Digitize Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Hei, Mitt DFI LanpartyUT NF3 kort døde for 1 uke siden, klarer ikke å finne grunnen til det. Jeg gidder ikke plundre noe mere over det å vil nå gå til innkjøp av litt ny innmat som jeg håper dere kan hjelpe meg med (preferet nettbutikk er komplett.no eller netshop.no). Maskinen vil bli vannkjølt på CPU og GPU (med 3 radiatorer og en Iwaki MD 15 pumpe). Jeg har allerede Harddisker (x 4), PSU (OCZ ModStream PSU 520W) og skjerm (Samsung Syncmaster 930BF 19" LCD). Alt er montert i et Cooler Master Stacker kabinett. 2 av harddiskene er IDE, de 2 andre er S-ATA. Jeg har et eget PCI IDE kontrollerkort, dersom nytt hovedkort kun har 1 IDE kontakt (= 1x DVD-rom og 1x IDE hd). Dette trenger jeg; CPU (S775); Intel Core 2 Quad Q6600 eller Core 2 Duo E6700 (klarer ikke helt å bestemme meg her, det står ikke på pengene). Hvis noen samtidig kan anbefale en god vannblokk fra en norsk nettbutikk, ville det vært gull! Hovedkort; PCI-Express men trenger ikke støtte SLI, må ha 1 stk. firewire kontakt på kortet. Jeg kommer til å drive med litt overklokking (men ikke ekstrem-klokking, jeg har ingen ambisjoner om å nå "ekstreme" mål osv.). Det viktigste er at kortet er stabilt, orker ikke masse plunder og heft med hovedkortet (har hatt så altfor mye av det opp igjennom historien). Jeg tenkte på hovedkort med DDR3 støtte, men vet ikke hvor "viktig" det er, kanskje bedre med et stabilt DDR2 basert hovedkort som har vært ute en stund, stabilitet er viktigst for meg! Jeg er veldig usikker på valg av brikkesett, det er jo en jungel med hovedkort derute (men "P35" var vel det nyeste?). Skjermkort; 1 stk GeForce 8800GTS 640MB (er "XFX" sine kort det mest stabile?). Kortet trenger ikke HDMI eller støtte for HDCP. Hvis noen samtidig kan anbefale en god vannblokk fra en norsk nettbutikk, ville det vært gull! RAM; 2 GB stabil kvalitetsram fra Corsair, OCZ eller Crucial. Jeg har utelukkende god erfaring med Corsair, men kan være åpen for alternativer som er like gode. Brikkene må kunne klare litt overklokking. Lydkort (PCI); Et billig og bra X-Fi eller Audigy kort. Er ikke noe fan av onboard lyd på hovedkort, tror det kan være veldig greit med et eget lydkort. Lydkortet kreves kun til spill (stereolyd, ikke 4.1/5.1/7.1). Maskinen skal brukes til spill (70%) og videoredigering (30%), foreløpig under Windows XP SP2 inntill nVidia sine drivere fungerer 110% optimalt med Vista engang i 2008/2009. Ønsket prisklasse for alt dette er 10 000 - 14 000 kroner. På forhånd takk for svar og tips til shoppeliste! Lenke til kommentar
Laxaa Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Du har jo disse Corsair brikkene. Det er usikkert om de fortsatt bruker de samme minnemodulene som det ble omtalt på forumet, men brikkene har fortsatt et overklokkingspotensiale. Lenke til kommentar
meeg Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Hei,... Dette trenger jeg; CPU (S775); Intel Core 2 Quad Q6600 eller Core 2 Duo E6700 (klarer ikke helt å bestemme meg her, det står ikke på pengene). Hvis noen samtidig kan anbefale en god vannblokk fra en norsk nettbutikk, ville det vært gull! ... 8661398[/snapback] Vannblokk til S775: Swiftech APOGEE GT - uten tvil! Lenke til kommentar
Digitize Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Hei og takk for tips så langt ! 600 kr for 2GB Crucial Ram ? Hvor bra er disse brkkene tenker jeg da. Jeg hadde sett for meg å måtte ut med minimum 1500 kr for 2GB, men jeg vet ikke jeg! Den vannblokken bestiller jeg da "meeg", genialt. Vet du om det finnes vannblokker til 8800 GTS som kun dekker GPU (slik at man setter ramsinks på resten?), eller må man kjøpe en heldekkende blokk som dekker hele kortet til 8800 serien ? Jeg har dårlig erfaring med det til mitt Geforce 6800 Ultra. Der brukte jeg "Danger Den NV68" som dekket hele kortet og opplevde relativt mye varme. Ellers ser jeg frem til andre tips, spesielt et fornuftig oppsett på CPU / Hovedkort og RAM som passer sammen (og som passer "kravene" jeg har satt). Takk for svar så langt ! Ha en god kveld allesammen ! Lenke til kommentar
meeg Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Ja ram er utrolig billig nå. Les denne tråden som omhandler de brikkene du refererer til. Jeg har også dårlig erfaring med GPU vannblokker som dekker hele kortet. Har 8800GTS kortene 4 hull rundt GPU? Igjen vil jeg anbefale en blokk fra Swiftech. Swiftech MCW60. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå