Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger retningsliner for valg av switch

Anbefalte innlegg

Trenger retningslinjer for valg av switch.

Skal sette opp et realt nettverk hjemme med en dedikert gateway-maskin, som fungerer som en router, brannmur og saa videre. Til dette trenger jeg en switch, men jeg aner ikke hva jeg skal se etter av funksjoner.

Switchen maa haandtere flere hundre connections paa enkelte av maskinene, da flere maskiner vil bli brukt til bittorrent og annen p2p.

Jeg hadde en router for en tid tilbake som ikke taalte BT/trafikk. Saa fort jeg startet en Bt klient paa en av maskinene i nettverket, laaste alt seg og routeren maatte restartes. Bruker imidlertid en HUB som fint klarer 500 connections og 70% linjebruk paa en maskin, mens resten av nettverket forsatt er doenn stabilt.

Om noen kan referere til testsider oversikter eller har erfaringer med gode switcher, vil jeg gjerne vite om det

Paa forhaand, takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at det er forskjell på HUB/Switch og ruter. En ruter behandler pakkene på en mye mere kompleks måte en en switch eller hub, og vil på denne måten fort kunne "kveles" med mye trafikk.

Når det kommer til valg av switch kommer det litt an på hvor mange porter du skal ha. Trenger du bare 5 eller 8 holder nok det meste til ganske tungt bruk. (Så lenge du styrer unna de aller billigste.)

Skal du ha 16 eller flere porter er det greit å gå for mere kjente merker og lit ekstra i pris. Dette forde en switch kun kan behandle et vist antall Gb/s internt. Er det da mye trafikk på mange porter kan man risikere at billige enheter kan få problemer.

Lenke til kommentar

Det er helt klart en forskjell på router og switch/hub - de siste routerne jeg har hatt var ikke spesielt slitesterke. Mistet tre routere på to år.

Jeg antar at pislappen har mye å si, men hadde satt stor pris på linker/tester og eventuelle oversikter.

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...