale en dritt . Min kompis tør da ikke gjøre noe annet en å betale pengene ........ det er da F til greier da . :evil:

Lenke til kommentar

For å kludre ting litt mer til:

Vi snakker her egentlig om 2 ting.

1. Toll og moms som staten tar.

2. Det ... gebyret som posten, TNT eller et annet firma tar

for å fylle ut et skjema for fortollinga.

Det latterlige er at selv om tollen skulle vise seg å være kr. 0,-

så tar posten allikevel kr. 160,- (tror det er gått ned litt) for å fortolle

pakka mi, så det er ikke bare staten som har skylda.

Men... for å spre litt glede:

Tollvesenet holder på med å lage et system for å fortolle sine egne

saker på internett. Ryktet sier at det skal være klart i januar, så

da er det sikkert klart neste sommer. Da vil det bli mye enklere å

shoppe dvd'er o.l. i utlandet, siden posten ikke kan ta gebyr for fortolling.

Lenke til kommentar

mm.. enig med alle innleggene over.

Det sitter altfor mange paragraf ryttere i stortinget og

prakker å oss enhver j'!"% skatt som de kan finne på.

Uansett har du funnet noe å tjene litt penger på, så kan du banne

på at de skattlegger dette.

Hugger du ved for å spare litt penger på de sinnsyke

strømprisene som Staten eier 50% av.

Ja så må du til og med betale skatt for den veden du selger til

naboen din som er 80år og har brokk og leddgikt.

Hvis du ikke gir veden til vedkommende..

Uansett hvor mye vi betaler i skatter og avgifter,

så er veier dårlige, helsesektoren inneffektiv og ikke minst

minnes alle de små familiene som må leve på brød og ost igjennom

jul og nyttår.

Uansett ha en fortsatt fin jul og et Godt Nyttår!!!

Lenke til kommentar

hmm... enig, enig, enig... hvem er vel ikke det? jeg synes vi skal protestere, gå i tog opp til Stortinget osv. og gjøre som andre som ikke er enige, da får vi ihvertfall ytrett vårt ønske... da mener jeg ikke bare marjsere opp karl johan bare for den fille saken (er tross alt ikke verdens undergang), men for å demonstrere mot latterlige regler og lover...

Lenke til kommentar

"Obs ikke bestill i fra USA du får gebyr uansett om pakken koster under 200kr. Drittfirmaet som har tatt over posten fra USA tar gebyr uansett."

nekt å betale - dem gir seg...

avsender betaler porto for at DU skal få pakken... (DET er tjenesten dem/du betaler for)

disse "gebyrene" er bare et påfunn for å skvise mer penger av deg.

ring/si ifra til fraktselskapet at du ikke aksepterer slike påfunn , og har betalt for leveringen. "fortolling" ingen oerraskelse hos frakselskapet , og gratis i de fleste andre land. (frakten innholder tross alt det som skal til for å levere varen fram)

Lenke til kommentar

PCPROFFEN. Jeg har muligens løsningen på problemet ditt. 8) Send meg en "personlig melding" ,samt liste over hvilke filmer du skal ha tak i så skal jeg sjekke det opp og gi deg noen gode tips. Handler mye DVD`r fra USA og sliter faktisk ikke med posten :evil: eller tollvesenet :evil: i det hele tatt.

Graveyard85 8)

Lenke til kommentar

[quote name=Uansett hvor mye vi betaler i skatter og avgifter' date='

så er veier dårlige, helsesektoren inneffektiv og ikke minst

minnes alle de små familiene som må leve på brød og ost igjennom

jul og nyttår.[/quote]

Pluss at skolene og skolesystemet er forferdelig :evil:

Lenke til kommentar
Jeg har bestilt så mye fra utlandet, og spesielt USA at jeg kan (dessverre) at om toll & tull! Norge er noe dritt... Først tar de opptil 50% skatt på det du tjener (si du tjener 1 mill i året.. du får 500.000 utbetalt!!! JÆVLER!!!)

