Knippsern Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Sensoren er litt hellig i min verden.. så der har jjeg klart å holde mine klåfingre unna enn så lenge, 'heldigvis' bare søkeren som har fått gjennomgå denne gang. I ett forsøk på å fjerne noe støv som lå inni kameraet på speil og 'skjerm' opp mot søkeren, romsterte jeg litt rundt med en lett funktet Q-tip av typen Europris. Ett støv ble til mange, det er en annen sak.. Det som bekymrer meg nå er to streker formet som " ( ) " , med omtrent lik avstand fra sentrum i søkerbildet. Strekene følger de rillene som er på den plata og lot seg ikke fjerne med enda litt mere Q-tip romstering. Om noe, så ble de større. ..det jeg nå lurer på, er om jeg har klart å lage skade ved bruk av Q-tip's? ..hvordan kan de to stripene/strekene fjernes? I forbindelse med dette tok jeg også en nærmere titt på utsiden av glasset til søkeren, der hadde jeg også klart å få ei stripe eller to. Minnes at jeg dagen før også der hadde vært frempå med q-tip'en der også Endret 21. mai 2007 av Knippsern Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) For det første. Speilet skal man normal ligge langt unna (blåsebelg selvsagt ok)! Sensoren (filterer foran) får man alltids rein igjen om man legger igjen noe rusk, men speilet er ømtålige greier og dekket av et sølvbelegg man ikke tukler med. For det andre. Dette har ingen påvirkning på bildene, så om det ikke plager vettet av deg, så glem det. Og i motsatt fall, send kamera inn for rens. Endret 21. mai 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
Knippsern Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Takk for god visdom, speilet kommer jeg meg til å holde meg unna i framtiden. Ser heldigvis ut til at det overlevde.. (romsterte mest på den matte plata opp mot søkeren) Litt rart spøsmål kanskje.. men er det realistisk at jeg har klart å lage riper med Q-tip?? Vil helst ikke gjøre flere forsøk på å fjerne strekene. ..og ja, må innrømme at jeg lar meg irritere over dem *slår hodet i bordet* ..blitt så glad i kameraet da ser du Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Takk for god visdom, speilet kommer jeg meg til å holde meg unna i framtiden. Ser heldigvis ut til at det overlevde.. (romsterte mest på den matte plata opp mot søkeren) Litt rart spøsmål kanskje.. men er det realistisk at jeg har klart å lage riper med Q-tip?? Vil helst ikke gjøre flere forsøk på å fjerne strekene. ..og ja, må innrømme at jeg lar meg irritere over dem *slår hodet i bordet* ..blitt så glad i kameraet da ser du 8661948[/snapback] Vel, at du har ripa opp fokusskjermen er i alle fall ikke urealistisk. Som sagt, dette skal du bare ligge unna og plager det deg - lever det inn. Sjansen er mye større for at vondt blir verre om man romsterer rundt med q-tips inne i huset i et forsøk på å rette opp 'skaden'. Lenke til kommentar
Knippsern Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Da er nok fokus skjermen av noe mykere materiale og jeg litt dummere enn først antatt.. Jeg kommer i allefall til å holde meg unna Q-tip i framtiden. Får vurdere litt om jeg skal koste på meg service bare p.g.a irritasjonsfaktoren ved det, det er nok temmelig dyrt. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Grunn til at man bør holde seg unna q-tips er: Tuppen er egentlig bare en stor vase av fibre- mao fibre som kan løsne og ligge fint igjen på alle dine delikate deler av kamera. Tuppen er festet til et plastrør som er kappet i endene, og har mao en skarp kant i delingen. I tillegg har noen q-tips perforeringer som skal sørge for bedre festet for fibrene. Dette røret presses ofte ut mot overflaten ved nok trykk, og er mer enn nok til å skrape opp den skjøre mattskiven. Jeg vil tippe du har dillet deg opp i et hjørne her. Såvidt jeg vet støtter ikke 400D offisielt noe mattskivebytte på egenhånd. Lenke til kommentar
Knippsern Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Finnes det å få kjøpt? evt hvor mye må man ut med for en slik? I fare for å tråkke meg lengre ned i myra, så vurderer jeg da å skifte den selv dersom mulig, forutsatt at det finnes instalasjonsveiledning å oppdrive. Normalt sett er jeg kanske 'hendig' av meg, sånn av og til.. i allefall når det gjelder mitt yrke som skogsarbeider. Men nå er jeg vel kanskje på vei inn i ett litt annet felt. Endret 21. mai 2007 av Knippsern Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 https://mywebspace.wisc.edu/haodafu/web/ChangeScreen.pdf Men du blanker nok ut garantien om du setter i gang.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå