Gå til innhold

Hvor mye tåler et speilrefleks kamera?

Anbefalte innlegg

Flott!! Er det noen Canon, Nikon eller Olympus kameraer som kan dette, mon tro? Sony, KM og Pentax kan da umulig være alene om slikt.

8694754[/snapback]

Ikke D200en min i hvertfall - og da tar jeg det for gitt at ikke andre Nikon kan det heller. I M har AE-L den funksjonen at den låser ISO-verdien når auto-ISO er aktivert (det har ikke Ken Rockwell fått med seg). Om auto-ISO ikke er aktivert, så har AE-L ingen virkning.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Puster litt liv i denne tråden igjen.

Hvor mye tåler et speilrefleks kamera? Jeg oppdaget her om dagen at min datter på 15 mnd har fått veldig lange armer. Mitt D80 med 18-135mm lå innerst på tv-benken, men jeg hadde tydligvis slurvet litt med reima. Min samboer hørte et kraftig dunk, titter ut fra kjøkkenet og får se datteren min med reima i hånda og kamera liggende på gulvet. Det er et fall på 66 cm.

Jeg har kikket og leitet rundt på kamera men finner ingen spor etter fall og jeg kan heller ikke se noe galt på bildene.

Kansje litt flaks? :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg ville aldri ha dyppet kameraet mitt i vann. Det svake punktet på alle kameraer er objektivfestet, jeg tror ikke det er noen kameraer som er vanntette akkurat der, selv ikke proffmodellene.

Min mening er at det er ok å bruke kameraet ute i regnvær, men det er bare dumt å ikke gjøre noe for å beskytte det. Ingen kameraer er vanntette og hvis det blir utsatt for nok vann vil det før eller siden trenge inn og ødelegge noe.

8666188[/snapback]

Min stakkars Nikon FM2 (straks 25 år, hipp hurra!!) mistet jeg i vannet, men det var så kaldt at det frøs før det trakk inn, så den gikk det greitt å tørke. Den var også ute en seriøs vinternatt til den var dekket av is, heller ikke problem.

Men så trynte jeg skikkelig på langrennski i en bar fjellskråning, med kamera på magen...

Filter/solblender ble revet av linsen (Nikkor AF 35mm 2.0) sammen med filterfatningen, men frontelementet ble utrolig nok ikke skadet. Hele tønnen sprakk (!!), så jeg trodde linseelementene ville løsne ganske snart, men funker fortsatt 15 år etter ulykken!!

Var skeptisk da jeg fikk denne første "plast"-linsen fra Nikkor, men steike den er solid!! Se bilde...

FM2'en fikk slått inn hele bunnplata slik at fremtrekksmekanismen ble låst, så den skrudde jeg av og banket ut igjen, og har virket siden.

Et ufattelig solid kamera som har vært med på mye!! Tror nok ikke D70'en er i den klassen, men den er en drøm å bruke som de to analoge...

post-104121-1191436778_thumb.png

Lenke til kommentar
Kansje litt flaks? :whistle:

9629003[/snapback]

Speilreflekser faller fra stuebord for moroskyld - det gir dem litt variasjon i hverdagen. ;) Min D70 (for anledningen påmontet 50/1.8 - en kitzoom hadde muligens slitt mer) har stupt fra et veldig høyt cafébord (type brysthøyde) ned på et betonggulv. Det medførte en liten skrape på huset, og det var alt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Min stakkars Nikon FM2 (straks 25 år, hipp hurra!!) mistet jeg i vannet, men det var så kaldt at det frøs før det trakk inn, så den gikk det greitt å tørke. Den var også ute en seriøs vinternatt til den var dekket av is, heller ikke problem.

Men så trynte jeg skikkelig på langrennski i en bar fjellskråning, med kamera på magen...

Du verden, det var litt av en story...vandret i marka i dag med mitt nye EOS 400D på magen, og jeg må si jeg beveget meg litt mer "omtenksomt" enn vanlig, det er mye man kan stumpe i bortetter skogstien, og da er jo kameraet som dingler i remmen noe av det første som når bakken. Litt oppløftende å høre slike historier, men jeg tror ikke det er noe "å satse på"... :no:

RandiA

Lenke til kommentar
Jeg ville aldri ha dyppet kameraet mitt i vann. Det svake punktet på alle kameraer er objektivfestet, jeg tror ikke det er noen kameraer som er vanntette akkurat der, selv ikke proffmodellene.

8666188[/snapback]

De fleste L-klasse objektivene til Canon har fukt/støvtettig. Dette innebærer en O-ring langs objektivfestet som hundrer vann å komme inn. Om den tåler å blå dyppet i vann vet jeg ikke, men det er konstruert på den måten at jo mer trykk, jo mer presser den rundt og dermed tetter.

