Gå til innhold

Fotografering i kirke

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal fotografere i kirken under et bryllup og lurer på om noen har noen gode tips. Jeg var i kirken ihelga for å prøvefotografere litt med brudeparet, og resultatet ble relativt fint, men trenger gjerne tips før den store dagen kommer.

Kriken er liten, veldig lys og hvite vegger, så det finnes ganske mye lys.Ved alteret (ca rett over alterringen) er det et vindu med glassmaleri som narret lysmåleren i kameraet mitt en del. Noen tips til å få rett eksponering her?

Hvilken blender bør jeg benytte både ved alteret og brud-innkomst? Brukte blender mellom 4 og 5, men noen av bildene ble litt uskarpe. Kan det skyldes dybdeskarpheten? Lukker ble 1/60s da jeg brukte P-innstilling m/RAW, men jeg må kanskje ha raskere lukker? Brukte iso både 200, 400 og 800 for å se forskjell og synes det ble en del støy på 400 og 800.

Jeg har tenkt å bruke Canon EOS 350D med Tamron 17-55mm f.2.8 objektiv og ekstern blitz i kirken. Har også Tamron 90mm og Canon 70-200mm f.4. Ekstern blitzen (Canon speedlite 550ex) bruker 8 sec oppladningstid som fort kan bli treg. Tips til raskere blitz eller bør jeg bruke den innebygde blitzen?

Skal sitte på første rad og fin mulighet til å snike meg ut i midtgangen under seremonien.

Takker for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel gjort det viktigste allerede; nemlig vært på plassen og testet.

I og med at du har "orkesterplass" på første rad skulle du ikke ha behov for tele.

Jeg ville kuttet ut bruk av blitz hvis det er nok lys til at du kan oppnå akseptabel lukkertid. Ved 800 iso burde du få et fint resultat ved korrekt eksponering, du kan jo bruke støyfjerning i etterkant etter behov. Blenderen du benyttet ved testingen burde være ok.

Du må jo også være 100% fokusert - her skal du fange "øyeblikksbilder" påsetting av ringer, kyssing av brud osv. Da nytter det ikke å være avhengig av en treg blitz.

Har du mulighet, ta med et backup kamera. Så kan du sette på 70-200 på dette og i tillegg er du "sikret" hvis hovedkameraet svikter (det gjør det sikkert ikke)

Lykke til

Lenke til kommentar

Er ingen fotoekspert, men å sette kameramodusen til P, så vil den jo alltid finne riktige innstillinger for deg automatisk. Dette kan være en ulempe når det gjelder maleriet ved alteret som narrer lysmåleren, men hvis du har programvare som Adobe Lightroom, Adobe Photoshop eller Aperture (Mac), så er det ganske lett å fikse eksponering og lysstyrke uten synlig tap av kvalitet om du tar i RAW-format.

Jeg har ihvertfall aldri bekymret meg over at det bilde ble for mørkt eller for lyst (om det ikke er omtrent helt hvitt eller svart), for jeg vet at jeg kan smelle det inn i Aperture og fikse på det senere :)

Lykke til! Jeg har veldig lyst til å se resultatet! ;)

Lenke til kommentar

Gå på sokkelesten inne, og plasser deg slik at du kan bevege deg relativt fritt uten å forstyrre mye. Ta bilder når bruden blir ført opp kirkegulvet, fra enden av kirken når seremonien pågår, og om mulig forfra mens ringene settes på. Snakk med presten og paret på forhånd, slik at dere er enige om hva som er forstyrrende og hva som ikke er det.

Bruk sko som er raske å få på seg og plasser dem ved utgangen, slik at du kan gå ut før brudeparet og få bilder av dem idet de kommer ut av kirken. Sjekk forholdene utenfor før du går inn, og forbered deg til dem.

Lenke til kommentar
Er ingen fotoekspert, men å sette kameramodusen til P, så vil den jo alltid finne riktige innstillinger for deg automatisk. Dette kan være en ulempe når det gjelder maleriet ved alteret som narrer lysmåleren, men hvis du har programvare som Adobe Lightroom, Adobe Photoshop eller Aperture (Mac), så er det ganske lett å fikse eksponering og lysstyrke uten synlig tap av kvalitet om du tar i RAW-format.

Jeg har ihvertfall aldri bekymret meg over at det bilde ble for mørkt eller for lyst (om det ikke er omtrent helt hvitt eller svart), for jeg vet at jeg kan smelle det inn i Aperture og fikse på det senere :)

Lykke til! Jeg har veldig lyst til å se resultatet! ;)

8660528[/snapback]

Det er klart at du har endel å gå på, men fotograferer du i 800 iso og skal prøve å "redde" et undereksponert bilde, vil dette generere enda mere støy. Det er litt lettere å gå motsatt vei.

Raw er flott, men du kan ikke utrette "mirakler", så du bør prøve å få utgangspunktet mest mulig korrekt

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Nei det er sant. Et sted må jo bergenseren gå. Men om bildet ikke er optimalt så er det som regel mulig å etterbehandle. Det er jo ikke mange nede på et hobbyamatør-nivå som klarer å ta perfekte bilder som ikke trengs redigering etterpå. (Vil jeg tro, jeg skal ikke påstå noe.)

Lenke til kommentar

Det viktigste er å ikke gjøre noe på kjolen utbrent. Om resten av salen er bekmørk så må det bare være slik. Det er detaljene i kjolen som er verdt å redde, ikke noe overeksponert vindu. Bruk full manuelle innstillinger, slik at det ikke blir noe kluss der oppe.

Blitz tror jeg ikke vil være ideelt. Høy ISO og lyssterkt objektiv.

Hva med en 50mm f/1.8? Koster tross alt kun 1k.

Lenke til kommentar

Som Olsen sier, så ville jeg brukt et objektiv som er noe mer lyssterkt. Ellers tror jeg du har tatt de fleste forhåndsreglene :) Pass på å få noen spennende og fine vinkler, og ta heller for mange enn for få. Det er øyeblikkene som teller.

Lenke til kommentar

For at kamera ikke skal bli lurt i enkelte situasjoner, ville jeg ha valgt M og sjekket med skjermen og justert litt ved behov.

Selv om du ikke bør bruke blits inne, kan den være veldig nyttig når dere kommer ut hvis det er skarpt sollys (kan også være nyttig inne hvis det er skikkelig overskyet ute).

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med mer lyssterke objektiver når han(/hun?) planlegger å holde seg rundt 4-5 i blender?

Jeg ville forresten ha holdt meg unna M. Bruk heller tiden på å fange øyeblikk enn å fikle rundt med forskjellige innstillinger.

Lenke til kommentar
Jeg ville forresten ha holdt meg unna M. Bruk heller tiden på å fange øyeblikk enn å fikle rundt med forskjellige innstillinger.

8665937[/snapback]

Skal ikke påstå at M er best, men idéen med M var at da ville ikke vinduet over alterringen påvirke resultatet, noe det vil gjøre i alle andre innstillinger hvis man er uheldig. M vil da føre til mindre fikling med innstillingene når man først har justert seg inn. Ville også ha tatt noen prøvebilder både ned midtgangen og mot alterringen før brudeparet kommer inn for å finne tilnærmet rett innstilling for dagen.

Må legge til at dette er bare teoretisk fra min side, da jeg aldri har fotografert seriøst i en kirke.

Lenke til kommentar

Hei

Takker for alle tips!

Jeg har ikke "planlagt" å holde blender rundt 4-5, men det var det jeg endte opp med under prøvefotografering i P-modus. Tenkte det var nyttig å høre hva andre mente om det.

Jeg har tenkt til å skyte i RAW og kan endel photoshop, så jeg kan behandle bildene i ettertid. Vil satse på minst mulig teknisk fikling under seremonien, så skal være veldig tidlig ute for å få rett eksponering :)

Kanskje jeg skal kikke på på et mer lyssterkt objektiv :) da det ikke er så dyrt (tenkte da på 50mm f1.8)

Lenke til kommentar

Oi, da ble det vist en Canon 50mm f1.4 USM på meg :) Tror nok jeg vil få stor glede i dette objektivet senere også!

Har lyst til å ta en ny tur til kirken med dette objektivet også for å teste ut litt innstillinger i tillegg til Tamron 17-55mm som jeg har fra før (da familien kjenner kirketjeneren og kirka er nesten nabo... hehe).:)

Lenke til kommentar
Oi, da ble det vist en Canon 50mm f1.4 USM på meg :) Tror nok jeg vil få stor glede i dette objektivet senere også!

8666578[/snapback]

Gratulerer! Megt bra objektiv som kan brukes til mye og da spesielt i lite lys. Test det ut på forhånd i kirken, gjerne med en person som prøvekanin. Så kan du jo teste ut hvordan dybdeskarpheten blir f.eks på 2.0 kontra f.eks 5.6

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Gratiss!

Det er ikke noe annerledes å bruke "M" enn f.eks P om man kan det.

Om man er redd for at bildene kan bli teknisk dårlige, og man har med et mørkt rom med et vindu er ikke "P" det første jeg ville tenkt på.

Om man bruker M så kan man se inne i søkeren ned ved linja på den tallinja og bruke den for å eksponere selv, men slik kameraet emner er rett. Ofte så legger jeg meg aldri på midten, for kameraet blir lurt av himmel eller bakke, og hovedmotivet blir eksponert feil.

Jeg bruker å ha en eller to streker til høyre for midten, men det er aldri noe fasit. Det beste er å ta et prøvebilde for å se hvordan det blir. Om man vet hvor kanppene sitter skal det ikke mye til for å skifte lukkertiden litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...