Gå til innhold

Hvor mye tåler et speilrefleks kamera?

Anbefalte innlegg

Etter min mening stiller Pentax K10D i en klasse for seg når det gjelder funksjonalitet og brukervennlighet. Jeg vet ikke om noe annet kamera som lar deg tilpasse kameraet til eget bruk så mye som Pentax K10D. Knapper og hjul kan endres til å ha en rekke forskjellige funksjoner. I tillegg har det en mengde ekstra funksjonalitet f.eks. i P-modus eller M-modus som andre kameraer ikke har i det hele tatt og som gjør disse to modusene mer anvendelige og raskere å bruke.

8668176[/snapback]

Jovisst, det er et glimrende kamera... men det fikk det ikke til å synge i bringen min på samme måte som Nikon'en - en ikke ubetydelig faktor for hvor ofte jeg kommer til å plukke det fram.

Det jeg mente var, hvor mye MER solid, værbestandig og støvtett er K10D enn D80? KAN man ta en D80 en kjapp tur ut i regnet for å fotografere lyn, eller til egypt i sandfylt bris, uten å måtte forvente en snikende kameradød? Er D80 beregnet på å tåle moderate og vanlige påkjenninger? De færreste av oss skal jo drive ekstremsportfoto eller krigsreportasjer, så hvor går terskelen for når man trenger den ekstra tøffheten til K10D og D200?

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eh? har du sett på andre kamera i det heletatt? ikke P og M modus?

8668291[/snapback]

Dette er for innvidde i Pentax klanen. Vanlige dødlige, som ikke har hatt opplevelsen av K10D har ikke forutsettinger for å forstå det.

Jeg tuller med deg. Poenget er at begge modusene har finesser som rett og slett må oppleves for å forstå rekkevidden av de.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

8668291[/snapback]

Dette er for innvidde i Pentax klanen. Vanlige dødlige, som ikke har hatt opplevelsen av K10D har ikke forutsettinger for å forstå det.

Jeg tuller med deg. Poenget er at begge modusene har finesser som rett og slett må oppleves for å forstå rekkevidden av de.

Mvh Tim Typo

8668559[/snapback]

Missforstod mr Lee litt? K10d har selvsagt P og M modus, men kameraet har som fototim sier noen ekstra finesser som jeg gjerne skulle sett på min Canon.

F.eks det at man i M kan bare trykke på en knapp for å få satt verdier som gir riktig eksponering (i hht lysmåleren).

Jeg bruker M en del selv under konstante lysforhold, men det hender ofte jeg beveger meg fra ett 'lysområde' til et annet og må da over i f.eks blenderpri for å måle lyset for å få nye verdier som jeg må plotte inn i M-modusen. Hadde vært mye lettere med en slik 'sett rett eksponeringsknapp'.

Lenke til kommentar

8668291[/snapback]

Mvh Tim Typo

8668559[/snapback]

Missforstod mr Lee litt? K10d har selvsagt P og M modus, men kameraet har som fototim sier noen ekstra finesser som jeg gjerne skulle sett på min Canon.

F.eks det at man i M kan bare trykke på en knapp for å få satt verdier som gir riktig eksponering (i hht lysmåleren).

Jeg bruker M en del selv under konstante lysforhold, men det hender ofte jeg beveger meg fra ett 'lysområde' til et annet og må da over i f.eks blenderpri for å måle lyset for å få nye verdier som jeg må plotte inn i M-modusen. Hadde vært mye lettere med en slik 'sett rett eksponeringsknapp'.

8669716[/snapback]

Ja, la oss håpe at MrLee misforstod. Eller at jeg misforsto ham.

Ellers så har du helt rett Ragamuffin. K10D har en knapp som setter lukkertid også i M modus, slik at kamera faktisk virker nærmest som i Av. Det blir en form for semi-automatikk. Dette er den såkalte Green button, som sitter rett ved siden av utløseren.

Jeg for min del brukte stort sett Av når jeg hadde DS. Nå med K10D, så er P faktisk mest brukt hos meg. Unntaket er når jeg bruker årgangsoptikk (og det gjør jeg faktisk ganske mye for tida)

Grunne til at jeg bruker P så mye er at K10D konstruert slik at du har både vanlig P funksjon, og Av og Tv i samme modus. I tut og kjør situasjoner, så fungere P helt normalt, uten noe ekstra styr fra brukeren, akkurat som på hvilket som helts kamera. Men hvis man f.eks. har behov for Av er det bare å vri på ett av innstillingshjulene. Vips, så forstår kameraet hva du vil, og går sømløst over i Av modus. Mye enklere og hurtigere å betjene, enn og måtte ta kameraet vekk fra øyet, for å vri på funksjonshjulet. For eventuelt å gå tilbake til programmet er det bare å trykke Green button, da går kameraet tilbake til vanlig P. Så enkelt sagt, så blir P modus på K10D, et modus hvor P møter Av og Tv, sømløst.

Etter som jeg har forstått, så er K10D alene om å ha denne formen for fleksibilitet.

Hvordan kameraet tenker, må man derimot inn i menyene for å avgjøre. Det finnes fire programmer, normal, eller prioritet av hurtighet, dybdefokus eller MTF (oppløsning). Dette siste er sikkert ikke K10D alene om, men jeg nevner det.

Det eneste jeg ønsker meg er flere USER slots. En blir for lite til at jeg finner noe særlig nytte i det, så det bruker jeg så og si aldri.

Og så hadde det vært greit å kunne programmere Raw knappen og. Jeg for min del bruker bare Raw og da blir den overflødig. Hadde den vært programerbar, kunne den fungert som WB knapp. Men i og med jeg bare bruker Raw så kan jeg egentlig ikke si jeg savner direkte tilgang på WB. Hvis det hadde vært bare jpg derimot, da ville nok det vært nyttig med direkte tilgang.

Når de fleste knappene og begge hjulene er progamerbare, så er det svært enkelt å skreddersy kameraet til dine preferanser, og til ditt bruk. For meg er det toppen av ergonomi.

Men, som jeg sa. P og M må¨oppleves før en helt ser rekkevidden av den utvida funksjonaliteten. Å bli fortalt om det er en ting, og oppleve hvor frigjørende det faktisk er blir noe annet.

Men da er MrLee i hvert fall delvis innvidd i broderskapet ;-)

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Og så hadde det vært greit å kunne programmere Raw knappen og. Jeg for min del bruker bare Raw og da blir den overflødig. Hadde den vært programerbar, kunne den fungert som WB knapp.

Mvh Tim Typo

8670356[/snapback]

Den er uansett mer nyttig enn 5D og 30D's Direct print knapp i alle fall...

Lenke til kommentar

Og så hadde det vært greit å kunne programmere Raw knappen og. Jeg for min del bruker bare Raw og da blir den overflødig. Hadde den vært programerbar, kunne den fungert som WB knapp.

Mvh Tim Typo

8670356[/snapback]

Den er uansett mer nyttig enn 5D og 30D's Direct print knapp i alle fall...

8670441[/snapback]

Huff, ja. Jeg har aldri brukt den knappen, og sånn kommer det til å forbli.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Olympusen min med omtrent over alt... Aldri dunka det så hardt da, men det får noe røff behandling til tider... Skyter fortsatt som bare det :)

... og etter en VELDIG fuktig kveld på byen presterte jeg å ...

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
... spy på kameraet....
... men det fungerte brilliant dagen etterpå..... + etter litt vasking og desinfeksjon... :p
Lenke til kommentar
Trodde du mente at andre kamera ikke hadde P og M modus jeg :p Noe de har, men ikke den fleksibiliteten Pentax skilter med.

8670413[/snapback]

Nå er ikke jeg StigVidar, men det er utrolig lett å misforstå hverandre på et forum, særlig hvis man er litt rask i svingene, og det er vi vel alle av og til ;)

Mvh TT

Lenke til kommentar

For å komme litt tilbake til det originale temaet;

Jeg kjøpte meg nettopp et D200 med diverse utstyr, totalpris (foreløpig) ca 20k. Jeg ringte direkte til mitt forsikringsselskap og betaler nå gladelig ~500 spenn i året for å fullforsikre hele utstyrspakka. Dette betyr at hvis det får en smell som er litt for stor, så får jeg nytt. Det samme hvis jeg mister det i vann (og ikke ser det igjen) etc.

Hvis dere er så livredde for kameraet, hvorfor betaler dere ikke bare denne (relativt) lille summen? Det jeg er redd for er å miste minnebrikken der alle bildene ligger...

Lenke til kommentar
...

Grunne til at jeg bruker P så mye er at K10D konstruert slik at du har både vanlig P funksjon, og Av og Tv i samme modus. I tut og kjør situasjoner, så fungere P helt normalt, uten noe ekstra styr fra brukeren, akkurat som på hvilket som helts kamera. Men hvis man f.eks. har behov for Av er det bare å vri på ett av innstillingshjulene. Vips, så forstår kameraet hva du vil, og går sømløst over i Av modus.

Mvh Tim Typo

8670356[/snapback]

På 30D får man riktignok bare Av på denne måten, men det holder kanskje? Lukkertiden endrer seg jo likevel når man drar på hjulet for blender. Kanskje like greit med eksponeringskompensasjon på det andre hjulet da?

Lenke til kommentar
...

Grunne til at jeg bruker P så mye er at K10D konstruert slik at du har både vanlig P funksjon, og Av og Tv i samme modus. I tut og kjør situasjoner, så fungere P helt normalt, uten noe ekstra styr fra brukeren, akkurat som på hvilket som helts kamera. Men hvis man f.eks. har behov for Av er det bare å vri på ett av innstillingshjulene. Vips, så forstår kameraet hva du vil, og går sømløst over i Av modus.