8668321[/snapback]

L-klasse objektivene er - relativt - tette sammen med single digit kameraene. men feks på ditt 30d er det nok ikke det :p

Edit, mitt D80 falt ned på kanten av en gravstøtte da jeg var på brudefoto engang (reima løsna, var ikke sikrea ordentlig ;O). funker bra enda, bare ett stort hakk på objektivet. men funker enda!

Endret av cruelphotography
Lenke til kommentar

Jeg har brukt både D200 og D70 i kraftig regnvær uten problemer. Jeg mistet også D70-en i et marmorgulv fra ca 1 meters høyde uten at noe annet enn uv-filteret på objektivet gikk i stykker.

Du bør ikke være redd for å bruke kameraene under en kort regnskyll, men hvis du skal være ute i regnet i timesvis er det nok lurt å ta sine forholdsregler.

Forøvrig er det en gummisak på 18-70mm-objektivet som følger med D80 så jeg vil tro den kombinasjonen er ganske sterk i regnvær o.l.

Lenke til kommentar

Er litt usikker på om jeg kommer for sent på banen i denne tråden, men til trådstarter; jeg ville ikke uten videre kjøpt et brukt kamera som hadde gått i bakken. Man kan være heldig og ingenting behøver å skje, men det er fortsatt mange skjøre og bevegelige deler inni et speilreflekskamera. En av disse delene er det som gjør kameraet til det det er; speilet. En kamerat av meg mistet sin Nikon i gulvet (laminatgulv) fra et bord (høyde ca. 55cm). Kameraet virket tilsynelatende bra uten en skramme. Etter en tid, under kritisk vurdering av bildene, viste det seg at alle bildene var litt ute av fokus. Det viste seg at speilet hadde slått seg litt skjevt, slik at fokus ikke traff bildebrikka 100%! Det ble faktisk en svært kostbar affære å fikse / bytte speilmekanismen. Det måtte være surt å invistere i dyrt utstyr når en aldri klarer å fokusere 100%, og det skal utrolig lite til for at bildet blir uskarpt (kun noen tidels millimeter).

Det samme gjelder for optikk; det kan hende at linseelementene begynner å delaminere (falle fra hverandre), eller blir slått skjevt slik at en får en ujevn skarphet fra hjørne til hjørne. Det er nok at et linseelement kommer ut av lage.

Da nytter det lite at produsenten har vært nøye med sentrering av linseelementene under produksjon av de dyreste objektivene (f.eks. L-optikk til Canon).

Hvis en skulle være heldig og ingenting skulle skje, kan det hende at det går galt neste gang man utsetter kameraet for samme ulykke.

Moralen blir; behandle presisjonsinstrumentet som et speilreflekskameraet er med stor forsiktighet, ingen er bygd for å tåle mishandling, men enkelte er bygd for krevende bruk (feks. profesjonelle hus). G-krefter er likevel G-krefter, og det er ikke alle skader som trenger å være synlige på utsiden av kameraet. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Hadde en uheldig opplevelse med mitt 350D og 70-200/4L i sommer.

Vi var på båttur, og det trappet opp til storm. Vi var langt ute på sjøen i en 21 fots stor båt med godt over 100 hester. Det plasket, plasket og plasket litt mer. Vi hadde ikke kalesje med oss, så det hjalp ikke. Heldigvis hadde jeg en stor og tykk jakke som ihvertfall holdt meg tør - og ikke minst varm.

Det humpet og dumpet, høljet og regnet, som om det ikke fantes sol på Vestlandet. Kamera lå i bagen under et sete. Oppi var 350D, 70-200/4L, 18-55 (kit), 35-70 og 70-210, samt to minnekort, en blits og noe rengjøringsgreier for frontelement.

Da vi endelig kom hjem igjen, kom jeg på kameraet. Jeg kjappet meg å ta det fram. Jeg tok tak under bagen for å bære det ut av båten. Det var da jeg kjente det. Hele bagen var kliss bløt. Jeg åpnet det, og så oppi. 4-5cm med vann lå og fløt rundt i bagen min - koste seg med gromoptikken min. Jeg hev ut alt utstyret, og pakket det inn i et håndkle. Sjekket kameraet både utvendig og innvendig. Vann var det, tro meg.

Utstyret lå og tørket seg noen dager ( :) ) før jeg turte å ta kameraet på. Det så ut til å fungere greit, men da jeg tok av linsedekselet i front hørte jeg det - knust glass.

UV-filteret til nesten 800 kroner var knust i tusen ørsmå biter. Heldigvis var det ingen (!) merker på selve objektivglasset.

Likevel er vekker for meg. :)

Lenke til kommentar
Gromopptikk? :p

Ok, 70-200mm, men resten?

Hah? :w00t:

18-55 f/3.5-5.6 da? Glemte du kanskje den? :ermm:

Hehe.. :)

Snart blir det jo 500mm, så da skal jeg på fototur. :)

9664564[/snapback]

Dette er tredje gangjeg spør, hvilken 500mm?

9664614[/snapback]

Åja, hehe.. :)

Blir nok en Sigma 50-500mm :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...