Håkki Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Har selv 30D med 24-105. Tar det med over alt. I skibakken, sykkel, båt, turer. Har en god veske til den (Lowepro Stelth Reporter 200D). Har falt på isen i skibekken (med langrenski) uten at det tok skader. Under 7 fjellsturen i går falt jeg i gjørmen med kameraet på rumpen. Vesken slo i bakken (gress). Når jeg senere skulle bruke kameraet ville det ikke ta bilder. Det ville ikke fokusere eller ta bilder. Ellers funket alt fint. Etter at jeg hadde gått/hoppet over de andre fjellene funket det helt fint igjen . Alt virker fint no. Hadde vært litt greit å vite hvor mye kameraet og andre kameraer tåler så man kan handler etter dette. Håkki Endret 21. mai 2007 av Håkki Lenke til kommentar
ttd Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Mer enn du tror, mindre enn du skulle ønske. Som alltid. Lenke til kommentar
kvirrsilvaiks Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Veldig enig med han over! Men et speilreflekskamera er veldig skjørt, i og med at det er mye finoptikk her. Mange ting som må stemme overens med hverandre for at kameraet skal fungere. Har selv opplevd at objektivet mitt har tatt kveld, og det tålte en god del, men som sagt, ikke så mye som man skulle ønske. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Nikon D70 kameraet mitt overlevde en natt ute i stormfullr vær... Vet ikke om canon kameraene tåler like mye... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Oh please, tror ikke det er nevneværdig forskjell på "billigkameraene" fra noen produsenter når det gjelder det? m.v.h. Nikon bruker. edit: om det høres krasst ut beklager jeg, men jeg oppfattet posten som flamebait... Endret 21. mai 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Oh please, tror ikke det er nevneværdig forskjell på "billigkameraene" fra noen produsenter når det gjelder det? m.v.h. Nikon bruker. edit: om det høres krasst ut beklager jeg, men jeg oppfattet posten som flamebait... 8661148[/snapback] Jeg mener, det er det jeg har hørt da. At nikonkameraene er større og er mer solide, og jeg synes det kan virke sansynelig med tanke på pris ... Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Det kommer nok helt an på hvor i priskjeden de aktuelle modellene er. At et Nikon D200 er mer solid enn f.eks. et Canon EOS 400D er det vel ingen tvil om. Men så er det jo to helt ulike prisnivåer og. Tror ikke det er den store forskjellen mellom Nikon D40 og 400D f.eks. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Når man står med 350D og D50 i hånden skjønner jeg godt at man tror D50 er mest "sikker". Hvordan det er i praksis i regn, snø og sludd vet jeg ikke, og kommer ikke til å teste det ut. Men jeg har vært ute i både regn og snø uten at kameraet har tatt skade, men man kommer vel til en grense... Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Det mest kritiske for alle DSLR er de klassiske senskadene som kan komme av korrosjon i indre "organer". God nok grunn til å ikke ta det for god fisk at kamera ditt er profft fordi det overlever en regnskyll. Lenke til kommentar
MightyTwin Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Det mest kritiske for alle DSLR er de klassiske senskadene som kan komme av korrosjon i indre "organer". God nok grunn til å ikke ta det for god fisk at kamera ditt er proft fordi det overlever en regnskyll. 8662144[/snapback] Seconded. Speilreflekskameraer skal kunne tåle en regnskur, og til og med bli duppet helt under i ferskvann... De vil overleve, men om de er ved sine fulle fem etter hendelsen, tør jeg ikke svare på. En ting er sikkert, saltvann er som gift for kameraer generelt. Har du vært så uheldig, og duppet kompaktkameraet ditt i sjøen, kan du regne med at diverse vitale ting, som bildebrikken, og diverse andre metalldeler, er skrap. Det jeg er litt redd for med kameraet ute i regnvær. er kondens; både inne i optikken og i huset. Dette kan skape en del problemer om det får lov til å ligge... (Og Nikonfanboysa sine argumenter om at Canonhus ikke er godt not sammenskrudd til å overleve regn og våte omgivelser, er oppskrytt. ) Cheers, -MightyTwin. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Det mest kritiske for alle DSLR er de klassiske senskadene som kan komme av korrosjon i indre "organer". God nok grunn til å ikke ta det for god fisk at kamera ditt er proft fordi det overlever en regnskyll. 