Det er ikke bare det. Du har "arbeidsgiveravgift" som ikke er annet en et forsøk på å dekke over skattetrykket på 14.1%. Dette kunne like gjerne vært trekt direkte fra lønna di i form av inntektsskatt. Den gjennomsnittlige nordmann betaler kanskje rundt 33% skatt på vanlig inntekt og ender altså opp på rundt 47%. I tillegg betaler du 24% moms på varer og tjenester => sitter igjen med ca 43%. I tillegg finnes det forskjellige særavgifter og toll, f.eks årsavgift for bil, omregistreringsavgift, importavgifter for bil, "dokumentavgift" for omsetning av bolig ++. Alt i alt tipper jeg at den gjennomsnittlige nordmann sitter igjen med et sted mellom 25%-30% i netto av det arbeidsgiver betaler deg! Tenk på det dere...

Lenke til kommentar

Jeg bare sitter igjen med følelsen jeg alltid har hatt om norge & dets idiotiske toller, tuller og andre skatterfaenskaper: JÆVLER!!!!!!!!!!!!!!

Hvis vi alle går sammen og styrter regjeringen på en eller annen måte.... *gni seg i hendene og smile onskapsfullt*

:evil:

Lenke til kommentar

Wow. Jeg er visst ikke den eneste med diverse meninger om dette toll-tullet. Bra er det, om nå bare en av oss var blandt de folkevalgte og kunne gjort noe med dritten... Finns det noen linker som viser till den planlagte selvfortollings-sida, eller info om den?

Disse reglene er jo til å bli gal av. Jeg har sjekka litt rundt og lest gamle avisartikler o.l, og vet ærlig talt ikke om jeg skal le eller gråte.

Fakta:

- I år 2002, kan en borger av kongeriket norge IKKE kjøpe en vare fra et annet lrike til en verdi over 200NOK over nettet. Gjøres dette, vil myndighetene/staten/*kremt* AP kaste seg over deg, påtvinge deg og tollere som heller burde brukt tida på å stoppe nakrosmugling o.l, masse papirarbeid I TILLEGG TIL at du må ut med 24% moms på en vare som det allerede er betalt frakt OG fullpris for. Som om ikke det var nok til å skremme vettet av enhver velfungerende person med ønske om kontroll på økonomien, så slenger de på et tollgebyr fra posten på mellom 100-160NOK.

Heldigvis skal jeg utendlands for en måneds tid i mars, og kan dermed bestille evt. pakker til min adresse der. UTEN TOLL! UTEN MONS! HERREN VÆRE LOVET!

Uansett, dette her skal jeg skrive noen avisinlegg om når jeg har kommet meg fra nyttårsfeiringen. Jeg er fremdeles interresert i å vite om måter man kan unngå toll/mons på pakker. Åpen for allt opp til bombetrusler mot post/tollkontorer. Det rare er, jeg kjøpte ringenes herre fra amazon for en måned siden; ingen toll. Men så snakket jeg med en som hadde gjort det samme, og han måtte betale toll. Ble han lurt?

Lenke til kommentar
"Obs ikke bestill i fra USA du får gebyr uansett om pakken koster under 200kr. Drittfirmaet som har tatt over posten fra USA tar gebyr uansett."

nekt å betale - dem gir seg...

avsender betaler porto for at DU skal få pakken... (DET er tjenesten dem/du betaler for)

disse "gebyrene" er bare et påfunn for å skvise mer penger av deg.

ring/si ifra til fraktselskapet at du ikke aksepterer slike påfunn , og har betalt for leveringen. "fortolling" ingen oerraskelse hos frakselskapet , og gratis i de fleste andre land. (frakten innholder tross alt det som skal til for å levere varen fram)

Funker dette? Venter nemlig på en pakke fra amazon til en verdi av ca 15-1600 spenn... Som inneholder DVD'er og Bøker...

Funker det om jeg nekter å betale, og ringer dem og klager? Noen andre forslag for å unngå å betale gebyrer o.l.?

Lenke til kommentar

@ThomasWH

Det er ingen som tvingar deg til å bu i bobletanglandet. La oss som likar å bli rumpemassert få lov til det. La Noreg vere ein friplass for rumpemassasje, det er tross alt ikkje så stort. Dette fine Utlandet er mykje større, og har sikker plass til deg og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...