Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

FTP-server med Speedtouch 546 v6 :cry:

Anbefalte innlegg

La meg bare få sagt hvor mye jeg misliker routeren i dette modemet.

Hvordan får jeg til en ftp server?

Jeg har åpnet porten jeg vil bruke, ikke 21.

Jeg sjekker porten på http://www.utorrent.com/testport.php

og den er oppe.

Men når en kamerat prøver å koble til ftp'en så nytter det ikke.

Connection timed out hele tiden, samme når jeg prøver selv via dyndns hostnavnet mitt.

uTorrent og andre programmer funker det fint å åpne porter til,

men altså ikke ftp.

Someone, help me out :no:

Edit: Det stopper altså opp på Connecting to xxxxx.no-ip.info...

Om jeg prøver å koble til via port 21 så kommer jeg faktisk enda lenger, uten å ha faktisk åpnet den porten i det hele tatt:

[R] Connecting to xxxxx.no-ip.info -> DNS=xxxx.no-ip.info IP=xxxxx PORT=21

[R] Connected to xxxxx.no-ip.info

[R] 220 Inactivity timer = 120 seconds. Use 'site idle <secs>' to change.

[R] USER xxxxx

[R] 331 Password required.

[R] PASS (hidden)

[R] 530 Permission denied

[R] Connection failed

Jeg kobler sånn:

NGT -> Modem -> D-Link DGL-4300 -> PC

Endret av thabeest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså.. du har FTP-server på din data/server som han prøver å koble seg til utenfra?

Har det DHCP på både modem og router(d-link)?

ser jo ut til at serveren er satt til port 21 da ;)

8661275[/snapback]

Hmm, DHCP er vel aktivert i modemet, men jeg bruker statisk ip på nettverket i D-linken.

D-Linken har fått tildelt ip 10.0.0.2, mens på nettverket bruker jeg 192.168.1.xx faste iper til hver pc\server.

Jeg har _ikke_ åpnet port 21, men det virker som modemet bruker port 21 likevel, jeg fatter ikke så mye av dette her :roll:

Sjekk ngtforum.net for løsning.  NGT sender port 21 & 80 internt og ikke videre til lokalnettet som default.

8661301[/snapback]

:roll:

Hei,

du må forwarde porten i routeren. Advanced -> Virtual Server

8661312[/snapback]

I D-linken?

Kan du forklare litt nærmere?

Har ikke peiling når det kommer til Virtual Server.

Edit: Jeg har åpnet porten både i modemet OG routeren.

Som sagt så har jeg fått til å åpne port til uTorrent og jeg bruker DC i aktiv modus,

det er bare ftp-serveren som er vrien.

Noe med modemet\routeren til NGT som er vrien når det kommer til ftp.

Endret av thabeest
Lenke til kommentar

Bruker du modemet eller routeren som standard gateway for klientene?

Hvis det er routeren, så må du forwarde porten fra modemet til 10.0.0.2, og fra routeren til 192.168.1.xx (serveren)

edit: det har du ja :blush:

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Jeg har gjort det ja, og det har funket til de andre programmene som sagt.

Derfor jeg fatter NULL når det kommer til ftp serveren.

Jeg kom over noe informasjon på ngtforumet om at modemet er default port 21 til ftp serveren.

Jeg har også prøvd å åpne port 21 både i modemet og i routeren uten at dette heller har funket.

Men jeg er ikke interessert i å bruke port 21, selv om jeg hadde fått til det.

Altfor mange som prøver å "hacke" seg inn ved bruk av port 21.

Håper noen kan hjelpe meg altså, veldig frustrerende dette her :(

Lenke til kommentar

I nettverksinnstillingene mine bruker jeg default gateway 192.168.1.1

Og så er default gateway i d-link routeren min 10.0.0.1, samme er dns serveren i d-linken.

Edit: Det beste hadde jo vært om jeg satt modemet i bridge modus.

Men dette er altså ganske komplisert å få til med dette modemet har jeg funnet ut.

Om noen har en enkel framgangsmåte å få dette til så hadde det vært veldig greit.

Jeg vet det står på ngtforum, men føler ikke det er beskrevet for en n00b som meg,

og her får man svar med en gang på ting. Tar lange tider på ngtforum føler jeg.

Endret av thabeest
Lenke til kommentar
Jeg har gjort det ja, og det har funket til de andre programmene som sagt.

Derfor jeg fatter NULL når det kommer til ftp serveren.

Jeg kom over noe informasjon på ngtforumet om at modemet er default port 21 til ftp serveren.

Jeg har også prøvd å åpne port 21 både i modemet og i routeren uten at dette heller har funket.

Men jeg er ikke interessert i å bruke port 21, selv om jeg hadde fått til det.

Altfor mange som prøver å "hacke" seg inn ved bruk av port 21.

Håper noen kan hjelpe meg altså, veldig frustrerende dette her :(

8661537[/snapback]

Kan du ikke bruke en annen port enn 21 da, kanskje Noe å Grine seg Til sperrer/struper port 21...

Lenke til kommentar
Edit: Det beste hadde jo vært om jeg satt modemet i bridge modus.

Men dette er altså ganske komplisert å få til med dette modemet har jeg funnet ut.

Om noen har en enkel framgangsmåte å få dette til så hadde det vært veldig greit.

8661578[/snapback]

Det er muligens ikke det helt samme modemet, men du finner en oppskrift på hvordan du setter ST546T/T2 i bridge modus her.

Jeg lurer på om T/T2 er en spesialvariant for Telenor eller noe sånt. (?)

Jeg kjører med VPI/VCI=8/35, men dette vil vel variere fra ISP til ISP (og fra sentral til sentral ...)

Jeg hadde modem og ruter hver for seg fra før, og det var mye enklere å beholde den ruteren jeg hadde, med hele hjemmenett-oppsettet, enn å forsøke å overtale det nye rutermodemet til å tilpasse seg mitt nettverk. Derfor valgte jeg å sette ST546 i bridge modus.

Men det gikk ikke ved første forsøk ...

Start med å gjøre en hard reset av modemet. (Binders ....)

Koble rutermodemet direkte til en enkelt PC med auto-IP-oppsett, og slå på rutermodemet. (Trenger ikke internetttilkobling i denne fasen.)

Sjekk at PC'en får tildelt en IP-adresse. Gi PC'en den samme IP-adressen som statisk IP-adresse. Sett inn rutermodemets gateway-adresse manuelt også. Nå kan vi snakke med rutermodemet selv etter at vi har slått av DHCP-serveren.

OK, gå inn på rutermodemets web-interface og sett det i bridge modus som beskrevet i oppskriften jeg linket til ovenfor. Slå av DHCP-serveren i rutermodemet - det er D-Link-ruteren din som tar seg av den jobben. Det tar en god stund før du får bekreftet at rekonfigureringen var vellykket, så ikke bli utålmodig her.

Netttilkoblingen mellom rutermodem og PC vil gå ned (og komme opp igjen) i løpet av denne fasen, og det er her det kan skjære seg hvis du ikke bruker statisk IP på PC'en.

Anyway, jeg kunne ved selvsyn se at rutermodemet oppgav at det nå sto i bridge modus, så da var det bare å slå det av og koble det inn istedenfor det gamle ADSL-modemet mitt. Til min store overraskelse gikk det ikke mange sekundene før alle lamper lyste stødig grønt og jeg var på nett igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...