Gå til innhold

Oslo bruker 350 kilo kokain i året

Anbefalte innlegg

Dvs. 8.000 brukerdoser kokain daglig. I Oslo området.

http://www.abcnyheter.no/node/46424

1g kokain ca 800 kr (hvis du er heldig)

1 brukerdose 0.25 g

1 bruker dose koster altså ca. 200kr

200 kr x 8000 = 1600000

1 600 000 kr. går til kriminalitet om DAGEN i Oslo. Og det er bare ETT av de 82463823 stoffene der ute.)

1600000 x 365 dager i året

584 000 000 KR ++ GÅR I ÅRET TIL KOKAIN BARE I OSLO OMRÅDET.

Jo strengere staffer, jo høyere blir prisene, jo vanskeligere blir det å komme seg ut av ett rusmiljø, og jo mer penger blir sløst bort av staten i en helt meningsløs tapt kamp.

Penger som kunne blitt brukt til 98729340852 andre ting, deriblandt FOREBYGGING, og ikke dobbel økonomisk støtte, av rus.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noen tankekors her ...

1 brukerdose .. er denne lik for alle? Altså om du er litt dreven, bruker man da mer?

Er det noen kokainbrukere her som kan ... gi et litt mer menneskelig bilde her?

Kokain er jo litt party stoff, men det er vel ikke 56.000 pers i uka som sniffer dette? Man sniffer dette kanskje noen ganger igjennom en kveld?

Har litt lite peil på dette med stoff ... er ikke det jeg driver mest med

Lenke til kommentar

Noen har større toleranse enn andre og bruker sannsynsligvis mer. 1 brukerdose er et gjennomsnitt, uten at jeg vet hva det er (men det er vel ikke så vanskelig å regne ut når det er 350kg året fordelt på 8000 hver dag..). Det er heller ikke usannsynlig at 1 person sniffer flere brukerdoser gjennom en kveld så det trenger ikke være 56000 personer.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med ArmenMinAU. Disse pengene hadde kommet godt med til rusforebygging som VIRKET.

Er det noen som vet hvor mye kokain pleier å koste i større mengder, f.eks. et kilo eller et hekto? Bare for å se hvor lønnsomt det er, liksom..

I denne tråden blir det for tiden diskutert hvor mye Staten kan tjene på cannabissalg når det blir legalisert:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=522248&st=3460

Lenke til kommentar

350 kg/år * 800 kr/g * 1000 g/kg = 280 000 000 kr/år

350 kg/år * 1000 g/kg * 1/365 år/døgn * 1/8000 døgn/brukerdose = 0,12 g/brukerdose

Enten er trådstarters antagelse om 0,25 g/brukerdose feil, eller så er det feil i artikkelen.

At det går vanvittig mye penger til narkotika er ikke noe nytt.

Forøvrig: 280 000 000 kr/år / 548 617 personer = 510 kr/år/person

Lenke til kommentar

Det er mange som bruker kokain en gang eller to på fest, som ellers er rimelig oppegående med utdannelse, jobb og et normalt liv. Ikke alle er Roger Uteligger.

En brukerdose utgjør ikke nødvendigvis en person. Hardcore-brukerne har opparbeidet seg en viss toleranse, og de må derfor sniffe større mengder for å få noen ordentlig effekt - i tillegg tar man det gjerne flere ganger på en kveld for å "holde gangen".

Derfor blir det feil å regne ut antall brukere fra antall brukerdoser. Selv har jeg lest en del statisitkkk på emnet, og tallene for hvor stor andel av befolkningen som har brukt stoffet varierer fra én av hundre til én av tusen.

Lenke til kommentar
Det er mange som bruker kokain en gang eller to på fest, som ellers er rimelig oppegående med utdannelse, jobb og et normalt liv. Ikke alle er Roger Uteligger.

Det er mange som bruker kokain sporadisk over lengre tid også, og likevel fungerer.

Derfor blir det feil å regne ut antall brukere fra antall brukerdoser. Selv har jeg lest en del statisitkkk på emnet, og tallene for hvor stor andel av befolkningen som har brukt stoffet varierer fra én av hundre til én av tusen.

8677564[/snapback]

Da tror jeg faktisk det første tallet er mer nærliggende. Én av hundre utgjør ca. 40.000 mennesker, mens én av tusen utgjør bare 4.000. I Norge finnes det i dag 16.000 registrerte heroinavhengige. Ettersom heroin både er mindre attraktivt, kokain ofte brukes i kunstnermiljøer og svartetallene antakeligvis har en del brukere å bidra med, tror jeg antall kokainbrukere ligger nærmere 40.000 enn 4.000.

Forøvrig er røyking den mest vanlige måten å innta heroin på, noe de fleste ikke er klare over. Så "sprøytestatistikken" gir ikke nødvendigvis et godt bilde på hvor utbredt heroin er heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...