Mvh Tim Typo

8670356[/snapback]

På 30D får man riktignok bare Av på denne måten, men det holder kanskje? Lukkertiden endrer seg jo likevel når man drar på hjulet for blender. Kanskje like greit med eksponeringskompensasjon på det andre hjulet da?

8673896[/snapback]

På 30D får du programskift. Dersom du bruker hjulet og endrer blender så kan kameraet allikevel forandre blenderen til noe annet fordi dette er fortsatt i program modus med et skift i en eller annen retning. Og tar du bilde så er du tilbake igjen i P-modus uten skift. Er det ikke så?

Med K10D skifter den over til T eller A modus når en bruker hjulene. Det er altså ikke et program skift som på 30D. Og den står i T eller A modus helt til en trykker grønn knapp. Det blir ikke nullstillt når en tar bilde.

Prikken over i-en er at i 'custom' menyen kan en endre dette hvis en vil ha programskift istedenfor.......

Lenke til kommentar

8668291[/snapback]

Mvh Tim Typo

8668559[/snapback]

8669716[/snapback]

Ja, la oss håpe at MrLee misforstod. Eller at jeg misforsto ham.

Ellers så har du helt rett Ragamuffin. K10D har en knapp som setter lukkertid også i M modus, slik at kamera faktisk virker nærmest som i Av. Det blir en form for semi-automatikk. Dette er den såkalte Green button, som sitter rett ved siden av utløseren.

Jeg for min del brukte stort sett Av når jeg hadde DS. Nå med K10D, så er P faktisk mest brukt hos meg. Unntaket er når jeg bruker årgangsoptikk (og det gjør jeg faktisk ganske mye for tida)

Grunne til at jeg bruker P så mye er at K10D konstruert slik at du har både vanlig P funksjon, og Av og Tv i samme modus. I tut og kjør situasjoner, så fungere P helt normalt, uten noe ekstra styr fra brukeren, akkurat som på hvilket som helts kamera. Men hvis man f.eks. har behov for Av er det bare å vri på ett av innstillingshjulene. Vips, så forstår kameraet hva du vil, og går sømløst over i Av modus. Mye enklere og hurtigere å betjene, enn og måtte ta kameraet vekk fra øyet, for å vri på funksjonshjulet. For eventuelt å gå tilbake til programmet er det bare å trykke Green button, da går kameraet tilbake til vanlig P. Så enkelt sagt, så blir P modus på K10D, et modus hvor P møter Av og Tv, sømløst.

Etter som jeg har forstått, så er K10D alene om å ha denne formen for fleksibilitet.

Hvordan kameraet tenker, må man derimot inn i menyene for å avgjøre. Det finnes fire programmer, normal, eller prioritet av hurtighet, dybdefokus eller MTF (oppløsning). Dette siste er sikkert ikke K10D alene om, men jeg nevner det.

Det eneste jeg ønsker meg er flere USER slots. En blir for lite til at jeg finner noe særlig nytte i det, så det bruker jeg så og si aldri.

Og så hadde det vært greit å kunne programmere Raw knappen og. Jeg for min del bruker bare Raw og da blir den overflødig. Hadde den vært programerbar, kunne den fungert som WB knapp. Men i og med jeg bare bruker Raw så kan jeg egentlig ikke si jeg savner direkte tilgang på WB. Hvis det hadde vært bare jpg derimot, da ville nok det vært nyttig med direkte tilgang.

Når de fleste knappene og begge hjulene er progamerbare, så er det svært enkelt å skreddersy kameraet til dine preferanser, og til ditt bruk. For meg er det toppen av ergonomi.

Men, som jeg sa. P og M må¨oppleves før en helt ser rekkevidden av den utvida funksjonaliteten. Å bli fortalt om det er en ting, og oppleve hvor frigjørende det faktisk er blir noe annet.

Men da er MrLee i hvert fall delvis innvidd i broderskapet ;-)

Mvh Tim Typo

8670356[/snapback]

Så må du ikke glemme AE-L i M-modus som er like genial og som jeg ikke har sett på andre kameraer. En låser eksponeringen slik at hvis en endrer blender så endrer kameraet lukkertid for å holde eksponeringen konstant :-)

Og grønn knapp kan konfigureres til å endre både lukker og blender eller bare lukker eller blender i M-modus.

Jo, mr Lee misforstod litt. De fleste kameraer har P og M modus, men de færreste har denne ekstra funksjonaliteten i P og M modus.

USER modus bruker jeg til "stativ" innstillingene mine. Da skal jeg alltid ha speillås, Av modus og diverse annet så det passer USER modus helt OK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...