Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

En mental mann truer meg ..


empatiy

Anbefalte innlegg

Var på fest i helgen. Plutselig flyr en mental nordlending på meg, helt uprovosert, (han som holdt festen) og skulle "drepe meg". Jeg svarer med å slå, altså forsvare meg. Bråket utarter seg og jeg blir kommandert ut på trappa av kameratene mine og låst ute, mens de liksom skal "ordne" opp. Det tar helt av der inne og jeg handler i desperasjon da jeg chitter en stein gjennom kjøkkenvinduet. Ikke nok med det, en uskyldig kar blir truffet av glass-splintene, og måtte sy noen sting. Nå i ettertid har jeg vært grei, og sagt unnskyld og har tilbudt meg å betale han som ble truffet av glasset for legeregningen. Men nordlendingen driver å truer meg med anmeldelse og snakker om 35000 i erstatning for et lite fillevindu. Jeg prøver å si at jeg har mest lyst til å gjøre opp privat, så vi slipper alt styret med anmeldelser.

 

Men igrunn så er det han har gjort ti ganger verre. Altså, han kom med sex-trakasseringer mot jentene som var der, fløy på meg uprovosert og skulle drepe meg av ukjent grunn, og legemsfornæmelser på andre i tillegg. Og han truer med politi-anmeldelse (ja, jeg har gjort noe galt jeg også, men fortsatt ikke lov med trusler?). De aller fleste som var til stede kan vitne om dette også.

 

Hvem sliter mest her? egentlig det jeg lurer på :p

Og 35 000 (ellerno) for et vindu? Høres ut som scam lang vei..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir synsing, men:

 

Det var, slik du presenterer det, neppe nødvendig å kaste en stein gjennom vinduet. Du var ute, i sikkerhet. Hvorfor du gjorde dette er egentlig usikkert, men jeg ser ikke bort fra at det har vært litt alkohol inne i bildet? :whistle:

 

I utgangspunktet vil jeg tro du plikter å erstatte både vinduet og legeregningen.

 

Et normalt vindu koster derimot slett ikke 35.000,-.

 

http://www.nordan.no/ finner du priseksempler på vanlige vinduer.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg gjorde det, må ha vært fordi jeg tolket det som skjedde inne som livstruende for de andre (det tok heftig av der inne). jeg kastet derfor steinen som en slags avledningsmanøver.. Uansett, det var tåpelig.

 

Er det noe vits i å anmelde?

Lenke til kommentar

Ut fra forklaringen din virker det som om du har opptrådt provoserende mens du var inne. Dette ut fra at kameratene dine måtte kaste deg ut og låse deg ute. Det virker også som om det var den "mentale nordlendingens" hus, siden han krever deg for vinduet. Hva gjorde du egentlig før han "angrep" deg? Er det flere skader enn bare vinduet? Og hvor stort var vinduet.

Lenke til kommentar

Hvis han anmelder deg, vil det kanskje være grunn til å anmelde tilbake. Men tror nok du bør ta en snakk med kompisene dine først for å få en klarhet i hva som var foranledningen.

 

Tror ikke du trenger å levere noe anmeldelse først siden du faktisk har knust et vindu og skadet en annen person.

 

35.000 for et vindu er noe drøyt. Men husk at det kommer arbeidspenger til de som skal bytte vinduet også. Nå er det vel i endel tilfeller kun nødvendig å bytte glass, ikke hele vinduet.

 

Hvem som sliter mest, jo det er nok dessverre du.

 

Forøvrig, hva er en 'mental nordlending'? ;)

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Ut fra forklaringen din virker det som om du har opptrådt provoserende mens du var inne. Dette ut fra at kameratene dine måtte kaste deg ut og låse deg ute. Det virker også som om det var den "mentale nordlendingens" hus, siden han krever deg for vinduet. Hva gjorde du egentlig før han "angrep" deg? Er det flere skader enn bare vinduet? Og hvor stort var vinduet.

8661359[/snapback]

Nei, jeg har ikke opptrådt provoserende. Flere vitner kan bekrefte dette. Han "sku kvæst mæ", som det også så fint heter. Det var flere som reagerte på oppførselen hans (han sjikanerte noen jenter) før han gikk til angrep. Min teori er at han ikke hadde no godt øye for meg fra starten av. Det viste seg at jeg har faktisk kastet han ut av min leilighet før, fordi han ikke oppførte seg på den festen. Så det kan jo være noe der..

 

Kameratene mine måtte ikke kaste meg ut, de ville bare få meg i trygghet. Men det ble ikke så veldig trygt der inne for det. Nordlendingen gikk bare løs på en annen.

 

Jeg gjorde ingen flere skader. Og vinduet var ikke stort. Et lite kjøkkenvindu, på ca. 80x50 cm. Noen som aner hvor dyrt det måtte bli, med jobb utført av glassmester? Tror det bare er selve glasset som må byttes ut.

Lenke til kommentar
Jeg gjorde ingen flere skader. Og vinduet var ikke stort. Et lite kjøkkenvindu, på ca. 80x50 cm. Noen som aner hvor dyrt det måtte bli, med jobb utført av glassmester? Tror det bare er selve glasset som må byttes ut.

8661497[/snapback]

Vanskelig å si, men jeg tror vi betalte ca 50-60.000 for 8 komplette dobbelvinduer.. Uten montering, det ble gjort av en snekker. Så 35.000 for å bytte et glass høres helt latterlig ut. Det spørs jo litt på typen, mulig man må bytte hele den delen som lar seg åpne, men uansett kan det umulig koste mer enn noen tusenlapper.

 

Du kan jo forsåvidt nekte å betale noenting, men da kan han anmelde deg for skadeverk.

Lenke til kommentar
Jeg gjorde ingen flere skader. Og vinduet var ikke stort. Et lite kjøkkenvindu, på ca. 80x50 cm. Noen som aner hvor dyrt det måtte bli, med jobb utført av glassmester? Tror det bare er selve glasset som må byttes ut.

 

Maks 10000 for å skifte ut hele vinduet og da har jeg tatt veldig godt i.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

olsen: Slik jeg tolket det fløy nordlendingen på han, og kom også med drapstrusler. Når noen "flyr på meg" tolker jeg det som de angriper meg, slår, sparker og alt det måtte innebære.

Hadde noen fløyet på meg hadde jeg plassert en knyttneve i trynet på han som startet.

 

Trådstarter: Dere bør nok gjøre opp privat, men 35000kr for et vindu er bare bull.

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar

Godt å høre. Det var et dobbelvindu.. Men han truer med politi-anmeldelse. Jaja, han får gjøre det. Skjønner egentlig ikke vitsen med det, siden jeg vil betale. Og det gagner jo ikke ham. Han får jo evt. vold og legemsfornærmelse, så jeg vet ikke hva som er verst.. Jeg har ihvertfall ikke vært vanskelig i denne saken. Jeg betaler for vinduet hans så vi kan få det ut av verden. Det var han som utløste "helvete". Han har jo innrømmet at han slo først.

 

edit: han snakket om en betydelig sum, tror det var 30 000 +/-. For han hadde visst allerede bestilt en glassmester (igår, på en søndag) :p

Endret av empatiy
Lenke til kommentar

en mental nordlending er en person som kommer lenger nord fra, enn tr.heim, og som tydelig har mentale forstyrrelser, som igjen kommer synlig fram ved en evt. beruset tilstand.

 

edit: Men la oss si at han kjenner en glassmester som tar blodpris for moro skyld. La oss si 35 000. Burde ikke takstmann sett på det? For det er bak mål å kreve 35 000 for et lite vindu.. Han kan da ikke gjøre det selv om glassmestern tok det for jobben. Det er jo helt åpenbart en pris som ikke stemmer overens.

Endret av empatiy
Lenke til kommentar
Han ønsker nok å understreke hvor gal vedkommende må ha virket. Ikke bare var han "mental", men attpåtil "mental nordlending". OMFG!!1

8662250[/snapback]

Selvsagt. Begge mine foreldre er nordlendinger og generelt sett er dem klin gærne ved et visst inntak av sprit. så det var på sin plass å nevne at dette gjaldt en nordlendig da det satte saken litt i perspektiv. "omfg!!1"

Endret av empatiy
Lenke til kommentar

Vanligvis pleier fyllerør å roe seg dobbelt proposjonalt i forhold til alkoholens fordamping. Det som i fylla virket som en stor, viktig og uoverkommelig affære, pleier å skrumpe inn til en blåmandag med sorte hull og pinlige ahaopplevelser. Det er et ordtak som sier at jo mer du rører i driten, jo mer lukter den. Prøv å hisse ned gemyttene. La tingene roe seg ned et par dager, (nordlendingen trenger kanskje en ekstra dag eller to) og ta eventuelt kontakt for forsoning og økonomisk oppgjør. Bruk gjerne en person som dere begge stoler på som en "megler". Hvis du ikke ønsker å gjøre noe selv, så sitt på gjerdet og vent på hans utspill. :)

Lenke til kommentar
*snip*

8662426[/snapback]

Godt sagt. Jeg har allerede en "megler" som har snakket litt med han. Jeg og megleren tar nok oss en tur opp i kveld eller i morgen. Vi var der dagen etter, men han turte ikke lukke opp. Feigt.

Endret av empatiy
Lenke til kommentar
Trådstarter: hva er en mental nordlending egentlig?

8662209[/snapback]

 

mental -t; sjelelig: mentale prosesser /  hans mentale tilstand /  forberede seg mentalt på noe

 

Så en mental nordlending er en sjelelig person. Og det er vel de aller fleste nordlendinger, for å ikke snakke om de aller fleste innbyggerne i Norge.

 

Så det er vel kanskje en mentalt ustabil nordlending det er snakk om. :)

 

Jeg har allerede en "megler" som har snakket litt med han. Jeg og megleren tar nok oss en tur opp i kveld eller i morgen. Vi var der dagen etter, men han turte ikke lukke opp. Feigt.

8662584[/snapback]

Da har du jo ditt snart på det tørre. Det er vanskelig å ordne opp dersom han ikke vil.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...