Gå til innhold

Treeeg pålogging i WinXP

Anbefalte innlegg

Når jeg skal logge på en klientmaskin i nettverket, så går det gjerne opp til 4-5min før brukeren blir logget helt på. Disker og slikt kommer opp som de skal, og alt ser ut til å funke ellers, men det er bare så UTROLIG treg pålogging!

Kjører Windows XP på klientmaskinene og Windows Server 2003 Standard Edition på serveren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er sannsynligvis en feil med DNS'en eller en annen nettverksinnstilling.

8661528[/snapback]

Selv om man kommer inn til slutt?

Har tilegnet serveren DNS-rollen, men har ikke gjort noe mer konfigurering etter det. Er det noe mer som skal konfigureres etterpå for at DNS skal funke?!

I så fall....HVA? :hmm:

Lenke til kommentar

nilsrune, du har nå 7 tråder i server kategorien av forumet, alle der du har et spørsmål om hvordan ting A og B fungerer i Windows 2003 Server.

2003 Server en en komplisert plattform, og de fleste går på skole eller kurs for å lære seg om funksjonene plattformen kan tilby. Jeg har inntrykk at du prøver deg fram vilt, uten noen særlig forkunnskap. Derfor er det svært vanskelig å hjelpe deg, fordi du mangler såpass mye basis kunnskap.

Syns selvfølgelig det er fint at du vil lære deg server, men råder deg til å prøve litt mer før du spør, i tillegg syns jeg absolutt du bør vurdere å skaffe deg et hjelpemiddel, som for eksempel Windows 2003 Server boken fra Gyldendal Forlag. Denne boken har jeg brukt selv, og kan anbefale den på det varmeste.

Lenke til kommentar
nilsrune, du har nå 7 tråder i server kategorien av forumet, alle der du har et spørsmål om hvordan ting A og B fungerer i Windows 2003 Server. 

2003 Server en en komplisert plattform, og de fleste går på skole eller kurs for å lære seg om funksjonene plattformen kan tilby.  Jeg har inntrykk at du prøver deg fram vilt, uten noen særlig forkunnskap.  Derfor er det svært vanskelig å hjelpe deg, fordi du mangler såpass mye basis kunnskap.

Syns selvfølgelig det er fint at du vil lære deg server, men råder deg til å prøve litt mer før du spør, i tillegg syns jeg absolutt du bør vurdere å skaffe deg et hjelpemiddel, som for eksempel Windows 2003 Server boken fra Gyldendal Forlag.  Denne boken har jeg brukt selv, og kan anbefale den på det varmeste.

8661697[/snapback]

Har den....fulgte den step-by-step, uten særlig hell! Om det er jeg som bare er uheldig eller om jeg faktisk er helt på trynet vet jeg faktisk ikke, men noe er det!

Prøver meg vilt fram...joda, kan for så vidt si meg enig i det! Saken er bare den at jeg føler jeg står helt fast. Og viss jeg prøver meg LITT fra, så blir alt så mye verre.

Derfor henviser jeg meg til hardware-forumet (etter uttallige søk på google og microsoft) som jeg vet sitter med mye kunnskap!

Endret av nilsrune
Lenke til kommentar

Vel, du spør om DNS-verktøyet skal konfigureres, noe det selvsagt skal. Jeg har faktisk hentet fram boken fra hyllen, og her er det flere øvelser som både forteller hvordan en skal konfigurere både DHCP og DNS. Begge to må være på plass før du kan bruke Active Directory, problemet du beskriver i denne tråden er mest sannsynlig resultatet av feil på DNS -tjenesten.

I tillegg burde du dobbelsjekke at DNS-suffixen er satt korrekt.

Lenke til kommentar
Vel, du spør om DNS-verktøyet skal konfigureres, noe det selvsagt skal.  Jeg har faktisk hentet fram boken fra hyllen, og her er det flere øvelser som både forteller hvordan en skal konfigurere både DHCP og DNS.  Begge to må være på plass før du kan bruke Active Directory, problemet du beskriver i denne tråden er mest sannsynlig resultatet av feil på DNS -tjenesten.

I tillegg burde du dobbelsjekke at DNS-suffixen er satt korrekt.

8661810[/snapback]

DHCP funker utmerket! Det som var problemet tidligere løste seg ved at man åpnet porter i brannmuren, eller deaktiverte brannmuren:

Windows Firewall: Domain controller

Updated: March 02, 2005

You must turn off Windows Firewall to use this server role.

(http://technet2.microsoft.com/windowsserver/en/library/156780ef-eb36-4433-b3fe-1b1a15c18f6a1033.mspx?mfr=true).

Min server skal være en DC-, DHCP- og DNS-server, så brannmuren måtte deaktiveres, i følge Microsoft TechNet! Idiotisk spør du meg men...

Når det gjelder DNS, så blir vel det konfigurert når man legger til den rollen på serveren, ved at man trykker Next, Next osv når wizarden kommer opp?! Forstod det bare sånn i følge boka...eller er det bare æ som ikke har lest godt nok? Føler æ har lest ganske grundig men kanskje æ ikke har det likevell :hmm:

Lenke til kommentar
Hva skjer når du skriver "nslookup" i CMD?

8662827[/snapback]

Formaterte serveren og begynner å sette den opp på nytt idag!

Men takk for hjelpen så langt :thumbup: ...det kommer sikkert noen flere poster etterhvert :p hehe....men skal prøve å gjøre litt grundigere research først!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...