Gå til innhold

Få laptop batteriet til og leve lenger

Anbefalte innlegg

Når man sitter tilkoblet til strøm er det da fornuftig og ta ut batteriet? eller er det slik at når manskinen står tilkoblet strøm så går det ikke noe "trafikk" innom batteriet?

eller lades batteriet konstant og når det går litt ned så lades det på nytt, da må det da være bedre og ta ut batteriet og la maskinen stå uten når man er hjemme..

noen som vet noe rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når man sitter tilkoblet til strøm er det da fornuftig og ta ut batteriet? eller er det slik at når manskinen står tilkoblet strøm så går det ikke noe "trafikk" innom batteriet?

eller lades batteriet konstant og når det går litt ned så lades det på nytt, da må det da være bedre og ta ut batteriet og la maskinen stå uten når man er hjemme..

noen som vet noe rundt dette?

8662086[/snapback]

FOR GODS SAKES, ikke gjør det! Om du tar ut batteriet mens du sitter hjemme med strømkontakt koblet i og kjører maskinen kan dette skade maskinen siden den ikke har noe sted å gjøre av overflødig strøm! Bedre å ha laptopen på bordet, slik at vifte inngangene får nok luft til å kjøle ned pcen. Batteriet vil alltid bli ladet og holdes oppe på en høyere spenning mens i strømmottaket hvis batteriet er fult, men med en gang pcen er slått av og ikke i strømmen vil spenningen falle ned på en hvilespenning. Mens på denne hvilespenningen er det alltid en sikkerhets funksjon i batteriet som sikrer at batteriet ikke blir ødelagt ved å lade batteriet sakte ut, slik at batteriet alltid er i "bruk" og cellene ikke ødelagte. Så det å noen ganger sitte hjemme og bruke laptopen uten strømkabelen kan være smart, siden det kan hjelpe batteriet å bli sterkere og vare lengre, men pass på å ha kabelen lett tilgjengelig, ettersom du etterhvert vil trenge den. En god regel er alltid å aldri ta ut batteriet mens pcen er på, untatt hvis noe er galt da, og pcen har hengt seg :p ! Pass også på at batteriet blir brukt jevnlig og noen ganger skader det ikke å utlade den og så lade den opp igjen.

Håper det hjelper. :)

Endret av cheesewheese
Lenke til kommentar

Hør HVERTFALL ikke på ostesaken!

Det han sier er tull og tøys! Det finnes IKKE en eneste lader som kjører noe overskuddsstrøm gjennom batteriene!

Batteriene lades til de er fulle, så kjører maskinen kun på laderen! Batteriet synker så litt etter litt og så kommer en bitte liten lading åsså er det fullt igjen! Men det er IKKE dette som skader et moderne batteri! Å klattlade er svært lite skadelig for nye typer batterier og ladere!

Det som derimot skader et batteri nå til dags er varmen fra maskinen!

Dette har vært diskutert her inne opptil flere ganger, men tingen er det beste visstnok skal være å lade batteriet ut til ca 40% og legge det kaldt! Da bevarer du batteriet best!

Men bare det å lade det fullt opp for så la det ligge på pulten hjelper veldig på levetiden til batteriet!

Dette gjør eg, og mange andre her inne! Det er faktisk tryggere enn å ha batteriet i pc'en hele tiden! Man slipper iallfall at det eksploderer etc....

Eneste ulempen med å ha det ute er i tilfelle strømbrudd, noe som fører til bråstopp for maskinen!

Lenke til kommentar

Fant en nyttig artikkel fra en batteriprodusent (Altitec) og vil kort nevne relevante fakta og legge ved en noen linker for mer interesserte lesere:

Nye batterier

Forsikre deg om at du lader batteriet helt opp første gang du kobler det til, og gjerne lader det helt ut etter oppladingen første gangen.

Bruksmønster hjemme

"ideelt bruksmønster er å lade batteriet opp for så å la apparatet si ifra før du setter det til lading igjen" --> Vil tro det betyr at du lader det helt opp og kobler fra strømmen for så å plugge inn ledningen når pc'en sier i fra.

Fant et par nyttige tips til:

- Å ha batteriet stående i pc'en under bruk over lengre tid vil gjøre at batteriet konstant lades opp og dette vil redusere batteriets levetid.

- Batteriet bør også gis mulighet til å bli fullt utladet ca. 1 gang i måneden for de som har bærbare pc'er stort sett plugget i med strøm.