8662144[/snapback] Seconded. Speilreflekskameraer skal kunne tåle en regnskur, og til og med bli duppet helt under i ferskvann... De vil overleve, men om de er ved sine fulle fem etter hendelsen, tør jeg ikke svare på. En ting er sikkert, saltvann er som gift for kameraer generelt. Har du vært så uheldig, og duppet kompaktkameraet ditt i sjøen, kan du regne med at diverse vitale ting, som bildebrikken, og diverse andre metalldeler, er skrap. Det jeg er litt redd for med kameraet ute i regnvær. er kondens; både inne i optikken og i huset. Dette kan skape en del problemer om det får lov til å ligge... (Og Nikonfanboysa sine argumenter om at Canonhus ikke er godt not sammenskrudd til å overleve regn og våte omgivelser, er oppskrytt. ) Cheers, -MightyTwin. 8663218[/snapback] Jeg bare sa at kameraet mitt fint tålte en regnfull natt, dog litt fanboy aktig . Og som Mr. Olsen påpeker, så kjennes nikonameraene mer solide ut Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 De kjennes mest solide ut ja, men trenger ikke være det. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Proud Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Det er selvfølgelig forskjeld i prisklassene. "Billig" modellene har mye plast, mens de dyrere har magnesium og fukt/støvtetting. F/S hjelper nok mye på regnskuren som folk snakker om. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Jeg ville aldri ha dyppet kameraet mitt i vann. Det svake punktet på alle kameraer er objektivfestet, jeg tror ikke det er noen kameraer som er vanntette akkurat der, selv ikke proffmodellene. Min mening er at det er ok å bruke kameraet ute i regnvær, men det er bare dumt å ikke gjøre noe for å beskytte det. Ingen kameraer er vanntette og hvis det blir utsatt for nok vann vil det før eller siden trenge inn og ødelegge noe. Endret 21. mai 2007 av simfan Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 30D + 24-105 ødelagt? Får håpe du får det til å funke igjen da Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Det funker fett no. Kan ikke forklare hvorfor. Virket som det var objektivets om sviktet i øyeblikket. Huset virket helt fint. Det "gadd" ikke finne fokusen. Manduellfokusen funket. Hvis jeg slo av og på kameraet funket det med ett bilde så streiket det igjen. Fire fjell senere og etter mye humpig og dumping testet jeg det igjen og da gikk det som aldri før. Kameraet fikk no et kraftig smell. Gled på det våte/gjørmete gresset og fallt momentant på rumpen uten demping. Vesken fikk direkte kontakt med bakken siden det ligger på samme nivå som rumpen. Jeg er heller ingen lettvekter. 79KG + 1,5KG kamera + mat + 2 liter vann. Man er på nærmere 83KG i fritt fall. Endret 21. mai 2007 av Håkki Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Dette blir mer og mer et kritisk punkt for meg, når jeg (insh'Bob) skal kjøpe dSLR nå snart. Nikon D80 og Nikkor 18-70 er en kombinasjon som klinger veldig bra for meg, og når jeg testet dem sammen i butikken var det... emosjonelt. Har hatt det i hodet siden. Men jeg liker ikke tanken på å punge ut 10 000,- for et dyrt leketøy hvis jeg må være konstant redd for at det skal bli ødelagt i nettopp de situasjonene og omgivelsene som hadde vært morsomst å fotografere. Da mister jeg gleden og motivene - og til slutt VIL kameraet bli ødelagt, knowing me. D200 er uaktuelt. Så Pentax K10D blir aktuelt igjen. Men jeg slenger meg på - hvor mye har dette å si? Og hvor mye bedre er egentlig K10D og D200? Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 D200 er uaktuelt. Så Pentax K10D blir aktuelt igjen. Men jeg slenger meg på - hvor mye har dette å si? Og hvor mye bedre er egentlig K10D og D200? 8667664[/snapback] Etter min mening stiller Pentax K10D i en klasse for seg når det gjelder funksjonalitet og brukervennlighet. Jeg vet ikke om noe annet kamera som lar deg tilpasse kameraet til eget bruk så mye som Pentax K10D. Knapper og hjul kan endres til å ha en rekke forskjellige funksjoner. I tillegg har det en mengde ekstra funksjonalitet f.eks. i P-modus eller M-modus som andre kameraer ikke har i det hele tatt og som gjør disse to modusene mer anvendelige og raskere å bruke. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Eh? har du sett på andre kamera i det heletatt? ikke P og M modus? Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Jeg ville aldri ha dyppet kameraet mitt i vann. Det svake punktet på alle kameraer er objektivfestet, jeg tror ikke det er noen kameraer som er vanntette akkurat der, selv ikke proffmodellene. 8666188[/snapback] De fleste L-klasse objektivene til Canon har fukt/støvtettig. Dette innebærer en O-ring langs objektivfestet som hundrer vann å komme inn. Om den tåler å blå dyppet i vann vet jeg ikke, men det er konstruert på den måten at jo mer trykk, jo mer presser den rundt og dermed tetter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå