gspr Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Angående dette med bevise og ikke bevise, og hvor vidt det er mulig: Jeg ser på det slik: Det kan ikke bevises at det IKKE finnes rosa, usynlige drapselefanter. Derimot må jeg, for å leve et normalt liv, anta at de ikke finnes, inntil deres eksistens er bevist. Altså: Ting eksisterer ikke før deres eksistens er bevist! Og hva mener jeg med "bevist"? Mange liker å slenge "men kan du bevise at 1+1=2 da, uten å ta i bruk gitte 'sannheter'?". Nei, men det som er viktig å huske på, er at de sannhetene som vitenskapen i dag baserer seg på, er vist med svært overbevisende sannsynelighet. Antar man en del "sannheter" (bl.a. de som er nødvendige for at 1+1=2 skal være sant), kan man bygge f.eks. en bro. Denne broen vil fungere. Dette er et svært godt "bevis" for at disse "sannhetene" kan antas for å være nettopp SANNHETER. La meg se noe sånt for kristendommen, takk... Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 "Barna blir 'fattige i ånden', de blir feige, søvnige, lydige - de blir kristne!" --Arnulf Øverland, Studentersamfundet, 1933. Nice! Fra «Kristendommen, den tiende lande- plage»? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 "Barna blir 'fattige i ånden', de blir feige, søvnige, lydige - de blir kristne!" --Arnulf Øverland, Studentersamfundet, 1933. Nice! Fra «Kristendommen, den tiende lande- plage»? Jepp. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Eg trur at det er betre å føla seg trygg på Jesus enn å bruke heile livet på å benekta han. Du TROR det ja. Men jeg VET at det er bedre å drite i religion og leve et normalt liv, enn å gå rundt hele livet og tro på noe du aldri får svar på om finnes. Du får det til å høres ut som å benekte gud, er noe du arbeider med gjennom livet. Å bruke hele livet på å benekte gud er liksom ikke noe du bruker tid og krefter på. Du bruker liksom ikke hele livet på å benekte at du kan fly. Det er noe du ikke bryr deg om, fordi det ikke er nødvendig - før det eventuelt skulle vise seg at du virkelig kan fly. Men å bruke hele livet på tro på og tilbe en gud tar både tid og arbeid. Vet ikke helt hvem det ville vært værst for hvis det ble bevist at gud fantes/ikke fantes jeg... Back to topic: Hvorfor skal du be til gud hvis du vet du kommer til å dø? Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Synes det er teit å diskutere/debatere religion. For det første mener jeg at religion er en veldig personlig ting, som jeg mener ikke hører til den offentlige svære. For meg som overbevisende ateist så blir det for dumt å debatere/argumentere mot det jeg kaller "svevende-rosa-elefanter". Jeg vil gjerne tro på en gud og et liv etter døden, men alt jeg har av kunnskap og evne til logisk tenking tilsier at det ikke finnes noe "der oppe". Jeg har store problemer med å fatte hvordan relativt oppegående og høyt utdannede personer i den vestlige verden kan bekjenne seg til en gud. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 For meg som overbevisende ateist så blir det for dumt å debatere/argumentere mot det jeg kaller "svevende-rosa-elefanter". Jeg vil gjerne tro på en gud og et liv etter døden, men alt jeg har av kunnskap og evne til logisk tenking tilsier at det ikke finnes noe "der oppe".Men det er vel, slik jeg kan se det, like dumt å argumentere for at det ikke finnes noe som at det faktisk finnes noe "der oppe", som de sier. Det er grunnen for at jeg ikke vil kalle meg ateist, men agnostiker.Jeg har store problemer med å fatte hvordan relativt oppegående og høyt utdannede personer i den vestlige verden kan bekjenne seg til en gud.Samme her. Men jeg tror det må gå på en feil i psyken. Man kan bare ikke bli overbevist slik helt uten videre uten at det, for å si det sånn, har klikket litt. Lenke til kommentar
farke Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Men det er vel, slik jeg kan se det, like dumt å argumentere for at det ikke finnes noe som at det faktisk finnes noe "der oppe", som de sier. Mener du virkelig det? Ser du det som like sannsynlig at det finnes en gud som at det ikke gjør det? Jeg har aldri, aldri i hele mitt liv sett/hørt/hvasomhelst noe tegn på at det finnes en gud. Jeg regner sjansen for at han ikke finnes som uendelig større enn sjansen for at han finnes (de av dere som kan litt om uendelighetsbegrepet vet hva det innebærer). Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Mener du virkelig det? Ser du det som like sannsynlig at det finnes en gud som at det ikke gjør det? Jeg synes det er helt idiotisk å i det hele tatt torisere på om det finnes en Gud eller ikke. Spørsmålet om det finnes en Gud eller ikke sammenligner jeg best med at tre personer står utenfor en dør de aldri har sett bak. Den ene sier: "Jeg tror det er en elefant der inne". Den andre sier: "Jeg tror det ikke er en elefant eller noe annet der inne". Den tredje sier: "Hva som helst kan være der inne, så jeg gidder ikke en gang tenke på det, og ser på begge deres teoriseringer som håpløse gjetninger". Du kan vel tenke selv hvem som er religiøs, ateist og agnostiker. Lenke til kommentar
Godrick Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 hva er en Ateister?????? Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 hva er en Ateister?????? En ateist er en som benekter at det finnes en gud. Ateister er flertallsform av ateist. Lenke til kommentar
The President Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Eg trur at det er betre å føla seg trygg på Jesus enn å bruke heile livet på å benekta han. Du TROR det ja. Men jeg VET at det er bedre å drite i religion og leve et normalt liv, enn å gå rundt hele livet og tro på noe du aldri får svar på om finnes. Du får det til å høres ut som å benekte gud, er noe du arbeider med gjennom livet. Å bruke hele livet på å benekte gud er liksom ikke noe du bruker tid og krefter på. Du bruker liksom ikke hele livet på å benekte at du kan fly. Det er noe du ikke bryr deg om, fordi det ikke er nødvendig - før det eventuelt skulle vise seg at du virkelig kan fly. Men å bruke hele livet på tro på og tilbe en gud tar både tid og arbeid. Vet ikke helt hvem det ville vært værst for hvis det ble bevist at gud fantes/ikke fantes jeg... Back to topic: Hvorfor skal du be til gud hvis du vet du kommer til å dø? Du sier du VET at det er bedre å drite i religion, men hvordan vet du det? Hvordan vet noen som helst at de har det bedre enn noen andre, uten å ha prøvd det samme selv? Du kan ikke si at det er bedre å drite i det dersom du ikke har vært frelst selv en gang!!! Da er du bare dum! Å alt står å faller på hva vær å enkelt tror, jeg tror Gud finnes, du tror det ikke. Fælt lite jeg sier til deg her kan forrandre det, å motsatt. Poenget er at ingen av oss vet noen som helst egentlig. Alle går bare rundt å tror, samme hva du tror på! (tror jeg :-) ) Å du spør hvem det ville være værst for dersom de beviste noe???? Dersom de beviste at Gud ikke finnes hadde jeg antageligvis ikke brydd meg om det. Jeg hadde trodd på Gud forde jeg... Like lykkelig! De har jo "bevist" at jeg stammer fra en ape, men jeg tror da søren ikke på det forde! Regner med at noe av det samme ville ha vært tilfelle for deg!!! bare motsatt da! å forresten, hva er det du driver med nå? om ikke å bruke krefter på å benekte at Gud ikke finnes??? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Spørsmålet om det finnes en Gud eller ikke sammenligner jeg best med at tre personer står utenfor en dør de aldri har sett bak. Den ene sier: "Jeg tror det er en elefant der inne". Den andre sier: "Jeg tror det ikke er en elefant eller noe annet der inne". Den tredje sier: "Hva som helst kan være der inne, så jeg gidder ikke en gang tenke på det, og ser på begge deres teoriseringer som håpløse gjetninger". Du kan vel tenke selv hvem som er religiøs, ateist og agnostiker. I rest my case. Hail Mortal. Bow down, for he is our new lord! Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Spørsmålet om det finnes en Gud eller ikke sammenligner jeg best med at tre personer står utenfor en dør de aldri har sett bak. Den ene sier: "Jeg tror det er en elefant der inne". Den andre sier: "Jeg tror det ikke er en elefant eller noe annet der inne". Den tredje sier: "Hva som helst kan være der inne, så jeg gidder ikke en gang tenke på det, og ser på begge deres teoriseringer som håpløse gjetninger". Du kan vel tenke selv hvem som er religiøs, ateist og agnostiker. Og så har du den som tror sier han hører/føler elefanten, den som sier det er psykisk og den siste som sier det kunne vært hva som helst? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå