Gå til innhold

Til alle Ateister

Anbefalte innlegg

Mja, poenget mitt var dog at han _kan_ gjøre det, og dermed kan bli offer for samme argumentasjon som brukes overfor religiøse. Jeg vet om religiøse som takker for de goder man har blitt tildelt i livet, men ingen som bruker religion som en direkte unnskyldning for ting som går galt.

Jeg spurte han en gang om dette. Han sa at hans atomer føler det blir galt å gjøre gale ting uansett. Stakkars de andre klumpene med atomer liksom. Selv om de ikke har noe valg om hva de gjør og føler så føler de det fordet. Dermed har ikke hans atomer noe valg. De gjør det de mener er rett. Eller noe sånnt.

Alle har vel hørt uttrykket "Guds veier er uransakelige" når noe går galt. Jeg (og du ser det ut til) mener dette er galt. Bare fordi Gud er den som skapte alt og "var her først" betyr ikke at hans moral er bedre enn min. Dersom Gud hadde bevist for meg at han finnes hadde jeg ikke uten videre akseptert hans moral som "rett". Det skulle han fått overbevise meg om at den var.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle har vel hørt uttrykket "Guds veier er uransakelige" når noe går galt. Jeg (og du ser det ut til) mener dette er galt.

Det blir galt hvis man bruker det som en unnskyldning, men greit nok hvis det brukes i formen "har-egentlig-ingen-anelse".

Lenke til kommentar

Kom inn i diskusjonen her og trodde først Kaskaso angrep BP fordi han mente kristne var idioter. Det syntes jeg var greit og skjønte ikke hvorfor du syntes det var rart Toolshed. Det gikk jo fort opp for meg at Kaskaso var den som fortjente det..

Når jeg mener at alle religiøse er tapere så er det vel rett og rimelig å si det til den personen det gjelder. Synes du ikke?

Jeg mener at alle som tror på en makt som "styrer" mennesker er tapere.

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Det er direkte respektløst og kalle noen som helst for tapere, uansett grunn. At man er uenig med noen, gir ingen automatisk _rett_ til å være respektløs.

Angående respektløshet så har jeg det fra mine naboer hjemmefra.

Filidelfiamenighetsmennesker.

Det er din tro, din overbevisning. Ikke noe mer, ikke noe mindre.

Ja. Men jeg lar ikke min tro at det er tull gå utover andre mennesker.

Hva du gjør i ditt private hjem er jeg knekkende likegyldig i. Motsatt så er kristne og andre religiøse meget opptatt av det jeg gjør i mitt private liv.

Tror jeg så gjerne.

Godt at du starter å tro på noe fornuftig.

Det er imidlertid forskjell på mål og middel. Jeg respekterer ståstedet ditt, men har liten respekt for måten du promoterer det på (i dette tilfellet).

Jeg respekterer deg så lenge du holder "gnålet" ditt for deg selv.

Lenke til kommentar

Jeg mener at alle som tror på en makt som "styrer" mennesker er tapere.

Enkelt og greit.

Vi har frie meninger her, og jeg er delvis enig(En liten del).

Det å tro på en høyere makt, kan virke som en psykisk sutteklut(hvem sa det igjen?), men vi kan ikke komme inn i hodene deres, lese tankene deres og få vite hvordan de oppfatter tilværelsen. Jeg tar avstand fra å kategorisere folk på den måten i den grad du gjør. Noen mennesker har fått religion o.l innprenta helt siden de ble født, og det blir alt for lett for oss å heve oss over de og kalle de tapere.

Lenke til kommentar

Som sagt før her, så er det nok vanskelig å si eksakt hva man ville gjort i en slik situasjon. MEN, for min egen del, er jeg rimelig sikker på selv i en slik situasjon, ville jeg IKKE begynt å be til høyere maker. Jeg har igjennom hele mitt liv ALDRI trodd på noe som helst som har med høyere maker å gjøre. Jeg har pr. dags dato ikke greid å finne noen gode grunner/argumenter/beviser for at det finnes noen høyere makter.

Jeg har ett spørsmål jeg alltid spør folk som tror på Gud (om det er kristendom eller hva som helst annet): Hvis Gud finnes og er så god og snill og anti-evil som det påstås; hvorfor er det da så sinnsykt mye faenskap her i verden??? Han satte oss på en prøve for å se hvordan vi klarte oss sier du?? Javel, men da er han jo rett og slett ingenting annet enn en sadistisk ****** da!

Lenke til kommentar
Jeg har ett spørsmål jeg alltid spør folk som tror på Gud (om det er kristendom eller hva som helst annet): Hvis Gud finnes og er så god og snill og anti-evil som det påstås; hvorfor er det da så sinnsykt mye faenskap her i verden??? Han satte oss på en prøve for å se hvordan vi klarte oss sier du?? Javel, men da er han jo rett og slett ingenting annet enn en sadistisk ****** da!

Hva er alternativet? At du slås til jorden av et guddommelig lyn hvis du dreper noen? En omnipresent hånd klar til å rise deg på stumpen hver gang du kikker lystent på nabokona? Hvorfor ikke bare fjerne fri vilje alltogether?

Hvis fri vilje var begrenset til å gjelde kun gode tanker/gjerninger, ville det da vært fri vilje?

Lenke til kommentar

Hva er alternativet? At du slås til jorden av et guddommelig lyn hvis du dreper noen? En omnipresent hånd klar til å rise deg på stumpen hver gang du kikker lystent på nabokona? Hvorfor ikke bare fjerne fri vilje alltogether?

Hvis fri vilje var begrenset til å gjelde kun gode tanker/gjerninger, ville det da vært fri vilje?

Hehe, typisk svar. Fri vilje er jo bare et underliggende punkt til det scenarioet jeg oppga! Jeg spør igjen: Hvis Gud er så god og snill, hvorfor lar han så mye drit og faenskap skje i verden?? Fri vilje? Javel, så Gud har gitt oss fri vilje og han bare sitter der og ser på det han engang skapet går rett i dass...? Tenker han noe sånt som: "Jaja, nok et mislykka eksperiment!" eller noe da kanskje?

Nei, jeg skjønner bare ikke. Se på alle de som ber til Gud fordi de eller deres kjære er syke... Skjer det noe? Nei, de blir ikke bedre og dør istedet. Hvem er det da Gud hjelper hvis ikke de som lider og har det vondt? Det gir absolutt ingen mening i det hele tatt!

Det finnes ingen andre alternativ enn at det IKKE finnes noen Gud! Det er min mening!

Lenke til kommentar

Hehe, typisk svar. Fri vilje er jo bare et underliggende punkt til det scenarioet jeg oppga! Jeg spør igjen: Hvis Gud er så god og snill, hvorfor lar han så mye drit og faenskap skje i verden?? Fri vilje? Javel, så Gud har gitt oss fri vilje og han bare sitter der og ser på det han engang skapet går rett i dass...? Tenker han noe sånt som: "Jaja, nok et mislykka eksperiment!" eller noe da kanskje?

Typisk svar til et typisk spørsmål.

Hvordan i all verden skal noen kunne fortelle deg hva Gud tenker?

Siden det er slik, antar jeg det må være slik av en eller annen grunn.

Kanskje gir det oss perspektiv/sammenlikningsgrunnlag? Et motiv til å utøve evne til empati? En grunn til å vise oss medmenneskelige? Et mål å strekke seg mot; å gjøre verden til et bedre sted å bo. En grunn til å vise at vi er gode innerst inne.

Det beste svaret er vel egentlig; synes du virkelig at "eksperimentet" er så mislykket? Jeg synes vi gjør det ganske bra jeg.

Vi har et velutviklet og aktivt verdenssamfunn, som bryr seg, hjelper, bistår, og motarbeider urett der det kan. Ja vel så har man innslag av "ondskap" (om man kan kalle det ) i diverse former, men det er et ugjenkallelig faktum at verden har forbedret seg og stadig gjør det.

Lenke til kommentar

Vel, er det noe mer urimelig og science fiction enn mye av det som står omtalt i bibelen da (splittelse av vann, helbredelse, oppstandelse etc. etc. etc.)?? Hvorfor skulle man ikke kunne be til Gud og be han fortelle deg hva han tenker? Hvorfor skulle han ikke svare?

Puh, dette er så teit! Jeg fatter ikke hvordan noen kan tro på dette! Ikke misforstå, jeg gjør ikke narr av de som tror, men jeg skjønner bare ikke hvordan man kan tro på noe så fjernt. Det er jo som å si at Men in Black ikke er en film, det er en live-dokumentar. Ha-ha!

Beklager usakligheten der, men..... jeg er litt oppgitt.

"Eksperimentet" er mislykket i mine øyne, hvis jeg tenker på hva som står i bibelen. Bibelene framstiller jo Gud og Jesus som et perfekt glansbilde av godskap. Javel, så er det mye godt her i verden! Og det er jo selvfølgelig superlett for DEG (oss) å sitte i verdens rikeste land og si "vi har det så bra så"

Hva med de millionene rundt om kring i verden som sulter og lever som rotter?? Folk bryr seg sier du? De bryr seg i den grad at de sitter i sofaen sin og ser nyhetene og tenker "Stakkars" når de ser sultende mennesker fra Afrika.

"Det er tanken som teller" mentaliteten holder bare ikke når det er snakk om verdensproblemer![/b]

Lenke til kommentar

Vel, er det noe mer urimelig og science fiction enn mye av det som står omtalt i bibelen da (splittelse av vann, helbredelse, oppstandelse etc. etc. etc.)?? Hvorfor skulle man ikke kunne be til Gud og be han fortelle deg hva han tenker? Hvorfor skulle han ikke svare?

Det innebærer jo at man må vite hva Gud tenker.

Puh, dette er så teit! Jeg fatter ikke hvordan noen kan tro på dette! Ikke misforstå, jeg gjør ikke narr av de som tror, men jeg skjønner bare ikke hvordan man kan tro på noe så fjernt. Det er jo som å si at Men in Black ikke er en film, det er en live-dokumentar. Ha-ha!

Beklager usakligheten der, men..... jeg er litt oppgitt.

Beklager hvis jeg gjør deg oppgitt. :)

Se på alternativet.

Anta at universet er et stort _uendelig_ tomrom, med et _endelig_ antall partikler. Det i seg selv gir ingen mening.

De fleste utvidelser (jeg vet om) av BB-teorien (utover grensene for hva som er bevisbart) beskriver en eller annen form for pulserende masse.

Så vi har en (nesten uendelig liten) klump med materie i en endeløs evig pulserende bevegelse i et uendelig stort tomrom.

Det er en fascinerende tanke, men IMO er det ikke noe mindre "teit" (sikker ikke mer heller) enn troen på et guddommelig vesen.

"Eksperimentet" er mislykket i mine øyne, hvis jeg tenker på hva som står i bibelen. Bibelene framstiller jo Gud og Jesus som et perfekt glansbilde av godskap. Javel, så er det mye godt her i verden! Og det er jo selvfølgelig superlett for DEG (oss) å sitte i verdens rikeste land og si "vi har det så bra så"

Joda, men vi mennesker er ikke glansbilder, det har vi bevist til gagns.

Hva med de millionene rundt om kring i verden som sulter og lever som rotter?? Folk bryr seg sier du? De bryr seg i den grad at de sitter i sofaen sin og ser nyhetene og tenker "Stakkars" når de ser sultende mennesker fra Afrika.

"Det er tanken som teller" mentaliteten holder bare ikke når det er snakk om verdensproblemer![/b]

Tja, du sitter kanskje i sofaen. Har du aldri bidratt med penger, klær, eller arbeid for veldedige organisasjoner? Aldri gitt bort noe til noen som har værre kår enn deg selv?

Jeg og flere med meg bidrar der de kan. Alle yter etter beste evne.

Poenget mitt var imidlertid, at i et historisk perspektiv så er vi (menneskeheten) på rett kurs. Verden har da aldri vært så sivilisert som den er nå. Inkvisisjonen er gone, halshogging og drap som folkeforlystelse er ut (i de aller fleste land), folk bruker ikke rennesteinen som toalett (unntatt når de er dritings) og respekten for menneskeverdet er i fokus som aldri før.

Ja da, det finnes mye vondt fremdeles (og det er mye lettere å sette fokus på det), men faktum er at det skjer mye bra også.

Lenke til kommentar

Folk bryr seg sier du? De bryr seg i den grad at de sitter i sofaen sin og ser nyhetene og tenker "Stakkars" når de ser sultende mennesker fra Afrika.

"Det er tanken som teller" mentaliteten holder bare ikke når det er snakk om verdensproblemer!

Mm .. hvor mange sitter vel ikke sofaen sin og ser nyhetene og tenker "Stakkars" når de ser sultende mennesker fra Afrika, for så å skru av lyset og legge seg bak soffan hvis det er tv aksjon el.l.?

Så godt som alle over 20 år "synnes sååå syndt på dem .."

"Nestekjærlighet er mer enn solidaritet"

ø

Lenke til kommentar
Ville du ha bed til Gud i en ekstrem situasjon?

Som for eksempel at du satt i flyet som krashet i WTC 11/9 og viste at du kom til å dø.

Ville du ha gjort det?

Og pliz...serriøse svar for en gangs skyld.

Er ateist ... kanskje jeg ville forsøkt en "helgradering"?

Skader jo ikke.

Jeg kan ikke si meg SIKKER på at det ikke finnes en gud.

På samme måte kan ikke religiøse si SIKKERT at det finnes en gud.

Lenke til kommentar

Ikke du som gjør meg oppgitt. Hele ideen av at det finnes en gud gjør meg oppgitt. No offense.

Du og dine venner hjelper i den grad de kan ja. Men prosentandelen av folk som faktisk gjør dette er så liten. Mennesker er egoistiske dyr som til bunn og grunn ikke bryr seg om stort annet enn seg selv og sine nærmeste. Dette har jeg akseptert, fordi det er naturens gang. Jeg er en av de som sitter i sofaen og sier "stakkars" når jeg ser sultende folk på tv, uten å gjøre noe mer med det. Hva kan jeg si...

Universet er NOE mer troverdig enn tanken på at det finnes en Gud som råder over alt og som skapte alt. Come on liksom! Hva ser du når du titter opp på himmelen på kvelden? En måne og en hel haug med stjerner. Dette er ting du kan se og mennesker har faktisk vært der ute og til og med gått på månen. Dette kalles bevis.

Greit, det nytter ikke å bevise hvor stort universet er, og om det er uendelig. Vi har ikke teknologi til det ennå.

Nei, jeg er av den oppfatning at religion (generelt, ikke bare kristendom) er noe mennesket har skapt for å ha noe å "skylde på" :shrug:

Lenke til kommentar
Universet er NOE mer troverdig enn tanken på at det finnes en Gud som råder over alt og som skapte alt. Come on liksom! Hva ser du når du titter opp på himmelen på kvelden? En måne og en hel haug med stjerner. Dette er ting du kan se og mennesker har faktisk vært der ute og til og med gått på månen. Dette kalles bevis.

Mjoda, men forskjellen ligger at vi snakker om en virkelighet som ligger langt utenfor vår virkelighetssfære.

Man skal ikke så veldig langt (relativt sett) vekk fra jorda ( i et tankespinn) for å miste fotfestet. Prøv f.eks å forestille deg størrelsen på jorda i forhold til en enkelt galakse. Selv det kan være litt vanskelig, mens vi her snakker om begreper av størrelsesorden uendelig.

Vanlig logikk strekker ikke til for å beskrive universet i sin helhet, det aksepterer de fleste. Like fullt kommer logikk-anklagene på rekke og rad når det gjelder guds/religions-begrepet.

Det blir litt som om noen (i et angrep på et pulserende BigBang-univers) skulle si : "Hallo!! Egga jeg har i kjøleskapet driver da ikke rytmisk inn og ut av skapet mens de roterer i ring rundt hodekålen!"

Litt dårlig eksempel kanskje, men det var det beste jeg kom på på tom mage. :D

Lenke til kommentar

Joda, for folk flest er universet et begrep som vi aldri vil kunne forstå. Og det er greit. Men poenget mitt her er at universet er en "ting" som er der, har alltid vært der og kommer alltid til å være der (ihvertfall så lenge mennesker eksisterer). Gud og Jesus er "ting" som ikke er her (jeg kan ikke se dem ihvertfall). Det er jo seff veldig lett for en kristen å svare: "Joda, de er overalt. I trærne, i vannet, i himmelen bla bla bla". Javel, men da kan jeg svare tilbake med: "Pøh, universtet som vi kjenner det er bare en liten glasskule som blir brukt som pynt av aliens i romskipet dems". Det er jo absolutt like troverdig som enhver religion som omfatter overnaturlige hendelser!

Nå tror jeg ikke jeg gidder å diskutere dette mer. Er så mye mer morro når man er full og snakker face-to-face.

Lenke til kommentar
Er ateist ... kanskje jeg ville forsøkt en "helgradering"?

Skader jo ikke.

Jeg kan ikke si meg SIKKER på at det ikke finnes en gud.

På samme måte kan ikke religiøse si SIKKERT at det finnes en gud.

Unnskyld meg, men er det mulig å være mindre gjennomtenkt enn deg? Jeg har mer respekt for folk som tror på grønne menn fra Mars enn slike som deg.

Hvis du er ateist, så benekter du enhver form for tro på Gud. Uansett. Da ville du ikke bedt, nei!

Så, a, du har tenkt litt lite på dette temaet, eller b, du er agnostiker.

Jeg, selv, er agnostiker, og ser ikke noen grunn til at jeg kan benekte en Gud, men jeg hadde nok ikke bedt i en slik situasjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...