Løve Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Les før du tenker "ZOMG noob-spørsmål!" Jeg har alltid lurt på hvordan en datamaskin egentlig fungerer. Jeg vet jo selvfølgelig alt det som er "vanlig" å vite, altså hva forskjellige komponeter gjør og hvordan de virker osv. Men når det er snakk om hvordan en datamaskin fungerer er det som regel ganske simple forklarlinger man får sånn som at "Datamaskinen sender data til de forskjellige komponentene, hvor det og det skjer da og da". Men dette forklarer egentlig ikke så veldig mye, og jeg føler ikke at det gir noe utdypende svar på det jeg lurer på, siden jeg alt vet dette, og at det er ganske simpelt. Men det som har plaget meg er det at allitd blir nevnt at datamaskiner behandler data med 0er og 1ere, men hvordan fungerer ting så videre? Hvordan får man dette ut til noe som blir lesbart for mennesker, og hvordan klarer maskinen å gjøre noe med alle disse tallene? Hvordan forstår den dem? Jeg vet jo at CPUen består av transistorer som er enten av eller på (0 eller 1). Men hvordan får man så noe ut av disse lange kombinasjonen med av og på? Når man lærer i matta om det binære tallsystemet så gir jo forskjellige kombinasjoner av 0 og 1 tall og bokstaver hvis man oversetter dem, men hvordan bruker datamaskiner dette til noe? Og ang. programmering, hvorfor er det så mange forskjellige språk når alt sammen ender opp med å bli binærtall igjen? Tror dette var alle spørsmålene mine... Hadde vært veldig fint hvis noen hadde noen litt gode, utdypende forklaringer ala Simen1. Jeg har lest rundt på forskjellige sider som How stuff works og Wikipedia, men synes det blir for mye av de simple modellene som jeg nevner over. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Synes selv how stuff works alltid går godt i dybden så lenge man gidder å nøste seg dypt nok. Synes denne gir et godt innblikk. Også avsnitt 5 i denne artikkelen viser litt om hvorfor prosessoren er bygd opp slik den er. Når det gjelder forskjellige programmeringsspråk så er det rett og slett fordi det er for tungvindt å sitte å kode alt i maskinspråk. At det er mange forskjellige kommer av at de er spessialisert på forskjellige ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå