Gå til innhold

hvordan splitte harddisken?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei har tenkt å splitte hardisken min som er på 320gig

Hvordan gjør jeg det på vista, er det vansklig og er det fare for å ødlegge noe?

Takk for alle svar :thumbup:

8660726[/snapback]

Regner med man har noe alla computer management, og disk management i vista også

prøv å søk i hjelpefunksjonen i vista etter disse ordene, da jeg ikke vet helt hvordan man laster disse inn i vista.

Via disk manager kan du endre på partisjonene av diskene, men husk at du kan miste data fra diskene ved partisjonering så det beste er å gjøre dette på en tom disk.

Ellers har man jo alltids partition magic, som gjør partisjonering enklere og gjør det lettere å ivareta data. (Partition magic er ett kommersielt program)

Endret av Dipso
Lenke til kommentar

Hvsi det er snakk om harddisken som du har operativsystemet på så går det ikke ann å gjøre det med noe som ligger i Windows (går i allefall ikke det i XP).

Men med diverse programmer kan en gjøre det, som for eksempel Partition Magic.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Last ned f.eks Ubuntu LiveCDen og bruk GParted som er på den for å resize partisjonen(e) dine. Du kan også få Gparted som en egen live CD, men hvis du laster ned UbuntuLive eller Fedora7Live, så får du også sjansen til å se hvor fine OSer det er ;)

Husk å defragmentere harddisken din før du begynner og ta backup av viktige data.

Generelt kan det være lurt å ha en Linux live CD liggende for den kan være grei til å diagnostisere og reparere litt rundt det OSet du bruker.

Endret av adder1972
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...