borgesa Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Hei! I min iver for å få montert sammen datamaskina etter flere timer med mekking, kom jeg til å installere IDE-kabelen til DVD-brenneren feil vei. Brenneren er en Plextor PX-716A. Jeg merket at noe var galt siden lyset på brenneren konstant lyste gult, og verken DVD-leseren (slave) eller brenneren (master) virka eller ble registrert av BIOS. Da jeg snudde kabelen igjen, ble begge drevene registrert i BIOS og DVD-ROMen virka som vanlig. Men brenneren er ikke helt seg sjøl. Den åpner seg og tar imot plater som spinner opp, men det virker ikke som datamaskina har noe kontakt med den. Når jeg prøver å åpne for å se hva som er på skiva, blir PCen bare stående og tenke, og Plextools har også store problemer med å få kontakt. Jeg har prøvd å oppdatere firmwaren, men dette mislyktes. Er brenneren fortapt, eller finnes det løsninger som kan redde den? Jeg har lest at det vanligvis ikke gir permanent skade på et drev når man installerer IDE-kabelen feil vei. Noen som har noen ideer? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Nosferatu Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Skal ikke gjøre noe å plassere IDE kabelen feil vei nei. Hvordan er jumperene satt på drevene dine da? Kan fort være noe feil der. Sjekk om du eventuellt kan ha knekt no pinner når du satte den inn feil. Endret 21. mai 2007 av Nosferatu Lenke til kommentar
borgesa Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Skal ikke gjøre noe å plassere IDE kabelen feil vei nei. Hvordan er jumperene satt på drevene dine da? Kan fort være noe feil der. Sjekk om du eventuellt kan ha knekt no pinner når du satte den inn feil. 8660687[/snapback] Jumperne er som de var før jeg begynte å kødde med PCen, og da virka det. Men det er en pin som er litt kortere enn de andre ja, og det er vel ikke helt bra... Lenke til kommentar
DDFC Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) dra den forsiktig ut med en liten nebbtang eller pinsett ta litt crc eller lignende på en qtips og smør pinnene for å sikre god kontakt Endret 21. mai 2007 av DDFC Lenke til kommentar
borgesa Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 dra den forsiktig ut med en liten nebbtang eller pinsett ta litt crc eller lignende på en qtips og smør pinnene for å sikre god kontakt 8661520[/snapback] Takk, skal prøve det! Lenke til kommentar
borgesa Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Tusen takk, det funka :!: ! Fikk ikke dratt pinnen helt ut, men tydeligvis nok! Lenke til kommentar
MathHouse Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Har gjort det samme selv i en av de tidligere pcene mine. Skulle abre rydde i litt kabler og når ejg skrudde på vinte pcen noe j*ævlig og ville ikke boote (ble litt stressa i noen minutter før jeg fant ut av hva som var galt ) Lenke til kommentar
t_k Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Hehe. Jeg har også gjort det samme en gang. Trakk bare pin'en ut med en leatherman. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå