relsafus Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Jeg gikk til anskaffelse av et Nikkor AF-S DX 18-200 IF-ED VR objektiv for en uke siden og kjøpte dette etter mange varme anbefalinger. Prislapp 6.500,- Det jeg er usikker på er om VR innstillingen er aktiv eller ikke. Jeg benytter "normal" VR modus, A/M autofokus (med manuell mulighet i tillegg). Selve autofokus foregår fort og greit (benytter D80 med "single spot" fokus. Når jeg benytter full brennvidde og tar bilder av motiver u/VR eller med VR ativisert (begge på frihånd) så blir jeg usikker på om VR har noe for seg.. Nå skal det sies at jeg ikke er spesiellt stødig og det er muligens å forvente at VR skal fjerne alle vibrasjonene ? Er det noen enkel måte å teste om VR faktisk er Aktiv ? (ingen info på kamerahus om VR på objektivet er av eller på..) Jeg fant ingen info på dette her på forumet, så jeg startet en ny tråd i håp om å kunne få gode tips om emnet VR (oppskrytt, eller ikke) /L Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Prøv å ta bilder med lukkertider som fks.1/40,1/30,1/20,1/8 sek.,med VR på og VR av,alle på vidvinkel (minste brennvidde),da skulle du kunne se tydelig forskjell på bevegelsesuskarphet i de forskjellige bildene... Ta mange bilder slik at du får et godt helhetsinntrykk. Beste tipset jeg kommer på for å sjekke om og hvor godt VR virker. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Zoom til 200mm og se i søkeren, når du presser utløserknappen halvt ned skal bilde i søkeren stabilisere seg så det blir nesten helt rolig. Prøv det samme med VR av og du bør se forskjell. Du vil også høre en svak lyd fra objektivet når VR jobber (må ikke forveksles med lyden fra autofokusen). Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Prøv å ta bilder med lukkertider som fks.1/40,1/30,1/20,1/8 sek.,med VR på og VR av,alle på vidvinkel (minste brennvidde),da skulle du kunne se tydelig forskjell på bevegelsesuskarphet i de forskjellige bildene...Ta mange bilder slik at du får et godt helhetsinntrykk. Beste tipset jeg kommer på for å sjekke om og hvor godt VR virker. 8661686[/snapback] Det må da være lettere å se med tele, da forsterkes jo bevegelsene, og det er der du virkelig har behov for det. Har selv en Canon S3 med IS, og der fungerer det utrolig bra. Som en tommelfingerregel bør du klare å få skarpe bilder håndholdt UTEN VR med lukkertid ca lik brennvidden, altså må du ha 1/200s med 200mm, og 1/125s på 120mm. MED VR bør du klare 3-4 ganger så lang lukkertid, dvs ned mot 1/60s på 200mm. Har klart skarpe bilder med tele på 1/30s med litt trening... Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Prøv å ta bilder med lukkertider som fks.1/40,1/30,1/20,1/8 sek.,med VR på og VR av,alle på vidvinkel (minste brennvidde),da skulle du kunne se tydelig forskjell på bevegelsesuskarphet i de forskjellige bildene...Ta mange bilder slik at du får et godt helhetsinntrykk. Beste tipset jeg kommer på for å sjekke om og hvor godt VR virker. 8661686[/snapback] Det må da være lettere å se med tele, da forsterkes jo bevegelsene, og det er der du virkelig har behov for det. Har selv en Canon S3 med IS, og der fungerer det utrolig bra. Som en tommelfingerregel bør du klare å få skarpe bilder håndholdt UTEN VR med lukkertid ca lik brennvidden, altså må du ha 1/200s med 200mm, og 1/125s på 120mm. MED VR bør du klare 3-4 ganger så lang lukkertid, dvs ned mot 1/60s på 200mm. Har klart skarpe bilder med tele på 1/30s med litt trening... 8661856[/snapback] Takker for gode tips, jeg må i et møte nå men skal teste senere i dag og gi tilbakemeldinger, syns bare det er litt rart at det ikke ser ut til å være noen kommunikasjon mellom objektivet og huset mht. om VR er av eller på. /L Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Takker for gode tips, jeg må i et møte nå men skal teste senere i dag og gi tilbakemeldinger, syns bare det er litt rart at det ikke ser ut til å være noen kommunikasjon mellom objektivet og huset mht. om VR er av eller på. 8661935[/snapback] Det skal det da ikke vært, VR styres helt og holdent av objektivet og trenger ikke hjelp fra kamerahuset. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Takker for gode tips, jeg må i et møte nå men skal teste senere i dag og gi tilbakemeldinger, syns bare det er litt rart at det ikke ser ut til å være noen kommunikasjon mellom objektivet og huset mht. om VR er av eller på. 8661935[/snapback] Det skal det da ikke vært, VR styres helt og holdent av objektivet og trenger ikke hjelp fra kamerahuset. 8662326[/snapback] ...bortsett fra strøm. Lenke til kommentar
zorry Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Som en tommelfingerregel bør du klare å få skarpe bilder håndholdt UTEN VR med lukkertid ca lik brennvidden, altså må du ha 1/200s med 200mm, og 1/125s på 120mm.MED VR bør du klare 3-4 ganger så lang lukkertid, dvs ned mot 1/60s på 200mm. Har klart skarpe bilder med tele på 1/30s med litt trening... 8661856[/snapback] ... og hvis du i tillegg også ganger med crop-faktoren på kameraet ditt er du på riktig vei. Tommelfingerregelen du refererer til var vel egentlig ment for 35mm filmformatet? Altså dersom du setter en 100mm på et crop 1,5 kamera bør lukkertiden håndholdt være på 1/150-dels sekund eller raskere for at ikke kamerabevegelse skal forårsake uskarpe bilder. Dette er likevel bare en tommelfingerregel og hva du selv greier må du nok teste ut selv. Med tre trinns VR snakker vi om 8 ganger så lang lukkertid (2 x 2 x 2 = 8). Så hvis man trenger 1/200-dels sekund uten VR skal man greie 1/30-dels sekund med VR. I teorien. I praksis er nok dette avhengig av skyteformen til fotografen også. Endret 21. mai 2007 av zorry Lenke til kommentar
bengh Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Ta bilde av veiskilt, veinavnsskilt etc på litt avstand og middels blender på 8 eller så som fordrer litt lukkertid - alt avhengig av lys. Ta bilder med og uten stabilisator og vær konsekvent. Ta f.eks. 2 bilder med stab og to uten. Gå til neste motiv og gjør det samme osv. Her skal du klart se forskjell på bildene i etterkant. Bruk gjerne spesialprogram fra leverandør som angir lukkertid, blender og om stabilisator er på eller av når du vurderer bildene. Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Med tre trinns VR snakker vi om 8 ganger så lang lukkertid (2 x 2 x 2 = 8). Så hvis man trenger 1/200-dels sekund uten VR skal man greie 1/30-dels sekund med VR. I teorien. I praksis er nok dette avhengig av skyteformen til fotografen også. 8664108[/snapback] Skyteformen er nok ikke optimal etter helgas rabalder, men jeg fikk konstantert at VR virker (stakk innom forhandler tidligere i dag og fikk dette verifisert). Men, 1/30 på frihånd i dag, tror ikke jeg er i slik skyteform (ennå) /L Endret 21. mai 2007 av relsafus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå