Gå til innhold

Farger i et svart-hvitt bilde

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg hvordan folk får til å lage bilder som er i svart-hvitt, men enkelte elementer (feks. en genser) er i farge? Noen kameraer har vel denne funksjonen, men ikke mitt.. skulle gjerne lært dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen kamera som har denne funksjonen så vidt jeg vet. Jeg vil anbefale på det sterkeste at du anskaffer deg "Adobe photoshop cs3" som er et godt redigeringsverktøy. Med litt lek og morro og noen timer senere med dette programmet, så vet du helt sikkert åssen du skal få til dette...

se også på turtorials på nettsider: pixel2life

programvareskolen

Lenke til kommentar

Dersom du ikke er interesert i å bruke en masse penger på Photoshop CS så er gratisprogrammene Paint.net og Gimp fult brukbare for å gjøre dette + mye annet morro med bildene. Er du fersk på billedbehandling vil jeg foreslå å prøve deg fram på Paint.net. Fenger dette så kan du vurdre om du vil betale for å få mere funksjonalitet. Mange begreper og funksjoner er ganske like i de forskjellige programmene så tiden du bruker på Paint.net er ikke bortkastet.

Forslag til fremngangsmåte (funker i paint.net, gimp, photoshop og andre programmer som bruker lag) :

Åpne bilde og finn oversikten over lag (Layers), den er lett synlig i Paint.net. Kopier lag (Duplicate layer), da sitter du med bildet i to lag.

Velg øverste lag og gjør dette til sort/hvit (Adjustments->Black and white i Paint.net). Bilde vil nå bli sort/hvit, men i lagoversikten vil du se at fargebildet ligger under.

Du skal nå bruke viskelær på det øverste laget for å gjøre deler av sort/hvit bildet gjennomsiktig og vise frem fargebildet i laget under. Dette er pirkearbeid, du har en angre knapp - den er kjekk å ha. Begynn med stor størrelse på viskelæret (pensel størrelse/brush size). Gå over til mindre pensel mot kantene og gjerne zoom godt inn på bildet.

Når du er fornøyd må du slå sammen lagene (Image->flatten) og lagre bildet.

Endret av ahaf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...