nomore Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Hei Etter et par år bak rattet merker eg til stadighet at bilister blinker til hverandre for å signalisere om ting som lys(av/ødelagt), kontroller osv. Men finnes det en almenn standard for hvor mange og hvor lenge en skal blinke? I sist uke kjørte eg uten lys da pærene røyk og eg fikk det ikke med meg tidlig nok til å få byttet før lørdag. Mens eg da kjørte med kun ei lyspære, og til slutt ingen, opplevde eg at folk signaliserte dette svært forskjellig. Noen blinket en gang, andre flere ganger, noen slo på langlysene lenge, andre blinket og samtidig holdt lysene på lenge. Men hva når det blir varslet om kontroll(som ikke er lov)? Blir jo litt tungvindt om eg må stoppe og sjekke lysene hver gang noen blinker Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Yrkessjåfører blinker en gang med langlysene, iallefall taxi og buss. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Det er ikke noen regel for det. Men hver gang noen blinker med lysene bør man ihvertfall tenke på å sjekke lysene sine, evt. andre ting som kan være feil. Man bør også være litt ekstra oppmerksom de neste kilometerene for kontroll, dyr i/langs veien osv. Jeg blinker ganske fort en to-tre ganger, så kommer somregel lysene hos den andre billisten på, gjerne med en liten hilsen med hånden. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Tidligere da jeg kjørte, så blinket en bil 10 ganger på meg. Og rett bortenfor var det radarkontroll. Jeg syns at de som ikke bryr seg om fartsgrensene fortjener bot. Jeg blinker til lys som har glemt å sette på lys. Særlig når det smått begynner å bli mørkt. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Møter jeg biler som ikke har lys på, så pleier jeg å skru lyset mitt av og på. Evt. blinke en gang med langlysene. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Dei eg har møtt blinker med langlys eller parkeringslys ved radarkontroll. Har ikkje skjedd så mange ganger, men blinker ein bil til meg så er eg først av alt ekstra oppmerksom det neste stykket for kontroll så sjekker eg lys på bilen. Har og blitt blinka på når panseret ikkje var heilt nede, det var ikkje fare for at det letta, men kjekt å få beskjed om sånt. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Min oppfattning av blinking med lys er at det blir brukt for å advare andre bilister om farer, enten med eget kjøretøy, eller i veibanen. Det har nok også blitt vanlig å blinke hvis det er noen form for radar/kontroller Lenke til kommentar
Slopez Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Møter jeg biler som ikke har lys på, så pleier jeg å skru lyset mitt av og på.Evt. blinke en gang med langlysene. 8663530[/snapback] Biler uten lys slår jeg av og på lysene. Kontroller bruker jeg ikke å signalisere som regel. Med mindre det er snakk om på en øde vei. Som regel da er det snakk om å blinke med langlysene mange ganger. Og den vanlige "takk-blinket" er jo nød-blink en gang. Yrkessjåfører bruker med avanserte kombinasjoner av blink. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Møter jeg biler som ikke har lys på, så pleier jeg å skru lyset mitt av og på.Evt. blinke en gang med langlysene. 8663530[/snapback] Biler uten lys slår jeg av og på lysene. Kontroller bruker jeg ikke å signalisere som regel. Med mindre det er snakk om på en øde vei. Som regel da er det snakk om å blinke med langlysene mange ganger. Og den vanlige "takk-blinket" er jo nød-blink en gang. Yrkessjåfører bruker med avanserte kombinasjoner av blink. 8663593[/snapback] Vi yrkes-sjåfører har vårt eget lille system der,men starter alltid med blink,så noen enkle håndbevegelser. Er jo greit å vite hva som venter en, og kanskje ta en liten strekk umiddelbart Lenke til kommentar
100-prosent-naturlig Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Tidligere da jeg kjørte, så blinket en bil 10 ganger på meg. Og rett bortenfor var det radarkontroll. 8663100[/snapback] Dette er standard i mange land i Europa. Det kan forståellig nok argumenteres for at det er dumt å hjelpe eventuelle råkjørere på denne måten, men jeg antar at bilister ofte føler en form for samhørighet med andre bilister, og derfor velger å foreta en "hyggelig gest". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå