Dr.X Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Litt tåpelig spørsmål. En ateist (Altså som ikke tror LITT på gud en gang) ville så klart ikke be da. Hadde vært mer korrekt å spørre "Til dere Agnostikere".. Folk som er i tvil lissom. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Ville du ha bed til Gud i en ekstrem situasjon? Som for eksempel at du satt i flyet som krashet i WTC 11/9 og viste at du kom til å dø. Ville du ha gjort det? Og pliz...serriøse svar for en gangs skyld. Nei. Jeg ville: 1) Prøvd desperat å redde meg/andre. 2) Prøvd desperat å redde meg/andre. 3) Prøvd desperat å redde meg/andre. ... N-1) Prøvd desperat å redde meg/andre. N) Gjort meg klar i hodet til å dø, og snakket med mine nærmeste, dersom de var tilstede. Der N er et stort tall. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Beklager dobbel-posten, men: Litt tåpelig spørsmål. En ateist (Altså som ikke tror LITT på gud en gang) ville så klart ikke be da. Hadde vært mer korrekt å spørre "Til dere Agnostikere".. Folk som er i tvil lissom. Selv er jeg ateist, men jeg mener å huske at en agnostiker ikke er en som er i tvil, men en som "ikke tror, men som heller ikke sier at det bom-basta ikke finnes en gud". Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Hadde bare satt på Fade To Black på minidisken, lent meg tilbake og lukka øya... og nyti resten av livet. Men seriøst.. hadde nok prøvd å rusha de terrorist-jevlane. Blir som en eco-runde da, menmen. Er litt meningsløst å bare sitte å vente på at man skal dævve. Ville heller ha blitt drept i å prøve å forhindre terroristene å nå målet sitt enn å bli most i en bygning. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Hadde bare satt på Fade To Black på minidisken, lent meg tilbake og lukka øya... og nyti resten av livet. Men seriøst.. hadde nok prøvd å rusha de terrorist-jevlane. Blir som en eco-runde da, menmen. Er litt meningsløst å bare sitte å vente på at man skal dævve. Ville heller ha blitt drept i å prøve å forhindre terroristene å nå målet sitt enn å bli most i en bygning. Helt enig! Det ville jeg også gjort. Eller, jeg håper at jeg ville tørre å gjøre det 8) Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Ikke noe prob å kjøre eco mot noen wannabe-terrorister. Ekte terrorister dreper ikke seg selv sånn helt uten videre. Men er med på Fade to black. En agnostiker benekter ikke at det finnes en gud et sted, simply fordi det ikke finnes noe bevis mot det. En ateist benekter enhver guds eksistens. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Men seriøst.. hadde nok prøvd å rusha de terrorist-jevlane. Blir som en eco-runde da, menmen. Er litt meningsløst å bare sitte å vente på at man skal dævve. Ville heller ha blitt drept i å prøve å forhindre terroristene å nå målet sitt enn å bli most i en bygning. vel, nå vet gisler som oftest svært lite om hvilke planer terroristene har. kanskje de skal mose flyet inn i en bygning, kanskje ikke. regner med de i flyene som kræsjet i WTC holdt seg rolig og håpet at et swat-team ville komme inn og gjennomhulle alle slemminger når de landet. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 "There are no atheists in a foxhole..." tror de fleste ber til høyere makter under slike situasjoner...enkelt og greit fordi (jeg trivialiserer litt da) det er bedre å dekke alle baser, enn å la noe gå usagt, som muuuligens kunne redde deg... Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 "There are no atheists in a foxhole..." tror de fleste ber til høyere makter under slike situasjoner...enkelt og greit fordi (jeg trivialiserer litt da) det er bedre å dekke alle baser, enn å la noe gå usagt, som muuuligens kunne redde deg... det er forskjell på å si "kjære gud, ikke la meg få en granat i trynet", og å tro at det faktisk sitter noen "der oppe" og passer på deg. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 "There are no atheists in a foxhole..." tror de fleste ber til høyere makter under slike situasjoner...enkelt og greit fordi (jeg trivialiserer litt da) det er bedre å dekke alle baser, enn å la noe gå usagt, som muuuligens kunne redde deg... det er forskjell på å si "kjære gud, ikke la meg få en granat i trynet", og å tro at det faktisk sitter noen "der oppe" og passer på deg. Enig. Jeg bruker uttrykket "gud" ofte, og når jeg sier "herregud, la dette virke..." mener jeg ikke at jeg tror det finnes en gud. Slike ting er bare blitt inkorporert inn i både samfunn og språk. Lenke til kommentar
Calm Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Tenker og handler i stor grad som en realist og en agnostiker, og kan ikke forestille meg at tanken på å be ville slått meg først i en slik situasjon... Er ganske løsningsorientert av natur, og ville nok ha brukt mest tid og krefter på å finne ut en eller annen måte jeg kunne gjøre noe med situasjonen jeg var i, enn hvor usannsynlig det måtte være å kunne gjøre noe som helst! Har ingen tro på den gud de kristne, så vel som de muslimske eller jødiske menneskene tror på. Men jeg utelukker ikke at det finnes noe - en kraft, en høyere makt, ett eller annet, som er opphavet, roten, administratoren eller hva man skal kalle det... Mener ikke at det sitter noe og styrer alt som skjer, eller noe i den stilen, men i mine resonementer og konklusjoner har jeg vel kommet frem til én ting: på en eller annen måte må det hele ha startet, og følgelig ha et opphav... Lenke til kommentar
iDude Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Tenker og handler i stor grad som en realist og en agnostiker, og kan ikke forestille meg at tanken på å be ville slått meg først i en slik situasjon... ... Har ingen tro på den gud de kristne, så vel som de muslimske eller jødiske menneskene tror på. Men jeg utelukker ikke at det finnes noe - en kraft, en høyere makt, ett eller annet, som er opphavet, roten, administratoren eller hva man skal kalle det... Mener ikke at det sitter noe og styrer alt som skjer, eller noe i den stilen, men i mine resonementer og konklusjoner har jeg vel kommet frem til én ting: på en eller annen måte må det hele ha startet, og følgelig ha et opphav... Om du erklærer deg selv som agnostiker mener du at du aldri kan vite om det finnes eller ikke finnes en gud. Det blir da litt vanskelig å resonnere eller konkludere noe som helst om Gud sin eksistens, om den er som Jødenes, muslimske eller en høyere makt. Som agnostiker har du allerede satt deg utenfor denne debatten, da du mener troen på gud eller høyere makter er "a leap of faith". Kverulerer litt her, for begrepsavklaring er et must i slike debatter... Les Sokrates, gutter og jenter. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Om du erklærer deg selv som agnostiker mener du at du aldri kan vite om det finnes eller ikke finnes en gud. Det blir da litt vanskelig å resonnere eller konkludere noe som helst om Gud sin eksistens, om den er som Jødenes, muslimske eller en høyere makt. Som agnostiker har du allerede satt deg utenfor denne debatten... Men det er ingenting som sier at en agnostiker ikke kan få tenke litt igjennom mulighetene. Det er tross alt det som har gjort en agnostiker til den personen den er. Som alle vet er agnostikerne de mest realistiske menneskene, imotsetning til de som "vet" at det finnes en gud og de som "vet" at det ikke finnes en gud. Lenke til kommentar
Calm Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Om du erklærer deg selv som agnostiker mener du at du aldri kan vite om det finnes eller ikke finnes en gud. Det blir da litt vanskelig å resonnere eller konkludere noe som helst om Gud sin eksistens, om den er som Jødenes, muslimske eller en høyere makt. Som agnostiker har du allerede satt deg utenfor denne debatten, da du mener troen på gud eller høyere makter er "a leap of faith". Kverulerer litt her, for begrepsavklaring er et must i slike debatter... Les Sokrates, gutter og jenter. Er godt inneforstått med agnostisismens prinsipper, og derfor ser du ingen steder i innlegget mitt at jeg erklærer meg for agnostiker! Skriver derimot at jeg i stor grad tenker og handler som en realist og en agnostiker, noe jeg i alle fall mener stemmer godt. Synes forøvrig du feiltolker agnostisismen litt i det du skriver. Man fritar seg ikke for å ha tanker og meninger rundt et trosspørsmål selv om man erklærer seg for agnostiker, eller har tatt til seg agnostiske prinsipper i sitt livssyn, slik som jeg har. Det er stor forskjell på å leke med tanken og å si "slik er det!"... Kan skjønne at du misforstår når jeg skriver som jeg gjør om at jeg ikke har noen tro på den gud de kristne, muslimske eller jødiske tror på. Jeg skriver altså ikke at deres gud ikke eksisterer, eller at jeg fornekter deres tro på noen måte. Har inget grunnlag for si slike ting sikkert da jeg mener det er utenfor menneskelig viten (og forståelse) helt i trå med agnostiske tanker! Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Ville du ha bed til Gud i en ekstrem situasjon? Som for eksempel at du satt i flyet som krashet i WTC 11/9 og viste at du kom til å dø. Ville du ha gjort det? Og pliz...serriøse svar for en gangs skyld. Hadde nok d, gerit i tilfelle ;p Lenke til kommentar
Javeljavel Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Ville du ha bed til Gud i en ekstrem situasjon? Som for eksempel at du satt i flyet som krashet i WTC 11/9 og viste at du kom til å dø. Ville du ha gjort det? Og pliz...serriøse svar for en gangs skyld. NEI........., ikke litt engang! Jeg hadde heller letet etter en løsning Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Hadde nok d, gerit i tilfelle ;pTror du virkelig at det hadde hjulpet? Tror ikke du at Gud ser forbi en liten bønn? Nei, skal du til himmelen så har du å tro på Ham. På Gud, Jesus og Den Hellige Ånd. Og gjør ikke du det av hele ditt hjerte, ja, så er du dømt til evig fortapelse. That's life. Nei, noe sånn "i-siste-liten"-bønn holder dessverre ikke mål. Her skal det troes. Enten du har vært god eller ond hele livet. Spiller ingen rolle. Det skal troes. Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Nei, noe sånn "i-siste-liten"-bønn holder dessverre ikke mål. Her skal det troes. Enten du har vært god eller ond hele livet. Spiller ingen rolle. Det skal troes. Du har det med å tolke alle prinsipper i kristendommen som fanden leser bibelen. Hva kan det skyldes tro? Her utelukkes muligheten for at ikke-religiøse kan bli frelst helt og holdent. Innen protestantismen er det faktisk nok med en oppriktig bønn for å oppnå syndsforlatelse. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Nei, noe sånn "i-siste-liten"-bønn holder dessverre ikke mål. Her skal det troes. Enten du har vært god eller ond hele livet. Spiller ingen rolle. Det skal troes. Du har det med å tolke alle prinsipper i kristendommen som fanden leser bibelen. Hva kan det skyldes tro? Her utelukkes muligheten for at ikke-religiøse kan bli frelst helt og holdent. Innen protestantismen er det faktisk nok med en oppriktig bønn for å oppnå syndsforlatelse. Det er neppe snakk om å bli frelst når man tar en bønn i siste liten. Da høres det mer ut som en helgardering. Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Oppriktighet er selvfølgelig et nøkkelord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå