Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny router/switch, hvordan velge? - greit oppsett?

Anbefalte innlegg

Jeg skal få fibernett og trenger derfor ny router/switch. Jeg hadde tenkt å først ha en router hvor jeg kobler til tre PCer med ledning og en PC trådløst, og en ledning til et annet rom hvor jeg har en switch med en server og en printer koblet til. Jeg har tenkt til å ha gigabit-nettverk. Da trenger jeg vel nye kabler, har Cat 5 kabler nå (ikke Cat 5e). Bør jeg kjøpe UTP eller STP eller en annen? Hvor kan jeg få kjøpt kabel løst i meter?

Jeg lagde en enkel tegning for å vise:

post-72197-1179735136_thumb.jpg

Vil dette være et greit oppsett? Jeg vil ha en switch i tillegg til en router fordi da slipper jeg å trekke to ledninger til rommet med server og printer, og at fire porter på routeren ikke blir nok.

Jeg lurer på hvilken router og switch jeg bør velge. Det skrives mye om det trådløse i testene av routere, men ikke så mye om kablet nettverk. Er dette ganske likt i de fleste routere? Det viktigeste i nettverket er det kablede, men det trådløse er også viktig at virker ordentlig. Den ene PCen som skal koblet til trådløst har støtte for 802.11b.

Det må være greit å åpne porter i routeren. Bittorrent, DC++ og http- og ftp-server må fungere greit.

Har dere noen routere og switcher å anbefale? Jeg har sett testen av D-Link DIR-655 på hw og det virker som at den routeren er veldig bra.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg skal få fibernett og trenger derfor ny router/switch.

8660656[/snapback]

Om du ønsker en ørliten utfordring og har en gammel skroting av en PC stående et sted kan jeg anbefale floppyfw. Det er en linuxdistribusjon som passer på en diskett og som da er router for deg. Jeg forstår det slik at "internett" kommer til gjennom vanlig ethernet ettersom det er fibernett.

Dette er en god løsning for deg om du vil ha en brannmur/router med traffic shaping som er dønn stabil og som ikke har ytelsesproblemer.

Dette er ikke en løsning for deg om du ikke liker å fikle litt og redigere tekstfiler for å få ting til å funke.

Jeg vil uansett si at den er meget enkel å sette opp og at når den først er satt opp kan kjøre i årevis uten problemer.

floppyfw

Lenke til kommentar

Det er ikke bare jeg som bruker nettet og pappa har kontor hjemme og er derfor avhengig av at nettet virker. Så jeg tror ikke jeg kan prøve på det. Blir kanskje litt for avansert for meg også. Dessuten skal routeren stå på kontoret til pappa hvor han vil ha det stillest mulig, så jeg tror ikke han ville blitt så glad for å ha en PC til der.

Det hadde vel ikke blitt noe billigere heller siden jeg måtte kjøpt to switcher p.g.a. jeg skal ha flere uttak i to forskjellige rom. I tillegg måtte jeg vel kjøpt et nettverkskort til den PCen jeg skulle brukt, for å få to nettverksporter, noe jeg regner med at den må ha for å brukes som router.

Stemmer at internett kommer gjennom vanlig ethernet. Jeg kan koble en PC direkte til uttaket, men jeg vil ha en router p.g.a. brannmur og slike ting, pluss mulighet for trådløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...