For langtidslagring

Hvis du ikke planlegger å bruke apparatet på en lang stund, anbefaler vi at du tar ut batteriet og lagrer det med 50–80 prosent av full kapasitet. Hvis du lagrer et batteri som er helt utladet, kan det komme i en tilstand som gjør at det ikke kan lades opp igjen. Hvis du lagrer det når det er fulladet, kan batteriet miste noe av kapasiteten og dermed få kortere levetid.

Hvordan det bør langtidslagres

De bør lagres i temperaturer mellom -20 til 45°C, men husk at høyere lagringstemperatur øker selvutladingen. Ta batteriet ut av apparatet og lagre det ved riktig temperatur, gjerne i kjøleskapet.

Her finner du det komplette minikurset:

http://www.altitec.no/om_batterier.php

Et annet sted med 17 tips til økt batterilevetid på engelsk:

http://labnol.blogspot.com/2006/03/10-tips...op-battery.html

Dette understrekes at dette ikke er en fasit på hvordan batteriet skal behandles, men et forslag. Det hersker forskjellige teorier og anbefalinger på markedet. Dell sier for eksempel på sine sider at det ikke hjelper på deres laptop batterier å lade/utlade batteriene regelmessig. Skal du finne den beste måten å behandle batteriet på bør du se etter råd som går igjen i flere tester. Til flere som anbefaler det samme til større blir sannsynligheten for at det hjelper :)

Cheers

Lenke til kommentar
Hør HVERTFALL ikke på ostesaken!

Det han sier er tull og tøys! Det finnes IKKE en eneste lader som kjører noe overskuddsstrøm gjennom batteriene!

Batteriene lades til de er fulle, så kjører maskinen kun på laderen! Batteriet synker så litt etter litt og så kommer en bitte liten lading åsså er det fullt igjen! Men det er IKKE dette som skader et moderne batteri! Å klattlade er svært lite skadelig for nye typer batterier og ladere!

Det som derimot skader et batteri nå til dags er varmen fra maskinen!

Dette har vært diskutert her inne opptil flere ganger, men tingen er det beste visstnok skal være å lade batteriet ut til ca 40% og legge det kaldt! Da bevarer du batteriet best!

Men bare det å lade det fullt opp for så la det ligge på pulten hjelper veldig på levetiden til batteriet!

Dette gjør eg, og mange andre her inne! Det er faktisk tryggere enn å ha batteriet i pc'en hele tiden! Man slipper iallfall at det eksploderer etc....

Eneste ulempen med å ha det ute er i tilfelle strømbrudd, noe som fører til bråstopp for maskinen!

8663774[/snapback]

Lurer på om de innspill som kommer fra tidligere diskusjoner var av personlig erfaring, eller om de var fra kunnskap... ? :hmm: Åssen skal varme ødlegge batteri.... bare lurer. Er ikke batteri elektroner som beveger seg, og beveger ikke elektroner seg raskere når det er varmt? Kaldt batteri funker jo dårlig, akkurat som med våre fingre når vi skriver sms.... noen her som har opplevd en kald vinters natt og prøvd å skrive sms mens de var ute? Det går nesten ikke, man treffer feil knapper, siden fingrene har dårlig bevegelses evne i ekstrem kulde. Det samme gjelder batterier. Alle atomer beveger seg bedre i varme!

Og jeg sa ikke at laderen gir overflødig strøm, så før du disser navnet mitt Jotun, så kanskje få fakta rett! Det jeg mener med overflødig strøm er jo det som du sier, at laptopen (MASKINEN SOM JEG SA, ikke laderen, se selv lenger opp) sender en konstant svak strøm til batteri kontaktene mens den er i laderen, dette er jo for å lade batteriet. Tar man vekk batteriet, så har ikke denne strømmen noe sted å gå. Når batteriet også er ute, så tror laptopen at det ikke er noe strøm mer igjen på batteriet, og gir dermed mer strøm til batterikontaktene. NÅ DET ER DETTE som er det farlige, siden det kan overbelaste lader transformatoren (den store boksen på midten av ledningen til strøm kabelen som konverterer strømmen til riktig styrke osv.) siden pcen vil ha mer strøm. Da blir denne ødelagt, og vips, null lader. Tror du liksom at batterikontaktene skrus av om det ikke er noe batteri der? NEI, de gjør jo ikke det, ved mindre du har en VELDIG ny og avansert laptop som har sensorer i batteri "bayet"/hullet som sier at batteriet er borte (tror ikke de fins engang :hmm: ). Om du tror at batteriet blir ladet med små "så kommer en bitte liten lading åsså er det fullt igjen"? Tror om igjen, selv om batteriet er fult (Det jeg sa om de forskjellige spenningenen i min forrige post her er sant. Når et batteri er i laptopen full ladet, har den en høyere spenning, en maks spenning. Når batteriet ikke er i bruk eller lades går den til en hvilespenning, der den sakte dreneres for strøm. se forrige post for mer detaljer. Den siste posten før denne sier denne dreneringen også er riktig, kalt selvutladning) Disse ladningene kommer konstant. Du har vel hørt at første gangs ladningen (som er det viktigste i et batteris liv. HUSK alltid å lade nye batterier LENGE. Les vedlagt pakking for minimums første ladnings tid). Om disse ladningene kommer i pakker, så blir jo batteriet ødelagt med en gang! Første gangs ladning skal være en konstant ladning.

Og det med eksplosjoner, tror du ikke at pc selskapene har vurdert slike ting og gjort forhånds sikringer slik at det ikke skal skje ved normalt bruk? Om dette så har skjedd, er det pga enten en fabrikks feil (noe som er dumt om du blir skadet, men uhell skjer) eller så er det bruker som har tuklet med maskinen og forandret på noe som styrer strøm kretser. Da blir jo også garanti tatt vekk for tukling med maskin, så det er jo bruker sin feil.

Forresten, slike bråstopper er også ikke så bra for pcer og annet "rafinert" elektronisk utstyr. Noe av mitt desktop utstyr ble skadet en gang av et strømbrudd, siden jeg ikke hadde en UPS. Derfor burde man skaffe seg en UPS for desktoper om strømbrudd er vanlig i ditt nabolag, eller bruke en laptop, MED BATTERI INNI! Det er bare 1/10 000 eller noe sånt at noe utstyr blir skadet av en plutselig strømbrudd, men GUD hvor irriterende det er å være en av de ti tusen. Så ta mitt råd, IKKE ta ut batteriet fra laptopen mens den er på. Lad batteriet ordentlig første gang (da høyner du sjansen for et LANGT levende batteri og du kan faktisk sikre noe sånt som 5 % bedre batterilevetid enn ikke ordentlig første gangs ladede batterier), og pass på at spenningen/hvor mye strøm som er igjen på batteriet alltid går regelmessig opp og ned, slik at batteriet blir brukt. Dette øker batteri livet. Som jeg sa i tildligere post, også noen ganger, lad det helt ut, så lad det opp igjen.

Så jeg vet ikke hvor MYE sikrere det er å ikke ha batteriet i laptopen... :roll: jeg tror ikke det er det. Men om dere ennå insisterer på at jeg tar feil, så vær så god. Det er ikke min laptop som må byttes ut etter litt over et år kanskje. Jeg planlegger å ha min laptop i ihvertfall 2-3 år til :D . Og det gjelder ikke bare laptopen, men også utstyret som fulgte med, som for eksempel laderen :whistle:

Takk til de som gadd :innocent: å lese HELE innlegge mitt :p. Vet det var langt, men jeg fikk sagt mitt poeng. Over and out!

Endret av cheesewheese
Lenke til kommentar

uten å såre noen, så skal jeg hjelpe cheesewheese og andre å få fakta rett her :)

For det første, det er helt trygt å kjøre pc'en på strøm uten batteriet i. Pc'en vet om det er ett batteri der eller ikke, blant annet fordi batteriet har innebygd elektronikk som kommuniserer med pc'en som cheesewheese etterlyser. I tillegg til å fortelle pc'en at det finnes et batteri der, forteller denne elektronikken hvor mye strøm som finnes på batteriet, og kan også si noe om hvor slitt batteriet er.

Secondly, strømforsyningen i laptopen prøver aldri å påtrykke mer strøm enn det maskinen trekker. Elektronikken er faktisk kommet så langt i dag :) Ingenting vil eller kan ta skade av å kjøre maskinen uten batteri.

til sist, hva ett batteri er og hvordan det fungerer. Det er korrekt at strøm er elektroner i bevegelse. Det er imidlertid ikke riktig at strøm går fortere når det er varmt. Resistansen i en leder er proporsjonal med temperaturen, det vil si jo varmere det er, jo større motstand er det i lederen, og den leder mindre strøm. Du kan se det for deg som om du hadde en vannledning som ble trangere når det ble varmt.

Ett batteri er ikke elektroner i bevegelse, men to eller flere metallplater (tynne) adskilt av ett dielektrisk materiale, der platene på minussiden har overskudd av elektroner, mens platene på plussiden har underskudd, og det er det "trykket" som blir skapt av elektronoverskuddet på minussiden som skyver elektroner fra den ene siden til den andre (gjennom den elektriske kretsen). Både metallet og det dielektriske materialet er finurlig utviklede kjemiske stoffer, og som det blir foreslått lenger oppe her, så vil batteriets evne til å ta ladning gradvis svekkes i høy temperatur.

For å summere ting som har blitt sagt i tidligere diskusjoner, ett laptop-batteri av Litium-Ione-type (slik som alle moderne batterier) vil vare lengst mulig hvis man lader det ca 40% fullt, tar det ut av maskinen og oppbevarer det forholdsvis kjølig.

Håper dette var opplysende fakta fra en som forhåpentligvis er ferdig utdannet elektroingeniør om to år :)

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Tror cheeseweese må lære seg litt grunnleggende elektro før han disser andre som faktisk kan bitte litt om elektro... Det du skriver i det siste innlegget ditt er så merkelig og latterlig at eg har ikke ord.....

Men den diskusjonen får man ta en annen plass!

Hilsen en som er ferdig automasjonsingeniør om to år med samme pensum som første år på elektroingeniør... Men som allikevel ikke tror han er gud her.....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Forresten: Jeg har en pc som er 4 år: batteritid tett opp mot 4 timer, orginalt: litt over 4 timer

En pc som er 2 år: batteritid 20 minutter mindre enn ny

Og en som er 1/2 år, batteri så godt som nytt!

Ventle: Bra og innholdsrikt innlegg som forklarer det som trengs på korrekt og seriøs måte! Honnør!

Lenke til kommentar

det høres for meg da ut som det lønner seg å bruke pc'en uten batteri så lenge det ikke trenger å lades når det er koblet til strøm. ved regelmessig bruk av batteriet, minimum et par ganger i mnd.? så holder det seg vel optimalt?

Lenke til kommentar

Eg har brukt batteriet masse eg, men eg er flink å ta det ut hver gang eg absolutt ikke trenger det!

Sitter ikke hjemme og spiller tunge spill med batteriet i, og tar det ut på skolen hvis eg har laderen koblet i allikevel....

Nå er det veldig lett å gjøre det på spesielt den første og den siste, ikke alle det bare er å nappe ut av!

Men anbefales! har dog aldri lagt noen batterier i kjølå! hehe

Tenkte dog på det etter tips i en annen tråd eller et nyhetsoppslag da eg har en pc som stod som server en stund....

Men men... Den eldste pc'en har eg forøvrig ikke alltid være like flink med det, først de siste årene.... Men bare det hjalp veldig! Ble liksom ikke noe særlig dårligere....

Edit: Litt lenger innlegg... og litt leif!

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Du kan la maskinen stå både på og av uten batteriet tilkoblet! Men skal du bruke den må du ha laderen i ;)

Det går ikke an å "lade" an maskin uten batteri ;) Men det er ingen problemer what so ever med å ha maskinen avslått, batteriet ute og laderen tilkoblet!

Men en ting du kan tenke på: Hvis batteri er ute, maskin er i kvilemodus og du fjerner laderen, da slår den seg helt av, og du må starte den helt på nytt neste gang du slår den på!

Håper det var litt oppklarende!

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

*popcorn*

Hehe, jeg tror den gylne regelen er å følge hva som faktisk står i brukermanualen. Uansett type batteri, teknologi eller utstyr som benytter seg av et batteri.Dersom du har mistet brukermanualen finnes den som oftest på www.[insertbrand].com et eller annet sted.

Lenke til kommentar

Brukermanualen til HP forteller at man bør ha batteriet i maskinen hele tiden, så lenge maskinen ikke skal være ubrukt over tid.

De anbefaler også at man lader helt ut batteriet en gang i mnd, og lader det 100% opp igjen.

Men alle bærbare bruker sikkert ikke samme type batteri.

Lenke til kommentar

Alle batterier vil normalt få dårligere levetid gjennom årene.

Men når man har et tomt batteri, så bør man aldri bare lade det halvveis og bruke opp strømmen igjen.

Noen her mener at batteriet bør lades og tappes hele tiden. Men det vil også redusere på levetiden.

Det største problemet er nok varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...